V.A. - Bucharest Chills & Thrills

Scris pe 24.11.2004 de Cypher

Mereu am fost de parere ca downtempo-ul (downbeat, chillout, cum vreti) face apel la simturile noastre mai mult decât oricare alt gen muzical. Se poate spune chiar, exacerbând, ca aceasta ramura a electronicii scoate la iveala hedonismul din noi. Prin urmare, nu ma sfiesc sa folosesc verbe precum "a savura" sau "a degusta" când vine vorba de o productie de calitate. Pâna acum câtiva ani, amatorii de asemenea "trufandale" erau nevoiti sa si le procure de peste mari si tari, cele autohtone lipsind cu desavârsire. Odata cu anii însa, germenii lor au încoltit si la noi, iar recent au început sa dea primele roade. Una dintre cele mai apetisante a iesit recent, bucurându-se de un climat prielnic si o lansare de succes ce mi-a lasat un gust placut – Bucharest Chills & Thrills. Ca orice produs fin, acesta trebuie degustat pe îndelete pentru a-i savura aroma. Si iata ca, dupa câteva saptamâni, gustul placut lasat de lansare revine si mai puternic. Sa vedem de ce...

Primul lucru pe care îl remarci este aspectul exterior deosebit al discului, care contine toate informatiile necesare nu schitate ca de obicei pe o coperta interioara, ci serigrafiate direct pe carcasa. Tonurile maronii, portocalii si albe, alaturi de cele câteva boabe de cafea din interiorul cotorului desfata privirea si contribuie la impactul vizual deosebit. Designerii au reusit astfel sa-i imprime o personalitate aparte si sa faca din el un cadou mai mult decât potrivit, într-o epoca în care, din cauza mp3-ului, CD-urile audio încep sa para demodate.

Daca ambalajul ne lasa gura apa, ce gasim totusi înauntru?
Având în vedere ca este vorba de o compilatie la care fiecare artist contribuie cu o melodie sau doua, m-am hotarât sa tratez separat pe fiecare, primul pus sub lupa fiind nimeni altul decât Junkyard. MC al trupei Suie Paparude, stimabilul este de asemenea un prolific producator, abordând de-a lungul anilor muzica din sortimentele cele mai variate, iar pe BC&T apare cu doua piese ce-i dovedesc multiplele înclinatii. Pe când Ease amesteca basii prelungi si beat-ul pronuntat de dub cu un pasaj de drum'n'bass atmosferic, asimilat perfect în ansamblul compozitiei, Voice of 10 Journeys foloseste ingrediente diferite: un beat 4/4 ce se potriveste de minune cu bassline-ul proaspat, scos si mai mult în relief de pad-urile line din fundal si de ocazionala linie melodica high-pitched cu reverb. O atmosfera deosebita, o melodie numai buna de ascultat în casa, la caldura, privind ninsoarea de afara. Excelent!

Pozitiile 2 si 7 în tracklist apartin unui new-comer pe scena româneasca, ieseanul Silent Strike. Primul meu contact cu acesta a avut loc în primavara lui 2004, cu ocazia unui open-air, unde am remarcat sound-ul frumos, chit ca apartinea altor zone muzicale. Dupa cum aveam sa descopar, contributiile sale pe compilatie fac parte dintre highlight-uri. Beneficiind de o productie de calitate, dublata de sunete bine alese (de la pad-uri feerice în Detasare, pâna la bassline-ul ce complementeaza superb beat-ul lui Contactor) si de idei originale, cele doua piese constituie exemplul ideal pentru ceea ce vorbitorii de limba engleza numesc "ear candy". Va îndemn asadar sa tineti minte numele Silent Strike – îl veti mai auzi cu siguranta.

Look of Love (No. 3) e rezultatul unei colaborari între Sonic Tonic (pe numele sau adevarat Silviu Costinescu, aka Alien Pimp) si Vlaicu Golcea. Cu niste beat-uri de-a dreptul sparte, cei doi tind sa inspire o stare ciudata, oarecum trista. Recomandata melancolicilor, piesa încânta urechea, dar numai în anumite ipostaze poate fi apreciata la adevarata valoare. Dat fiind ca la momentul acestei recenzii, semnele toamnei sunt deja omniprezente, pot zice ca e adecvata anotimpului ploios... Semnata de acelasi Sonic Tonic, Deep Elevation (No. 12) mi-a stârnit un feeling si mai ciudat, de alienare. Disonantele contribuie din plin la amplificarea efectului, alaturi de bass-ul adânc si sonoritatile claustrofobice. Poate c-ar apartine mai degraba partii de "Thrills" decât celei de "Chills". A nu se asculta de unul singur.

