X-Clan - Return From Mecca

Scris pe 23.02.2007 de BOSE-One

Primul meu contact vizual cu numele trupei X-Clan s-a produs in momentul in care am urmarit in trecut un freestyle din partea lui Lord Finesse la YO! MTVRaps. In incinta incaperii din care se transmitea scena respectiva se afla un afis cu cei trei membri ai trupei. Statutul lor impozant, in stil egiptean, trasaturile unei varste trecute de prefixul 4 si setea mea de cunoastere, m-au impins ulterior spre cautarea unor informatii suplimentare.

Pentru romani ca noi - obisnuiti si dupa '90 cu putin, trupe cu un real mesaj revolutionar si politic precum Boogie Down Productions, X-Clan sau chiar si Public Enemy s-au aratat destul de tarziu. Asta daca ne gandim la casete cu 2pac, Cypress Hill sau Wu-Tang Clan ce se bucurau pe-atunci de succes comercial. Situatia pare a fi aplicabila si generatiilor 2000, in sensul ca daca in trecut moartea unui rapper facea din acesta o legenda peste noapte, azi e de-ajuns doar sa scoata albume cu titluri si subiecte ce adeveresc decesul unei culturi pentru a obtine acel succes scontat. Tocmai datorita acestei cauze, artisti cu extra-talie lupta in continuare pe baricade sau revin in joc dupa o perioada in care multi credeau ca ar mai fi preocupati doar de interesul familial.

X-Clan si-a atins apogeul comercial la inceputurile anilor '90, mai precis dupa primele doua albume To the East, Blackwards (1990) si Xodus (1992). Asadar, in cazul de fatza avem de-a face cu o revenire, dupa cum insusi Brother J - liderul clanului - anunta inca din titlu. De la primele cuvinte chiar, ascultatorul incepe sa fie invaluit de un suflu de cunoastere, cu scopul de a-l introduce in starea albumului: "The millenium calls. Freedom fighters unite. From the planes of the Kimilan to the concrete jungle of the beast. Freedom or death! No justice, no peace! [...] Revolution, evolution, the solution!" Desi subiectele majoritatii pieselor CD-ului se restrang la cateva teme importante cum ar fi consumul de droguri, violenta, terorismul sau decaderea morala si sociala a individului de rand, ele ne sunt prezentate in variate feluri atat la nivel instrumental cat si liric. Insa materialul are si partea lui de pozitivitate, unitate, indemn sau doctrina. Pentru punerea lor in practica, s-a apelat la o serie de invitati cu greutate (MC-i + producatori): RBX, Hannah Barbera, Abstract Rude, YZ, Chali 2na, KRS-One, Tech N9ne, Quazedelic, DJ Khalil, Bean One, UltraMan, Jake One, Proh Mic, Fat Jack, J Thrill, ACL, P. Shelvin si nu in ultimul rand DJ Quik sau Damian Marley.

Pesemne ca lipsa popularitatii X-Clan in randul tinerilor europeni (si nu numai) se datoreaza faptului ca hip-hop-ul ajunsese sa prinda alte orientari dupa '93 - cea comerciala, pionierata de Puff Daddy respectiv cea gangsta, sub tutela lui Dr. Dre. La acestea se adauga si faptul ca membrii trupei nu activau(/activeaza) numai in sfera muzicala, ci si in cea social-politica. Asa se explica apartenenta lor la miscarea Blackwatch - o organizatie fondata in Brooklyn, NY (S.U.A.), ale carei scopuri sunt, printre altele, ajutorarea artistilor hip-hop in a-si pastra luciditatea si informarea tineretului despre actiunile si nedreptatile lumii. Premisele Blackwatch stau asfel la baza unor piese precum Why U Doin That?, Self Destruct sau Prison - ca sa amintinesc doar cateva. Cea din urma, cu un fundal acompaniat de un solo de trompeta, expune un punct de vedere diferit asupa cauzelor pentru care nenumarati tineri sfarsesc in spatele gratiilor sau chiar isi pierd vietile; anume, sistemul si deciziile zilenice ale societatii corelate cu instabilitatea indivizilor. Ca tot am ajuns aici, merita mentionat modul american de promovare a vietii vicioase (droguri, violenta, lacomie, razboi etc.) prezentat pe Americans - o melodie cu riffuri de chitara si insert-uri rock din belsug via Jacoby Shaddix (Papa Roach).

Mutand tematica intr-un areal cu tenta spirituala, Atonement scoate la iveala diverse scene ale decaderii lumii actuale. Totodata, ea ar putea tine locul unei spovedanii pentru greselile altora, cu un refren cu versuri de mantuire: "Atonment - everyday I give thanks/ Livin' positive, the real sodiers in my brains/ Atonment - is the worldwide clan/ Life without end is, soul redemption. Come on!". Stilul reggae a lui Jah Orah accentueaza acest lucru, dar legatura intre Hiphop si Rastafari iese in evidenta abia pe Culture United unde Damian Marley apare ca invitat. Colaborarea a fist pusa la cale cel mai probabil in urma turneului Jamrock intreprins de Marley in 2005. Tot la capitolul cultura (Hiphop), KRS-One striga mereu prezent, in cazul de fatza pe Speak the Truth: "I'm not a pacifist, I'll kick yo' ass in this/ If you ain't ready for the truth, stop asking Kriss/ This no revolution without revelation/ And I'll be analize these cats to wanna fix their situation." Din sfera "Real Hiphop" avem parte de Weapon X, extrasul pe single prin care se vesteste nu doar reaparitia trupei, ci si a hip-hop-ului de buna calitate, pentru a-i justifica inca o data starea vie in care se afla. Piesa beneficiaza de striuri din partea lui UltraMan (un vechi amic si coechipier al Fratelui J din trupa Dark Sun Riders, de dupa 1992) aruncate pe un instrumental cu linie melodica din D-Nice - Call Me D-Nice. Pentru a evidentia si mai tare legatura dintre vechea si noua scoala, albumul beneficiaza de prezenta lui Chali 2na (Jurassic 5) respectiv Abstract Rude - fost component al labelului Battle Axe.

Aceasta intoarcere a Clanului X nu s-a dovedit, deci, una lipsita de valoare morala, ci din contra, a demonstrat ca Hiphop-ul a stat, sta si va sta inca la loc de cinste generatii la rand; cu atat mai mult cu cat doi dintre membrii initiali (Sugar Shaft si Professor X) au trecut in nefiinta datorita unor boli incurabile. Intr-o lume in care comunitatea Hiphop este privita prin diverse spectre din partea noilor activisti, iata ca exista si veterani care sa le aminteasca faptul ca se departeaza tot mai tare de ceea ce da definitia acestei culturi. Ce conchidem noi insa, e credinta ca nu va trebui sa asteptam o perioada mai mare de o decada pana ce o formatie cu mesaj pozitiv sa (re)apara cu ceva nou si bun de asimilat in detrimentul a ceea ce ne intoxica zilnic auzul in tramvai, metrou, autobuz sau masina in mod involuntar.

To the East (feat. YZ & Abstract Rude)
Atonement (feat.
Jah Orah)