Scris pe 19.08.2006 de DJ Strike

2006 a inceput relativ anevoios in ceea ce priveste lansarea de noi materiale hip-hop romanesti. La capitolul "Various Artists", singura aparitie notabila a primului semestru e Vocabule - produs Rebel Music editat de Media Pro. Asa cum era de asteptat, pentru o isprava marca Rebel Music, nu au lipsit premierele de ordin muzical precum si cele legate de promovare.

Vocabule apare ca fiind al doilea mix-tape din seria Sabotaj - serie inceputa in 2003 prin CD-ul cu acelasi nume. Daca Sabotaj isi propunea sa prezinte cateva din numele noi ale scenei underground romanesti (hip-hop, rock sau electro), Vocabule restrange aria genurilor la unul singur: hip-hop. Pana aici nimic deosebit... Ineditul il reprezinta insa participarea internationala ("toate piesele fiind in regim de exclusivitate pentru piata muzicala din Romania" dupa cum reiese din comunicatul de presa al labelului), alaturi de videomixul ce promoveaza compilatia ("un scurt metraj format din 5 clipuri, fiecare cu povestea sa, toate avand elemente de legatura"). La loc fruntas sta si site-ul aferent (www.vocabule.ro) - blindat cu toate informatiile necesare. Curiosii pot descarca (printre altele) videoclipul in varianta necenzurata sau asculta portiuni din album. Interesant se dovedeste si inlay-ul cd-ului ce se deschide, devenind un poster ce-i infatiseaza pe toti artistii prezenti. Amatorii de "ceara" nu au fost uitati, intrucat Vocabule urmeaza a fi editat si pe vinyl - intr-o editie "double LP". Cu alte cuvinte, un proiect in care s-a investit o gramada de bani, nervi si sperante... A meritat sau nu efortul? Raspunsul, pe langa balantele contabile, e dat si de parerea criticilor sau a ascultatorilor. Asadar...

"Vocabule a fost intial numele unui alt proiect, non-muzical, dar mi s-a parut unic deabia cand l-am asociat cu ideea unei compilatii gen Sabotaj 2. Nu cred ca am inventat un nou cuvant, doar m-am jucat cu un cuvant latin in limba romana, contemporaninzandu-l." - astfel explica Gianiny Munteanu provenienta numelui. Ideea de baza este aceea de a reuni pe un singur suport, cateva figuri reprezentative ale hip-hop-ului international si autohton, apreciind deopotriva si efortul noilor veniti.

