Zale - Respect

Scris pe 15.01.2008 de DJ Strike

Intr-un interviu acordat in 2005 televiziunii National TV - in cadrul emisiunii TU! prezentata de Mirela Vasadi - Raku dezvaluia noua directie muzicala a trupei Zale: "Noi in curand nu ne vom mai incadra intr-o denumire (n.r. hip-hop). Lumea poa' sa o numeasca cum vrea. Noi o sa incercam sa facem muzica pe care o simtim". Din cele declarate de MC-ul din Berceni se intrevedea ca noul album Zale va avea o consistenta eterogena, care ar fi putut sa aduca un suflu de aer proaspat in hiphop-ul romanesc sau din contra ar fi impins granitele genului prea mult, rezultand un fiasco. Lansat la Cat Music, Respect - noul album al trioului bucurestean a reusit insa sa umple (inca) unul din golurile existente in scena hiphop din Romania.

Marturisesc ca am avut o oarecare reticenta inainte de a asculta Respect, sentiment datorat in mare parte single-ului, si clipului aferent - Rupem Baraka!. Nu stiu daca titlul face referire la localul cu acelasi nume - Terasa Baraka - din Bucuresti, cert este insa ca in acest context "baraka" tine locul oricarui club in care woofer-ul bubuie de "rupe". Si cu toate ca se adreseza unei categorii de ascultatori nu tocmai familiare cu muzica Zale, piesa se integreaza foarte bine intr-una din cele 2 teme principale ale albumului: femeia (cu multiplele ei infatisari). Asadar, "club-joint"-ul insarcinat cu promovarea ii gaseste pe cei doi MC ai trupei in ipostaze diferite: daca Yolo ramane tripat pe unduirile provocatoare ale unei "mult prea stimate doamne", Raku se declara amatorul unor bucurii din alte sfere. Aceluiasi soi de duduie infatuata (posesoare totodata a unor forme bombastice) ii este adresata si miscarea Automatika, derulata pe un beat sacadat imbogatit de scratch-urile lui Christu si alte fel de fel de briz-briz-uri placute urechii. Modurile diferite cu care este tratata acest tip de "mademoiselle" de catre cele doua voci din Zale reies din versurile pline de "smecherie": "Ma metamorfozez intr-o fire romantica/ Sa-ti relatez dintr-o povestire antica/ Despre o tactica/ De-a ta, flegmatica / Ce-o adopti cand iti spun ca'mi esti simpatica" - Raku , "Ies golanii-n public haituiti de punany/ Toti chititi pe Johnny/ Walker? Tocand in portofel/ Oh!/ Sa-i gasesti la fel de... sparti/ Dupa 2 nopti prin vreo camera de hotel (at night)" - Yolo. Abordarea, usor ironica de pana acum, devine usturatoare cand in scena isi face aparitia una dintre ce le mai josnice modele de "metamorfozare" feminina - Vaca morgana. Categoria sociala a "protagonistei" e nuantata de skit-ul premergator - P'o'placa - dar si de primele versuri: "Zarind ce departe pot s-o poarte cracii/ Dintr-o data uita ca e de la coada vacii". Pentru o indetificare cat mai exacta, manifestarile exagerate (fite, dom'le !) ale parvenitei sunt amplu expuse de catre fostul membru al trupei Camera 44: "Nu mai vrea s-o faca-n pat, ci pe sofale!/ Nu mai vrea baie de bule, vrea petale!/ Pe cai verzi, pe pereti, vrea tribale!/ Aah ! Si niste flori, mai nu stiu cum, pe sandale".

