Scris pe 23.08.2005 de DJ Strike

Exista in istoria oricarui curent muzical, nume (trupe sau albume) care reusesc sa dea o directie noua, ce va fi ulterior adoptata de toti reprezentantii genului. Desi nu spun lucruri nemaiauzite, aceste nume au acel "je ne sais quoi" care determina impunerea lor ca un etalon. Aparitia lor nu depinde de vreo strategie de marketing si nici nu se inscrie intr-un grafic. Sunt rezultatul a ceea ce azi numim "sclipiri". Asteptam de mult ca acest fenomen sa se intample si la noi. Si iata ca in anul cu cea mai spectaculoasa evolutie a scenei muzicale urbane autohtone, inevitabilul s-a produs. Numele este Zale.

Scanteia a fost data de prestatiile lui Raku - membrul central al trupei - pe majoritatea materialelor hip hop din ultima perioada. Nerabdarea a crescut apoi, cu primele creatii semnate Zale strecurate pe compilatii ca Proiectul Verde sau Shusha Night. Cei mai norocosi au putut simti insa adevaratul fior in concertele pe care cei trei le-au sustinut in capitala, ocazii cu care au reusit sa asculte mare parte din piese. Nu am sa insist asupra istoriei trupei, aceasta si alte amanunte legate de album fac subiectul unui interviu acordat in exclusivitate.

Chei Verbale, caci astfel e botezat albumul, e printre putinele manifestari ale asa numitului "concious hip hop" romanesc. Acest lucru se datoreaza in mare masura filosofiei si mesajelor bine conturate pe care trupa le transmite. Un aport important il are productia muzicala - foarte diversificata si cu un numar impresionant de elemente noi. Nu in ultimul rand, invitatii sunt alesi pe spranceana: de la voci patrunzatoare la creiere capabile.

Dupa obstescul Intro - punctat de vocea micutei Alexandra Sarbu si de scratchurile lui DJ Paul - avem parte de piesa insarcinata cu promovarea - Depinde de noi. De departe cea mai potrivita alegere pentru un single, aceasta reuseste sa schiteze in linii mari structura de rezistenta a albumului. Mesaje sociale bine conturate, atacuri la adresa clasei politice, situatii desprinse din cotidian precum si atitudinea pozitiva reprezinta axele pe care este construit Chei Verbale.

Situatia intelectualului roman ramas pe drumuri ca urmare a mecanismului de restructurare e tratata pe Temperament dangerous. Astfel, observam cum in ciuda constiintei si a intentiilor bune pe care le afiseaza, protagonistul nostru ajunge sa se metamorfozeze treptat. Societatea manipulata de sistem reuseste sa perverteasca omul. Deznodamantul acestei povesti il gasim pe Mi-e de-ajuns : "Diminetile pe fete le vezi catusele / Ascultand "Atentie se inchid usile !" / Cautandu-si fericirea cu ochii aproape inchisi / Cat de tare l-i se pare zdreanta de la pagina 5." Yolo ne prezinta alte cadre desprinse din basmele atat de reale ale romanilor ("In fiecare zi, In care zi?, Azi, un oarecare toxicoman/ Infige cutitul in beregata ma-sii pentru bani / Maine femeia la care tii va deveni o pacoste / Provocand durere si deces dintr-un exces de dragoste") in timp ce invitatul - Cedry2k - concluzioneaza ("Deci nemaiavand nimic sfant / Normal ca te vor privi stramb / Cand iti fortezi conditia / Prin progres de minte si de spirit / Lasa constiinta sa te lase sa eviti politia / Cu conditia sa respecti justitia si legile firi"). Aceeasi atmosfera trista o regasim si in remixul cunoscutei Vremuri mai bune cu Praetor. Varianta noua are aceleasi versuri insa intrepretate intr-o maniera diferita. Trecand intr-un cadru strans legat de cel social, avem parte si de un manifest politic - In ziua-n care. Cei 2 MCi sunt sustinuti de catre Deliric 1, CTC-istul reusind un interesant joc de cuvinte: "Cel ales alearga inca de frica la rege / In timp ce tu te alegi din nou cu un calorifer rece / Ti-am promis 3 trandafiri dar intre FSNe doare / Ti-am promis cheia solutiilor CDRemuscari ai oare". Demascarile continua alaturi de Vlad Dobrescu care ataca direct Piedonii in trafic : "Oamenii sus-pusi isi scot bani din drog / Apoi finanteaza o campanie antidrog / Ii vezi sarbatorind cu sampanie intr-un bar din centru / Davisti versus Goliat si uriasul si-au luat procentu'".

