V.A. - Top Shelf 8/8/88

Scris pe 08.11.2007 de InKha D

Omenirea are tendinta de a descoperi si inventa elemente ce-i sunt necesare pe toata durata existentei. Ca orice cultura, si Hiphop-ul a evoluat urmand acel drum plin de urcusuri si coborasuri. Din pacate acum pentru noi - copiii MTV-ului, Internetului si "Hip-Pop-ului", nu putem decat sa oftam cu gandul la perioada glorioasa cu artisti graffiti dornici de a infrunta orice risc pentru a lasa un "piece" pe un metrou, b-boy cu atitudine si personalitate in miscari, DJ-i cu un dezvoltat simt al groove-ului de petrecere si, nu in ultimul rand, MC-i stilati si inamorati de "pulsatia" strazii. Din acest punct de vedere, Top Shelf 8/8/88 este o inregistrare "bastarda" deoarece provenienta sa e una demna de a fi extrasa din filmele cu Superman. Mitul urban incepe in felul urmator: un amator descopera niste benzi magnetice cu totul speciale intr-un depozit din Hoboken, in apropiere de New Jersey. Un indiciu surprinzator se dovedeste a fi numele lui Fab 5 Freddy gravat pe cutia care adapostea benzile de 2". Studioul isi are sediul intr-un subsol din East Village, dar in urma revoltei sociale pentru autoritatea parcului Tompkins Square acestea sunt pierdute - fapt nedovedit a fi concret (pana si cei prezenti pe material se indoiesc de autenticitatea acestuia). Inregistrarile unice, datate din luna august a anului 1988, contin vocile celor mai in voga exponenti ai old-school-ului (1973-1989). Toate bune si frumoase pana in momentul lansarii exclusive in... Japonia. Americanii s-au simtit atat de ofensati de aparitie, incat au dat ulterior drumul on-line produsului, creand o frenezie astfel incat "blogosfera" sa-si poata da cu parerea in ce priveste autenticitatea. Dar "moda" seriilor de El Dorado-uri nu se termina aici: labelul Paul Winkley cu sediul in Harlem detine doua discuri ale initiatorului miscarii Zulu Nation (Afrika Bambaataa), iar Golden Reaal din Londra anunta ca vor scoate la bataie Love Convention '77-'79, ca urmare a doua compilatii rare. Benjy Grindberg, tutorele casei de productie Rostrum Records, a decis impreuna cu producatorul executiv F5F sa lanseze la nivel mondial acest exponent al Epocii de aur Hip-Hop.