Amfitrionul declarat al manifestarilor hip-hop din capitala - Brugner, acest nou Octavian Ursulescu - isi ia in serios rolul de responsabil al ostilitatilor si manevrand cu mai multa sau mai putina dibacie arta cuvantului rimat, ni-i prezinta pe protagonisti prin intermediul unei Prefete. Primii citati sunt cei ale caror nume atarna greu la cantar: KRS-One, Das EFX, Eminem sau Masta Ace, romanii bifandu-i pe K-gula, Bitza, Dru Klein (in legatura directa de la New York) si nu in ultimul rand Armada. In alcatuirea unei compilatii/mix-tape un factor foarte important este ordinea track-urilor, modul in care se construieste suflul intregului concept, alternarea sau coerenta anumitor masuri fiind una din liniile definitorii. Vorbind despre intrepatrunderea a doua tipuri de perspective (internationala si autohtona) ce au ca obiect comun hip-hop-ul, s-a optat pentru o succesiune alternativa a strainilor cu bastinasii. Astfel, in calitate de gazde, romanii deschid cadrul prin K-gula si Poti sa te ridici. Adoptand linia melodica funky-jazz cu care ne-a obisnuit pe Schimbari, MC-ul din Crangasi dezbate probleme desprinse dintr-un cotidian suburban ce risca sa devina pe zi ce trece un mod de viata adoptat la scara larga. ("Curve, bani, droguri pe strada ai de toate/ Mai putin tovarasii care ar trebui sa aiba grija de al tau spate/ Fiecare pentru fiecare, zi de zi aceeasi lupta-n care/ Nu mai poti sa fi atent la cel de langa tine cand dispare/ Nu mai ai timp sa simti daca te doare/ Esti un mare norocos daca si maine ai sa cazi tot in picioare"). De pe filiera trans-altantica K-Solo da replica cu al sau Code of da Street, un manifesto personal in care auto-elogiul sta la loc de cinste. Revenind pe plaiuri mioritice, Bitza incearca sa raspunda unei intrebari persistente dominata de un puternic accent social: "Ar mai fi oameni bogati pe lume ?/ Daca totul s-ar plati numai cu fapte bune." Instrumentalul nu e de cea mai mare inspiratie, "pitpalacul" devenind rapid un factor iritant. Un alt nume greu de peste ocean - Das EFX - reprezinta in egala masura o dezamagire, intrucat If U Luv e lipsita de substanta. Melodia ar fi trebuit sa fie un elogiu adus hip-hop-ului, insa Krazy Drazyz & Skoob sfarsesc prin a relata cum o ard "diggy-dy style" prin cluburi pe ritmuri portoricane. Mult mai calma si mai meditativa se prezinta noua imagine a lui Grasu XXL, ce-si deruleaza povestea pe Nimeni de nicaieri - un urban soul decent cu accente de r'n'b, un aport de efect in acest sens dand-ul Mario. Noua directie adoptata de MC-ul "supraponderal", care reuseste sa treaca cu usurinta dintr-un registru urban in altul (hip hop - urban soul - r'n'b), se poate finaliza cu un succes comercial de proportii. Junky - deschide lista asa ziselor noi talente cu Langa deziluzie, o piesa slaba, monotona ce releva un aer morbid, intunecat atat din perspectiva instrumentalului cat si a versurilor. In continuare, KRS-One - o adevarata legenda vie ne pune la curent cu realitatea stradala New York-eza (If U Only Knew). Originari de peste Prut, baietii de la Kronyc manifesta un entuziasm fara margini Pentru miscarea rappa. Din nefericire entuziasmul nu e totul in muzica, pentru eventualele succese profesionale trebuie depus un efort considerabil. Aparitia lor cat si a lui Junky pe Vocabule pare una prematura.

Ce-a de-a doua jumatate a tracklistului ridica nitel stafeta calitatii. Ra'Medium (Griffo + Ruddy) par a fi singurii "juniori" ce merita intradevar un loc pe o compilatie "oficiala". "Opera" lor - Comparatii - se cladeste pe subiecte desprinse din cadrul social actual, puse in antiteza cu situatii similare petrecute in urma cu 20 de ani. Dupa numeroasele-i aparitii pe inregistrari de profil (Game Over, The World of Gangsta Rap, The World of Black Tracks, Best of Fade II Black) Hellbound face un pit-stop si in Romania prin intermediul Vocabulelor. Joint-ul semnat Eminem, J-Black & Masta Ace apare ca si o relatare live intr-un "Open Mic Session" unde inceputul e anuntat de crainicul de serviciu: Welcome back, to the stage of history !! Daca baiatul din 8 Mile merge pe mana unui battle freestyle ("I'll puke, eat it, and freak you <>/ Battle? I'm too weeded to speak to/ The only key that I see to defeat you/ would be for me to remove these two Adidas and beat you), ceilalti doi imbina bravada lirica cu cateva simtaminte interioare: "I see the light at the end/ But every time I take a step, it gets dim/ Tell me is this hell we're livin in?/ If so, heaven's got to be better/ But if we're hellbound, whatever, let's go down" (J-Black) [...] "Analyze the strength of my game, like Lee Corso/ Call me a lost soul, with a vest on my torso/ And of course, yo, y'all know I'm no stranger to danger/ Like Christ in a manger, feel a whole range of my anger/ I breathe down shit so hard you can see sound/ And beat down these rap clowns in like three rounds" (Masta Ace). Singurii europeni prezenti aici sunt Magic MC, Sunny B & DD cu al lor Fortnoxx. Avand un fundal un beat uptempo din cartea de "hook"-uri a lui DJ Premier, germanii isi promoveaza cazul si arata un flow deosebit de-a lungul procesului. Dru Klein ex-prezentatorul Sabotaj-ului de acum 3 ani, puncteaza cel mai bun instrumental al compilatiei. This Goes Out 2 are o cursivitate si o armonie proprie reusind sa combine elemente specifice ale muzicii electronice cu "toast"-uri tipice marca Dru, totul asezonat cu scurte interventii turntablsitice. Constanteanului ii succede cea mai puternica echipa de MCi si DJi autohtona - Armada - formata din membrii trupei CTC, careia i s-au alaturat Nwanda, Carbon, Cedry2k si DJ Grand. Pregatiti sa realizeze un Multiplu Salt Mortal, baietii expun liricele furiei la microfon insa primesc penalitati la capitolul dinamica instrumentalului: prea simplu si repetitiv. G4Sound, efortul lui Romano & Bounty Killer se afla complet in afara peisajului trasat pana acum, "riddim"-urile jamaicane negasindu-si locul aici. Heltah Skeltah, candva printre greii scenei, nu mai impresioneaza in mod deosebit. What's the Flava un fel de "bussiness as usual" iroseste timp pretios incercand sa fie pe placul radio-urilor. In fine, Da Rockness Monstah si Ruk (Sean Price) revin alaturi de Masta Ace, Das EFX si alti cativa necunoscuti pentru a trage cortina printr-o contributie colectiva. Game Over!!!