Rezultatele colaborarii cu Rebel Music se vad in 2 piese - Din front si Pentru linistea ta. Prima, o conlucrare cu Cheloo, transpune in versuri sistemul industriei muzicale vazut prin ochii artistului ("In general producatorul te vrea deja lansat / Neinvestind esti negociabil la pret de un pansat / Sacrificabil la fel ca un pion in deschideri / Daca nu-ti ceri dreptu azi tu singur te desconsideri"), fiind amintiti si artistii de valoarea care au disparut din front ("Vezi soldati ascunsi ca Vexx pe pozitie / Mergi taras inveti sa lupti ghidus fara munitie / Iti cauti K-gula cand oameni ca Deceneu dispar / Iti asezi plutonul in transeu cu gradul de impresar"). Si daca parazitul isi directioneaza loviturile catre latura comerciala a muzicii ("Dau cu crosa de hockey ca la ping-pong / Zambiti la camera ca la cosciugul de fonta / Curvelor voi nu va futeti sunteti date la monta / Vreti sa cantati cantati la morga"), Yolo prefera o adresare directata catre ascultator ("Cand din mp3 descarci in ceea ce faci / Semeni cu o arma intoarsa contra celor dragi / Multi tineri recruti pe internet despica / Iar cand ii pui sa traga transpira de frica"). Ca si orice album care se respecta, Chei verbale ofera o diversiate muzicala de invidiat. In acest sens, Pentru linistea ta face uz de vocea Paulei Seling pentru a induce o oaza de calm si optimism in peisaj. Dar cel mai interesant efort colaborativ pare a fi Natura Noastra - un punct de referinta pentru intalnirea dintre electronica si hip-hop-ul autohton. Dinamica productiei lui Bogdan Popoiag (Unu') scoate si mai mult in evidenta mesajul si atitudinea pozitiva de care dau dovada cei doi componenti Zale.

Cu un instrumental antrenant, ce poarta semnatura lui Yolo si Christu, In numele ei e unul din putinele exemple de "edutainment". Desprinsa parca din plansele didactice cu exemple pozitive si negative, aceasta contine si sfaturi cu privire la comportamentul in relatie cu persoana iubita: "De vrei ca femeia ta sa fie o doamna / Trateaz-o cu respect la fel ca pe a ta mama; Toata iubirea din stoc sa o impartiti ca pe un joc / Si sa va sustineti reciprioc". Beaturile petrecarete ale lui Yolo il insotesc atat pe Funky, prins intre Fumuri si hamace cat si pe Puya prezent pe Sa poti zambi. Secondat de Subsemnatu, MC-ul cu veleitati de ragga-man ofera un ultim prilej de antren, odata cu aparitia lui Freaka Da Disk in spatele pick-up-urilor. DJ-ul deschide in maniera-i specifica piesa Cum produc, iar Raku dublat de Yolo se pierde in multimea ideilor abordate: "Exploram capitala, cand l-am descoperit pa / Homo sappiens prost rau, intr-un roman lihnit ba / La revedere, eclere / Doamnele servesc avere / Umbla dupa ea sa o ia, le-o dau din under vere".

Chei Verbale se prezinta ca un material bine inchegat, atmosfera usor melancolica fiind dizolvata rapid de ritmurile antrenante. In acest sens isi gasesc locul Interludiu de turntablism sustinut de DJ Dox sau skit-ul La Liberte.

Primul produs Zale reuseste sa gaseasca calea de mijloc, impunandu-se ca un album destinat oamenilor si nu doar hip-hoperilor. Daca Raku se dovedeste a fi acelasi MC cu coloana verticala dreapta, Yolo suprinde in calitate de producator. Christu e bine intentionat, insa mai are de exersat pentru a se ridica la nivelul lui Paul, Dox sau Freaka. Judecand dupa notorietatea de care se bucura putem spune ca in randul de Chei Verbale, Zale au pitit si cheia succesului.

Natura noastra (cu Unu')

Cedry2k - Poezie balistica

22.02.2010

Dupa 3 ani de inregistrari, Cedry2k a lansat in decembrie 2009 al doilea album de studio, pe numele sau Poezie balistica. Un album care marcheaza "trecerea" la o etapa superioara din viata [citeste]

08.01.2009

Ombladon - Cel mai prost din curtea scolii

28.10.2008

La ce te poti astepta din partea unui album Ombladon? Nu va deranjati sa gasiti raspunsuri pentru ca [citeste]

29.01.2008

Deunazi, in timp ce imi faceam ordine printre CD-uri, am descoperit printre altele, cel de al doilea album al lui Cheloo - Fabricant de gunoi. Din motive pe [citeste]

Zale - Respect

15.01.2008

Intr-un interviu acordat in 2005 televiziunii National TV - in cadrul emisiunii TU! prezentata de Mirela Vasadi - Raku [citeste]

Spike - Relatii cu publicul

26.02.2007

In urma cu un an, Cheloo anunta obiectivele 20CM Records pe 2006: cele trei albumele solo ale membrilor Parazitii. Dintre ele insa, doar Fabricant de gunoi a reusit sa vada rafturile [citeste]

28.01.2007

Subsemnatu - Parerea mea...

15.12.2006

Subsemnatu e unul dintre acei baieti destepti cu care, in alt context decat cel actual, as face generos schimb de idei legate de productia negativelor, umorul negru cu femei si probabil s-ar [citeste]

23.09.2006

Periodicitatea aparitiilor discografice e o caracteristica insemnata din cariera unui artist. Dictata in egala masura de clauze contractuale si strategii de marketing, dar si de inspiratie, [citeste]

Sisu & Puya - O Mare Familie