Sa ne transpunem pentru cateva clipe in atmosfera de boom-bap a sloganului "Throw your hands up in the air, and wave them like you just don't care!". Cartierele newyorkeze au fost impanzite de talente in graffiti, breakdance, DJ-ing si MC-ing, in formele pure ale fenomenului. Afrika Bambaataa & The Soulsonic Force, Kool Moe Dee, Grandmaster Flash & The Furious Five, Grand Wizard Theodore, Fat Boys, Skeme, Cope2, Seen sau Rock Steady Crew uimeau audienta prin perspective inovatoare. Imaginati-va metrourile desenate "top-to-bottom", boom-blaster-ele purtate de tipi in treninguri Adidas, sepci Kangol si lanturi masive din aur galben (veritabile sau nu), gurile de canal fumegande, nasterea imperiului Trump, mandatul lui Ronald Reagan si al republicanilor, "luxul" casetelor audio si al aparatelor cu Super Mario Bros., serialul Dallas, parcurile din Bronx unde b-boy-ii se tarau pe vinilinul din bucatarie si MC-ii erau plini de viata. Pe scurt: "Peace, unity, having fun!". Compilatia constituie o incercare mai mult sau mai putin reusita de a emana forta si energia de odinioara. Spiritul de petrecere, contemplatie, prietenie, primele battle-uri si ego-rap-ul insufletesc produsul. Dupa Intro, Dres din Black Sheep, trupa afiliata gruparii Native Tongue Posse (alaturi de De La Soul, A Tribe Called Quest, Queen Latifah, Leaders Of The New School) da pe un beat sacadat, abordand un flux verbal grabit. Cu intrarea lui Big Daddy Kane in scena, treaba incepe sa prinda contur. Influentat fiind de Grandmaster Caz, MC-ul revolutionar tinde pe Like That Y'all spre o modalitate de livrare ostila a rimelor, asemanatoare lui Long Live the Kane, scos in enigmaticul an 1988. BDK debuteaza sub aripa protectoare Cold Chillin Records patronat de Marley Marl si se alatura la Juice Crew (Kool G Rap, Master Ace, Craig G, Biz Markie). Omul care a impus moda incaltamintei high-tops si a inelelor cu patru degete isi pastreza renumele de MC tehnic, iar instrumentalul de pe fundal, acompaniat de break-uri bine alese si de inalte, il completeaza cu succes. Onorarea hip-hop-ului continua cu glumetul Biz Markie. El surprinde placut printr-un "cantat din gat" si prin versuri pline de amuzament, ce aduc a Just a Friend. Remasterizarea ulterioara a dus la omiterea unui detaliu relevant pentu rap-ul din '80 - tobele energice; astfel, Top Shelf-ului i s-a dat un aer prea jazzy pentru o perioada a experimentelor cu funk, electro si chiar si rock. Cariera lui Biz incepe tot la Cold Chillin, alaturi de MC Shan si Roxanne Shante. Ciudat cum toate numele sunt legate intr-un fel sau altul de producatorul lui KRS-One si rudimentara sa casa de productie... Instrumentalele sunt proaspete, haioase si fara cusur. Motivul pentru care semnatarii productiei de exceptie tin sa-si pastreze anonimatul ramane bizar si nedrept. Remarcabila MC Lyte da o lectie de rap pe Listen Up dar, fara-ndoiala, piesa e actuala considerand aici vocea si dibacia ei de pe Lyte as a Rock - debutul din 1988 la First Priority Records. Mostra muzicala (luata din Time and Place a lui Lee Moses si folosita si de Positive K pe Nightshift) se muleaza bine pe bass-ul si tobele alerte. Respectata MC-ita poseda o incredere in sine chiar daca, pe ici pe colo, lirica o da de gol: "I'm from the '90 [...] When you say may name It's On." Fundalul muzical de pe Let's Go al lui Grand Puba, fost membru Brand Nubian (alaturi de Sadat X si Lord Jamal) presara influente de jaz si new-jack swing. Nu contest talentul MC-ilor de fata, dar daca ar fi fost inregistrat la un asemenea calibru in 1988, azi Lil' Wayne ar "repai" pentru un banut aurit in fata unui Mall, asistat de o maimutica in costum tirolez... Craig G (care ar fi avut 19 ani in momentul inregistrarii) exceleaza prin flux, ritm, tehnica si coordonare - un adevarat Lirical Beatdown. Aproape de stilul primitiv ramane insa lirica lui Smooth B: "Uh, ah, I want a piece of pie/ The pie to sweet, I want a piece of meat/ The meat too tough, I wanna ride the buss/ The buss too full, I want to ride the bull/ The bull too black, I want my money back, I want my money back!". Prestatia lui Special Ed devine o dovada a lejeritatii si a nadejdii, intalnite si pe al sau Youngest in Charge din '89. M-as fi asteptat insa ca Doug E. Fresh sa foloseasca pe aranjamentul muzical din It Ain't Nothing beatbox-ul sau faimos, abilitatile lui lirice fiind recunoscute inca de pe Just Having Fun sau The Original Human Beatbox. Eric B. & Rakim, Public Enemy si Boogie Down Productions erau considerati new-school-erii ce-au frapat prin depasirea barierelor muzicale si deci, cauza pentru care maestrii de ceremonie au fost trecuti cu vederea. Jungle Brothers (care au experimentat din jaz, rap si house) revin "in jungla" cu un amen beat specific stilului de pe Straight Out the Jungle. Melle Mel (primul artist cu titulatura de MC, component The Sugarhill Gang) apare alaturi de Grandmaster Caz (membru Cold Crush Brothers, ambii cunoscuti pentru aparitia in Wild Style) pe The Battle Is On, un duet in perfecta concordanta cu energia old-school. Alaturarea pare a rezolva vechile conflicte cu privire la custodia versurilor de pe piesa The Message. Naratorul Master Ace inchide compilatia printr-o poveste "AM 'Till PM". La fel cum femeia din istorisire il invinuieste nelegitim pentru furt, asa si Hiphop-ul e condamnat azi pentru toate aspectele negative ale societatii, lumea uitand de bogatia spirituala si de principiile sale de baza.