Surprizele sunt lasate la final: bonus track-ul R.A.C.L.A. - Canalu lui Nelutu, un extras de pe primul album al trupei si totodata primul album hip-hop produs si editat in Romania - Rap-sodia Efectului Defectului (1995). Prezenta acestui cut cu o vechime de mai bine de zece ani pe un material actual are urmatoarea explicatie: "trebuia sa le aduc aminte multora de unde s-a plecat. Iar "Canalu lu Nelutzu" e mai mult decat reprezentativa din aceasta perspectiva. Este un tribut personal pe care il aduc unei trupe/piese ce a declansat o miscare care azi se numeste RAPUL ROMANESC. Putini dintre voi stiu ca acesta a fost primul hit de rap romanesc, back in '93-'94... Toata lumea stia de "Canalu lu Nelutzu"... " (Gianiny Munteanu). In sfarsit, nu mai putin de 5 hidden trackuri, reprezentand tot atatea instrumentale, servesc ca epilog compilatiei.

Lesne de inteles ca nu se poate da un raspuns final clar la intrebarea adresata in preambulul recenziei. Din punctul de vedere al trupelor romanesti, aparitia pe Vocabule nu poate fi decat de bun augur, CV-ul artisitc a inregistrat o noua mentiune: aparitia pe un material international alaturi de nume cu rezonanta internationala. Din punctul de vedere al formatiilor de afara, dat fiind nivelul scazut al calitatii unora dintre contributii, se puteau omite prezenta multora, tracklistul final desi mai scurt ar fi inregistrat un rating mult mai bun. In concluzie o buna parte din "participarea internationala" a lasat de dorit si a fost sub nivelul mediu. Merita apreciata initiativa si efortul acestui proiect, sperand totodata intr-o continuare (cu Very First Illegal Operation) la un nivel mult superior.

Dru Klein - This Goes Out 2
Armada - Multiplu salt mortal

Cedry2k - Poezie balistica

22.02.2010

Dupa 3 ani de inregistrari, Cedry2k a lansat in decembrie 2009 al doilea album de studio, pe numele sau Poezie balistica. Un album care marcheaza "trecerea" la o etapa superioara din viata [citeste]

08.01.2009

V.A. - Vocabule 2: Green Flava

13.03.2007

Sunt sigur ca pentru multi ascultatori de hip-hop din Romania, scena rap din Basarabia a reprezentat pana nu demult un taram (romanesc) necunoscut. Spun "pana nu demult" caci la sfarsitul [citeste]

28.01.2007

Grasu XXL - Curaj

01.11.2006

Pentru CAT Music, anii '96-'99 au reprezentat perioada de glorie in muzica rap romaneasca. Fenomenul "de cartier" avea priza mare la public, iar sustinatorii lui principali - B.U.G. Mafia si [citeste]

23.09.2006

Periodicitatea aparitiilor discografice e o caracteristica insemnata din cariera unui artist. Dictata in egala masura de clauze contractuale si strategii de marketing, dar si de inspiratie, [citeste]

Silent Strike - Silent Strike