V.A. - Eastern Sound Architects, Volume 1

Scris pe 06.03.2006 de Dan Bazix

Soundkraft Records reprezinta o initiativa laudabila a unui roman entuziast de a promova soundul muzicii electronice moderne de provenienta est europeana. Totodata, este singura casa de discuri autohtona ce se poate lauda cu lansarea unei compilatii 100% drumandbass.

Eastern Sound Architects, Volume 1 aduna atat producatori consacrati cat si newcomeri din tari ale Europei de Est (o parte din ele apartinand fostului bloc sovietic) precum Rusia, Ukraina, Belarus, Serbia, Bulgaria si Romania. Exista si doua colaborari apreciabile intre producatori est si vest europeni: Groovenauts (RO-UK) si Cooh & Black Science Project (BG-UK). In stabilirea tracklistului final s-au avut in vedere nu mai putin de 50 de piese, insa dintre ele au fost alese doar 12. Materialul a fost lansat in editie limitata (aproximativ 200 de copii) in cadrul unui party avand ca invitati - printre altii - o parte din cei care au muncit la realizarea lui. Conceptul de design si modul de prezentare al CD-ului creeaza inca de la inceput un impact vizual puternic.

Cele 12 trackuri cuprind tot spectrul stilistic al genului. Cooh (BG) si Black Science Project (UK) semneaza un Mirage, ale carui intrumente si sampleuri vocale compun o melodie atmosferica pregatitoare. Groovenauts - Can't Wait, cea de-a doua colaborare est-vest (RO-UK) poate fi incadrata cu usurinta in aceeasi catogorie cu piesa anterioara - liquid-tech. Mai mult, se poate afirma fara riscul de a gresi, ca ridica nota generala a LP-ului. Phantom Orchestra a rusilor de la Dissident, sau un fel de choppage melancolic, va avea parte cu siguranta de o promovare mai deosebita. Si asta pentru ca oamenii din spatele artistilor au decis ca ea sa apara in extras pe single/12?. Ucraineanul Alexander Pavlenko aka Sunchase, ramas in scurta istorie a drumandbassului prin Remember Me (cu Yana Kay), apare pe compilatia romneasca cu Vendetta. Acelasi sound usor/lichid se simte si pe urmatoarea piesa - You; un vers ce contine la inceput cuvantul ce-i da si numele este trecut prin vocodere rezultand un neurofunk deep, direct de la rusul Cyrill Kalashnikov alias Implex.

Un alt ucrainean, Cyb Orc contribuie cu Tremor prin care se face trecerea, in partea a doua a compilatiei de la soundul lichid/usor la cel greu - techstep, neurofunk. Prode & Logical alaturi de Implex, ESS si legendarul Paul B reprezinta o parte din cei mai importanti producatori est europeni, pionieri ai miscarii rusesti. Poltergeist se incadreaza lejer in stilul care i-a consacrat pe artistii rusi. Incubation este produsul pentru Soundkraft facut de catre duoul Codex (Phase si Toxic) & Cell D. Belgradenii au peste 250 de productii datand din 1995, acoperind mai multe genuri muzicale. De curand au semnat cu Full Force, au o impresionanta cifra de giguri de-a lungul carierei lor si aprecieri de la cei mai mari artisti internationali.

Ogonek & Cooh s-au lansat si au majoritatea aparitiilor ca si duo, dar de aceasta data livreaza materiale separate: We've Lost, respectiv Fear. Stilul adoptat e unul dark si hard. In seturile lor live ei mixeaza doar creatii proprii. Silviu Costinescu aka Alien Pimp, omul din background - cel ce a facut posibila productia si aparitia compilatiei, inchide playlistul cu Shut Up!.

Eastern Sound Architects Volume 1 nu e doar o compilatie bine realizata, cu standarde ridicate, ci reprezinta un pas important pentru dezvoltarea scenei nationale. Aparitia unui label autohton si a release-urilor nu pot decat sa rezulte intr-o evolutie pe toate planurile. Nu in ultimul rand reprezinta o initiativa remarcabila, demna de toata atentia si respectul.

Groovenauts - Can't Wait
Codex + Cell D - Incubation

V.A. - The ForwarDub EP