Wu-Tang Clan - 8 Diagrams

Scris pe 16.12.2008 de InKha D

Imperiul Wu (cunoscut pentru analogia la kung-fu chinezesc, sah, filozofia taoista si bocancii Timberland) a cucerit lumea intreaga prin promovarea rap-ului crud, lipsit de influente. Nu va ascundeti dupa deget, si „voi ati fost Wu-Tang“! Reuniunea celor 10 MC-i – Inspectah Deck, Raekwon, U-God, Ghostface Killah, RZA, GZA, Method Man, Masta Killa, Cappadonna, Streetlife – la 14 ani de la primul material discografic (Enter The 36 Chambers) s-a concretizat pe 8 Diagrams. Denumirea a fost inspirata din filmul Eight-Diagram Pole Fighter, aparut in 1983. Rodul muncii nu are drept destinatar ascultatorul de ocazie care s-ar putea sa nu-l inteleaga sau chiar sa-l renege. RZA concepe un LP de exceptie, din punct de vedere al instrumentalelor: intunecat, sobru, eclectic, agresiv, dar greu de digerat pentru finele anului 2007. S-a abordat un sound al carui succes il prevestesc a fi consimtit abia peste cativa ani. Lirica „echipei de fotbal“ in hip-hop nu da pe dinafara, insa viziunea extraodinara a lui Bobby Digital picteaza scenarii realistice demne de cinematografie (nu degeaba este considerat unul dintre cei mai buni compozitori de coloane sonore – vezi Kill Bill, American Gangster). Pe condica invitatilor au semnat: Dexter Wiggles, George Clinton, Sunny Valentine, Gerald Aston si Tash Mahogany.

The Tical inaugureaza „diagrama“ printr-un flux verbal surprinzator pe Campfire, ajutat de un sample din deja legendarul film Shaolin vs. Wu Tang (1981). Modalitatea prin care se da cale libera exprimarii individuale a stilului propriu se impleteste perfect cu sloganul iluminist „liberté, égalité, fraternité“ rezultand un colos ce inspira unitate. Rushing Elephants s-ar putea sa-i afecteze pe fanii mai infipti, dornici dupa vremurile celor „36 camere“. Verii Zig-Zag-Zig Allah si The Genius presteaza impecabil invocand subiecte fara cap si coada. In mare parte se rimeaza despre probleme sociale, crime, duritatea vietii, lupta intre demonii externi/interni ai fiecaruia s.a.m.d. Se intampla des ca firul narativ sa se piarda pana la punctul in care nu mai stii despre ce se vorbeste.

Desigur, nu lipseste intriga din interiorul clanului. Scandalul referitor la data lansarii oficiale gravita in jurul lui Ghostface KillahThe Big Doe Rehab si a insistentei sale de-a lansa in data stabilita pentru 8D (11 decembrie 2007). Cu toate ca Raekwon The Chef contesta autoritatea fata de trupa lui RZA, omul „a intrat la boxe“ faurind dupa propriul sau plac. Un alt element „hranitor de presa“ ar fi mostra imprumutata de la The Beatles (care provine de fapt din cover-ul lui Jimmy Ponder) pentru The Heart Gently Weeps. Inspiratia din spatele temei rezulta din efectele devastatoare ale consumului de heroina. Exista posibilitatea ca nuantele de sentimentalism pe care track-ul le lasa in urma sa-i fie dedicate pe undeva lui ODB... Folosind pe refren vocea „fetei analogice din lumea digitala“ (Erykah Badu), pe Dhani Harrison la tobe alaturat sound-ului chitarii lui John Frusciante (Red Hot Chilli Peppers), compozitia poarta o serioasa incarcatura emotionala. Urmarile mortii celui care si-a lasat pe veci amprenta in Brooklyn Zoo se fac simtite dupa fiecare vers „greu“ dat de Raekwon, GZA sau Inspectah Deck lasand suspendata intrebarea: „Cand intra ODB?!“. Fiind primul material scos dupa moartea celui din urma, clanul il onoreaza pe regretatul „trademark“ al trupei pe nenumarate pasaje, dar cu predilectie pe Life Changes si 16th Chamber. Spiritualitatea se amplifica pe Sunlight, unde RZA intruchipeaza viziunea religioasa doctrinara prin invataturile lui Allah. Wu-Tang Clan transmite un sound solemn, maturizat muzical. N-am inteles motivul pentru care U-God a fost considerat mereu veriga slaba: „the kid with the golden arms“ livreaza prezentabil pe Wolves. Pe langa mostrele muzicale amintite anterior se remarca feeling-ul Wild Wild West pe care il da mostra luata din Bang Bang (interpretata de Nancy Sinatra) pentru Tar Pit. Stick Me to My Riches are parte de o serie de inalte care variaza în functie de fluxul participantilor. Pentru iubitorii de Ice Cream, Starter da un shout-out femeilor cu aspect de amfora.

Schimbarile suferite de hip-hop in decursul anilor pot fi observate analizand situatia economica a poporului afro-american. Datorita emanciparii financiare, principiile aflate la baza deprinderilor artistice care-au dat nastere Hiphop-ului au luat o intorsatura mai putin riguroasa, transformandu-se in snobism muzical. Wu-Tang Clan continua sa faca exact ceea ce-a facut de peste 10 ani: stabilirea unor noi limite. Or preacurvia muzicala de azi poate arata cu degetul catre un hip-hop strain, catre o cultura traditionala din care trend-setter-ii au supt doar elementele vestimentare si lexicale.

The Heart Gently Weeps

Keith Murray - The Rap-Murr-Phobia

12.12.2007

Cum am putea pasi in anul Sobolanului fara a vorbi despre un alt veteran trecut de la perioada in care incearca marea cu degetul la aliasul The Most Beautifullest Thing in This World (rom. [citeste]

Wisemen - Wisemen Approaching

18.04.2007

Dupa ce a facut cunostinta cu industria muzicala americana si a produs piese pentru RZA si Masta Killa dar si pentru alti afiliati Wu, precum Black Market Militia, Hell Razah ori Blue [citeste]

DJ Muggs vs GZA/The Genius- Grandmasters

06.12.2005

Asemenea oricarui gen muzical, hip-hop-ul isi are trendurile sale. Studiindu-le mai atent, observam ca in fiecare an apar artisti/producatori ce primesc o atentie sporita din partea media si [citeste]

10.11.2004

Masta Killa - No Said Date

17.10.2004