New York-ul fremata in ritmuri de hip-hop virgin si neexploatat. In luna august a aceluiasi an, pionierul Fab 5 Freddy (cunoscut inca de prin '70 ca vizionar, artist graffiti, om din spatele descoperirii talentului lui Afrika Bambaataa, dar si pentru contributia sa la monumentala productie Wild Style) este abordat de stafful MTV pentru a fi gazda primei emisiuni de gen din lume - Yo! MTV Raps. Fab nu a inregistrat niciun succes comercial, desi mostra lui din Change the Beat a facut inconjurul lumii. Interesul pentru compilatia de fata vine din dorinta de a reinvia suflul anilor '80 si dintr-un plan putin dezvaluit publicitatii: folosind tehnologia Mac G3 PowerBook (oferita de Apple), Freddy are de gand sa scoata la iveala un concept denumit "reteaua underground multimedia", ce va ingloba radio-ul, televiziunea si site-urile de cultura urbana intr-un singur element. "Gardienii culturii au fost dati la o parte si uitati undeva in trecut", declara el. Toti artistii prezentati mai sus sunt legati de Marley Marl si Juice Crew, al caror an de activitate si glorie apare in titlu, dar si de Native Tongue Posse. Se atesta faptul ca artistii de fata au lucrat impreuna, insa ar fi putin probabil ca toti cei amintiti sa-si fi facut timp pentru a inregistra o compilatie obscura in anul debutului. Top Shelf 8/8/88 nu ofera nimic inovator, ci din contra, aduce ceva vechi, dar respectabil. Ca incheiere, v-as propune sa meditati la spusele lui BOW (Bomfunk MC's): "Where were you at the time of tha fat shoelaces?" (rom. "Unde erati voi pe vremea sireturilor late?").

Alegerea recenzentei:
Doug E. Fresh - It Ain't Nothing

MC Lyte - Lyte as a Rock

06.03.2007

MC Lyte se numara printre cele mai reprezentative figuri ale perioadei de aur a culturii hip-hop (1986-1991), fiind creditata ca prima femeie MC in stare sa "rupa" microfonul si sa-i lase [citeste]

V.A. - Top Shelf 8/8/88

Rating: 4/5

Data lansarii: 2007

Label: Rostrum Records

Tracklist:

01. Fab 5 Freddy - Intro
02. Black Sheep - I'm the One
03. Big Daddy Kane - Like That, Y'all
04. Biz Markie - My Name Is...
05. MC Lyte - Listen Up
06. Grand Puba - Let's Go
07. Smooth B of Nice & Smooth - I Want My Money Back
08. Craig G - Catch a Lyrical Beatdown
09. Chubb Rock - Chubb Rocks the Party
10. Special Ed - This Mic
11. Doug E. Fresh - It Ain't Nothin'
12. Jungle Brothers - Back in the Jungle
13. Just Ice - I Run the Streets
14. Melle Mel & Grandmaster Caz - The Battle Is On
15. Master Ace - Revolution's 'Bout to Start