V.A. - Underground: Phase One

Scris pe 15.07.2004 de DJ Strike

Filmul:
Cei care se asteapta sa vada tutoriale despre cum sa desenezi peretii cu spray-uri sau efecte speciale specifice industriei hollywoodiene vor fi dezamagiti. Filmul este realizat de niste amatori, aparatura folosita fiind una neprofesionala. Sunt prezentate crew-urile OPC si NPA în actiunea lor artistica asupra mijloacelor de transport comun din subterane. Nu lipsesc nici momentele hazlii, astfel îl putem vedea pe Mos Craciun împartind bomburi metrourilor care au fost cuminti, ca mai apoi sa fie fugarit de catre agentii Metrorex, care nu seamana nici pe departe cu renii. Nu se poate vorbi de calitate la un asemenea proiect, însa ceea ce ei au reusit sa realizeze este un pas important în istoria comunitatii Graffiti din România, iar faptul ca au atras de partea lor atât de multe nume nu poate fi decât laudabil.

Soundtrack-ul:
Asa cum era de asteptat, subiectul comun al pieselor este arta urbana cunoscuta sub numele de Graffiti. Concepute ca adevarate manifeste, piesele surprind prin dezvaluirea simbiozei dintre grafferi si MC-i. Acest lucru e reliefat în mod particular si de folosirea în productia negativelor a sunetelor pe care le face un spray de graffiti atunci când este utilizat. La o prima privire asupra numelor trupelor si MC-ilor din tracklist, pe lânga deja cunoscutii Kombat, Jada (Pirats Klan), Gnom sau DJ Undoo, am întâlnit si câteva nume relativ noi care s-au dovedit a fi surprize placute. Cei ce deschid coloana sonora sunt baietii de la OPC (Oficiul Philos Calitas) cu piesa Bucurestiul sub bomburi. Chupa, semnatarul instrumentalului, este si cel care deschide atacul, dovedindu-se a fi în materie de flow deasupra colegilor sai, EzQuatez si Underman. Negativul cu bpm destul de ridicat poate deveni deranjant dupa mai multe auditii, dar e numai bun pentru a impune un ritm alert în cazul unei urmariri prin subteranele Bucurestiului. Si fiindca spuneam ca e vorba de piese-manifest, EzQuatez are un mesaj pentru cei care ar trebui sa reprezinte si sa asigure ordinea si linistea publica: "Ne pisam mai mereu pe amenzile voastre / Ne pisam mai mereu pe uniformele albastre". Underman încheie piesa cu câteva versuri bine gândite, însa nu detine capacitatea cea mai reusita de a si le prezenta.

Urmatorii pe lista reprezinta si prima surpriza placuta de pe acest soundtrack. Este vorba despre Methacrylate Liga si Adevaratarta. Si când vorbesc de surprise, ma refer atât la partea de MC-ing, cât si la cea de productie. Negativul semnat de Maxx & Spell este unul din cele mai bune, cei doi dând dovada de imaginatie, reusind sa gaseasca beat-ul perfect pentru a se autointroduce. Timbrul vocal si flowul lui Maxx ma trimit cu gândul la unul dintre cei mai prolifici MC de la noi, Deceneu, despre care însa se zvoneste ca nu-si va mai continua activitatea muzicala. Maxx promite multe, mai ales daca va începe sa-si lucreze mai bine lirica. Strofa a doua apartine lui Spell, dublat pe alocuri de Maxx. Ce le trebuie baietilor este mai multa munca în elaborarea rimelor plus o casa de discuri capabila sa le asigure lansarea la rampa.

Surprizele se tin lant si pe track-ul al treilea îl întâlnim pe T-ya (Regner), cu Graffi-T. Negativul cu puternice accente funk furnizat de Matteo i se potriveste de minune lui T-ya, care demonstreaza cât se poate de bine ca are flow, cu toate ca prezinta lacune în conceptia rimelor, atinse de virusul parazit "... celui care este pe felie/ sa fie/ o mie/ de argumente...". Piesa e foarte antrenanta, iar refrenul (în cadrul caruia sunt amintite crew-urile participante la acest proiect) se potriveste de minune reprezentatiilor live, publicul putând fi usor atras într-o comunicare lejera cu cel de pe scena.

Pe pozitia a patra se afla Flow si Heas, care aduc cea mai sumbra piesa de pe acest proiect - Terra sub aerosol. Flow asigura partea instrumentala presarata cu insert-uri, cel mai probabil dintr-un comunicat al primarului N.Y. De asemenea, se pot auzi inserturi din Plus Infinit, cu vocea lui K-gula; pacat ca acestea nu au fost scratch-uite...

Al cincilea track îl surprinde pe Matteo furnizand înca un instrumental old school cu influente funk, descretind fruntile si lasându-i pe Shadow si Gonza de la OSP sa prezinte piesa Din scoala veche. Cei doi MC au talent, reusesc sa tina pasul cu beat-ul funky iar mai multe exercitii de dictie le-ar putea aduce performanta dorita. Vocea scratch-uita a lui Cheloo deschide urmatorul track semnat Jada (Pirats Klan), care, pe un negativ simfonic specific lui Tase (Pirats Klan), afiseaza ceva mai mult decât simple Culori. Jada are o interventie scurta, care demonstreaza însa ca versurile sale sunt bine cladite, mesajul fiind clar si la obiect: "Daca ti se pare ca acesti pereti sunt goi, da-ne un spray, ca sa-i îmbracam noi!".

Vocea lui Ombaldon deschide al optulea track: "Bagabontii cu spray-uri scriu istoria!". Piesa Graff, semnata Gnom (Raparta) si DJ Undoo, este una deosebit de haioasa, MC-ul atacând atât baietii de bani gata, cât si pseudo-hip-hop-erii. Kombat pune Punctul pe i si ne introduce într-un cadru întunecat, punctat de un instrumental bazat pe sample-uri de pian. O comite si el, folosind un joc de cuvinte pe care l-am mai auzit la LDoctor. Piesa se potriveste perfect ideii de soundtrack, iar timbrul vocal al lui Kombat îti poate ridica parul pe antebrat daca te afli cu spray-ul în mana, noaptea, într-un lay-up.

Ultimul track, Put Them on Run, este o creatie Matteo & Kruger, dar titlul nu se potriveste cu negativul exotic, cu Matteo care o da a la ragga sau cu versurile în engleza ale lui Kruger. Atmosfera furnizata de melodie este una atât de destinsa, încat nimanui nu-i vine sa fuga.

Desi prezinta multe nume noi, soundtrack-ul este unul mai mult decat decent, reusind sa simuleze destul de bine starea de spirit pe care o ai atunci când dai un bomb pe tren sau sentimentul pe care îl încerci când vezi sosind în statie un metrou graffat cu un trow-up ce îti apartine.

T-ya (Regner) - Graffi-T
Jada - Culori

08.01.2009