Ramanand in aceeasi tema - femeia - dar schimband registrul de abordare (dintr-unul ironic-acid intr-unul sincer-amoros) descopar doua balade "la sentiment" dedicate iubitei. Prima dintre ele - Girl! - beneficiaza de aportul vocal neo-soul al lui Mike Diamondz (varul lui Yolo), fiind desemnata totodata si cel de-al doilea single al albumului. Pe un negativ "radio-friendly", ce vibreaza in acorduri de chitara (sau mandolina), responsabilii microfonului se incumenta in a face declaratii de dragoste: "Uneori recunosc chipul tau in somn/ Abia trezit, se sterge incet, la loc s-adorm/ Ma rog la Cel ce ne-a facut pe cer, Soare si Luna/ Sa ne apropie zilele cand vom fi impreuna"; "Apari zambind prelungind vara/ Si readuci toata lumina diminetii seara/ Da! Si-o spun pe beat sa stie toata tara/ Ca te iubesc ! Te iubesc! Te iubesc!". Cea de-a doua - Ma topesc - dezvaluie sentimente si ganduri intime despre cum decurge o relatie: "Noua, ne-a fost dat sa ni se-mpleteasca drumul/ Fara sa stim, tresarim cand ne simtim parfumul/ Iubesc atingerea moale a mainilor tale/ Cand in somn, tresar in vis si-s atins de petale".

Triada Momente - Si - Scheme face introducerea inspre cel de-a doilea capitol a lui Respect, ce isi trage seva, asemeni predecesorului Chei Verbale, dintr-un complex de subiecte ce vizeaza socialul, politicul, modul de manifestare a scenei hiphop si nu in ultimul rand moartea. Impedimentele de care s-au lovit in incercarea de a-si face un nume in industria muzicala sunt punctate subtil pe Traim ca-n Brookyln. Totusi imi ramane nedescifrata (inca) maniera simbolistica de care se face uz pe refren pentru a prezenta o situatie ambigua - "Intri ca Scooby in dubii, cand linistit ca Droopy/ Unul ca Jacques Chirac iti da cu pace in fluvii". In ceea ce priveste muzicalitatea, o surpriza de proportii o constituie aparitia lui Mihnea Blidaru (vocalist al trupei Luna Amara) cu un solo de trompeta inspre finalul piesei. Diversele animozitati, manifestate de MCii prinsi in "cypher"-ul creat in jurul microfoanelor, sunt dezbatute de Raku pe Shut'em Up cu Pacha Man, in timp ce Yolo sustine "status quo"-ul trupei. Cel mai bun instrumental al albumului e servit pe Cand ma uit pe geam - nimic mai mult decat un "reality-check" al societatii romanesti condimentat de interventia interesanta a lui Piele. Continuand lista de invitati, numele lui Pavel Stratan iese in evidenta prin insasi prezenta sa pe un material hiphop. Chemat sa dea pe refrenul piesei Declaratie, autorul unei suite de albume intitulate Amintiri din copilarie, nu suna intr-atat de deplasat pe cat m-as fi asteptat, insa repulsia pe care o am fata de solistul de peste Prut, ma face sa eludez la fiecare auditie aceasta piesa.

Apogeul il reprezinta Pe ape - o piesa de mare finete lirica, ce zugraveste in versuri, momentele ce urmeaza mortii (survenite accidental sau prin supradoza) precum si senzatiile resimtite. Asemeni lui Chei Verbale, si Respect e "altceva" fata de In Mediu Vitreg al lui Raku. Reprezinta o alta abordare a pietei muzicale, o alta viziune asupra productiei si folosirii sample-urilor (Yolo se intrece pe el insusi in cateva cazuri), un alt mod de a rezolva subiectul "femeia".

Pe ape
Cand ma uit pe geam (cu Piele)
Traim ca-n Brooklyn (cu Mihnea Blidaru)
Vaca Morgana (cu Mike Diamondz)

28.01.2007

Subsemnatu - Parerea mea...

15.12.2006

Subsemnatu e unul dintre acei baieti destepti cu care, in alt context decat cel actual, as face generos schimb de idei legate de productia negativelor, umorul negru cu femei si probabil s-ar [citeste]

08.02.2006

04.10.2005

23.08.2005