V.A. - Vocabule 2: Green Flava

Scris pe 13.03.2007 de DJ Strike

Sunt sigur ca pentru multi ascultatori de hip-hop din Romania, scena rap din Basarabia a reprezentat pana nu demult un taram (romanesc) necunoscut. Spun "pana nu demult" caci la sfarsitul lunii februarie a anului curent (n.r. 2007), label-urile Rebel Music si Green Flava au reusit trasarea axei colaborarilor muzicale pe directia Bucuresti-Chisinau printr-o compilatie, intitulata sugestiv Vocabule 2: Green Flava, ce ii aduna la un loc pe semnatarii celor doua case de productie situate de o parte si de alta a Prutului.

Venita ca o continuare a sub-proiectului Sabotaj 2: Vocabule, materialul de fata reprezinta o noua premiera (din sirul celorlalte multe alte premiere) ce poarta semnatura Rebel Music. Conceptul de baza, exprimat atat prin ilustratia copertei cat si prin mesajul unor piese ca Bucuresti-Chisinau, este acela de unitate (macar artistica) intre cele doua tari. Nu pot sa ignor contextul politic si social in care ne aflam la momentul aparitiei acestui mixtape, in special declaratiile fanteziste ale presedintelui Voronin, ori transanta campanie a ziarului Cotidianul: "Cat ne-ar costa unirea cu Basarabia?". Dincolo de prapastiile sapate de orgoliile rusofile sau milioanele de euro, intre reprezentatii celor doua state exista multe alte punti, indeosebi istorice, artistice si/sau culturale. Aceste legaturi sunt mentionate de Brugner (unul dintre cei mai activi veterani "in rezerva" ai curentului hip-hop din orasul lui Bucur) precum si de Roma si Ham (componenti ai trupei Ginta, prezenti sa tina sus stindardul labelului cu aroma verde) pe mai sus mentionata Bucuresti-Chisinau, ce s-ar fi putut numi la fel de bine si Romani cu clasa (partea a II-a).

Altfel, continutul CD-ului se prezinta destul de eterogen, dupa cum sunt si reprezentantii casei de productie basarabene, ale caror piese acopera mare parte din tracklist. Laolalta cu Roma si Ham amintiti anterior, cei ce ne incanta urechea cu dulcele grai moldovenesc sunt Gasha, Wave, B-zar si Jucatoru' (ultimii doi fiind componenti ai trupei Kronyc, prezenta si pe Vocabule). Alaturi de amfitrionul oficial - Brugner, labelul condus de Gianiny Munteanu e prezent prin intermediul lui Bitza si al lui Junky. Prezentarile fiind facute, nu-mi mai ramane decat sa plonjez in marea de diversitate lexicala si muzicala oferita de Vocabule 2. In topul preferintelor personale se afla Ham, al carui stil aduce destul de mult cu cel al Getto Dacilor din perioada Daciadei. Si asta nu e un lucru deloc rau, peisajul hip-hop romanesc ducand lipsa de MC cu rime ghiduse si poznase in stare sa descreteasca fruntile prea incruntate de "caterinci", exemplul edificator gasindu-se pe E doar muzica (cu Wave & Gasha): "Erau vreo doi ca el, cu fruntile de aur/ Se rataceau in figuri, ca blondele-n tezaur/ Totu' mergea fain: dusmanii tot dansau/ Fetele curgeau, banii tot mureau". Cea mai valabila contributie a lui Ham - 2 sute - reprezinta in acelasi timp si punctul de varf al compilatiei, vocabularul neaos gasindu-si complementul in instrumentalul cu tobe dure, aranjate de W Beats. Lista revelatiilor continua cu Roma, "cel mai puternic emcee din Basarabia" - dupa cum il prezinta site-ul oficial al label-ului din Moldova. Subiectele serioase atacate pe Adevarul trist (cu Wave), Duhul din lampa si Printre randuri penduleaza intre libertatea de exprimare, conditia hip-hop-ului si sinteze de natura religioasa. B-zar, Gasha si Wave - exponentii diveristatii, sunt mult mai flexibili in ceea ce priveste atat limbajul (deseori inundat de pasaje in limba engleza), cat si abordarile cu tenta comerciala. Din repertoriul lor nu lipsesc referirile la experienta acumulata pana acum (Un nou inceput, Mai departe, Talk After That), pasajele introspective (O sansa, Emotii sub lacat) ori starea sociala in care traim (Incearca, Obisnuit cu mizeria). In final, un excelent tur de forta The Label - Green Flava ii aduna pe aceeasi piesa pe toti moldovenii ce isi spun naduful si se autoportretizeaza.

Ca o concluzie nu pot decat sa spun ca Green Flava se afla undeva intre ceea ce americanii ar numi "the best next thing" sau "just another rap label". Desi diferiti ca stil, per total compilatia are suficiente legaturi in stare sa-si pastreze forma benzenica. Debutul lor este unul ce promite, insa succesul depinde acum doar de formule si strategii de marketing la care vor trebui sa apeleze.

Ham - 2 sute
Brugner - Bucuresti-Chisinau (cu Roma si Ham)
The Label - Green Flava

28.01.2007

Grasu XXL - Curaj

01.11.2006

Pentru CAT Music, anii '96-'99 au reprezentat perioada de glorie in muzica rap romaneasca. Fenomenul "de cartier" avea priza mare la public, iar sustinatorii lui principali - B.U.G. Mafia si [citeste]

23.09.2006

Periodicitatea aparitiilor discografice e o caracteristica insemnata din cariera unui artist. Dictata in egala masura de clauze contractuale si strategii de marketing, dar si de inspiratie, [citeste]

Sisu & Puya - O Mare Familie