Unul dintre numele care au pus Bucurestiul pe harta muzicii electronice, Electric Brother se bucura de o anumita notorietate pentru proiectele si colaborarile sale din arii foarte diverse. Una dintre acestea este prezenta si pe BC&T, sub forma unei reprezentatii live împreuna cu producatorul de noise Troyer la "Zilele Vienei în Bucuresti". My Little Angel pune astfel fata în fata "netezimea" liniei de bas cu accente dubby a românului si "asprimea" electronica a austriacului, creând un placut contrast. EB revine apoi cu un solo – Tristete, care desi în alte circumstante ne-ar fi cufundat în butoiul cu melancolie, reuseste sa descreteasca fruntile cu un beat mai ridicat ca tempo si o foarte bine gândita schimbare de ritm la jumatate de drum. Tobele lasa un loc umplut perfect de pad-uri si linia melodica de vioara (superb realizata), facând din acest "electro mix" una dintre cele mai agreabile prezente. A se asculta împreuna cu cineva special.

Veteran al muzicii electronice românesti – autorul celebrelor MIR sau Flying Soul, Nemos contribuie la rândul sau cu doua melodii. Chop Suey (No. 6) se ridica la înaltimea numelui, sugerând prin sample-uri atât vocale cât si instrumentale atmosfera de Chinatown. Foarte bine realizata, piesa scoate la iveala talentul lui Nemos si daca ar fi sa privim întreaga compilatie ca pe un preparat culinar, este acea picatura de mirodenie orientala ce-i da savoare...
Când am vazut numele de Oktober (No. 13), mi-am amintit pe loc de filmul "Hunt for the Red October", care ilustreaza cautarea unui submarin sovietic de catre fortele NATO în Razboiul Rece. Spre surpriza mea, pe masura ce avansam în auditie, aceasta imagine prindea tot mai mult contur. Pot spune ca ar fi fost un soundtrack excelent pentru anumite scene din film, cu o atmosfera plina de tensiune si chiar putin suspans. Nu stiu daca exista într-adevar vreo legatura între film numele piesei, dar alegerea s-a dovedit a fi, cel putin pentru mine, extrem de inspirata.

Cei mai de seama reprezentanti ai scenei downtempo din capitala, Sunday People nu puteau lipsi de pe o compilatie dedicata genului. Perfecta pentru a te înfunda într-un fotoliu confortabil cu bautura preferata în mâna, Ask Yourself pare însasi încarnarea conceptului de "chillout". Îti da acea senzatie de plutire lina pe un cer senin – senzatie întretinuta de pad-uri cu delay lung si trompete cu reverb fin...

În spatele urmatorului proiect – Ciot – se ascunde cuplul Vlaicu Golcea si Marta Hristea. Cei doi au mai colaborat înainte, în cadrul proiectului Aievea, dar si pe diferite scene din tara, cel mai recent exemplu fiind TM04Base. Nori si Lelita Floare sunt însa în prima auditie, foarte diferite ca sound, dar si ca atmosfera. Daca prima este si piesa cea mai electro de pe BC&T, din nou înclinând spre partea de "Thrills" un pic mai agitata, cea de-a doua prezinta un adevarat "trip" fonic. Influentele etno se fac puternic simtite în pasajele cântate, conferind un plus de originalitate unui produs si asa foarte original. Vocea calda si senzuala a Martei puncteaza în mod fericit finalul cu un timbru bogat ce pur si simplu va ramâne imprimat în timpane. Superb.

WeAreNotSure, cea de-a doua colaboare internationala a compilatiei, îi are în componenta pe Sonic Tonic, Silent Strike si solista norvegiana Gunhill. 1001 Pieces of Puzzle este deasemenea un trip auditiv, dar într-o panorama ceva mai dezolanta. Având darul de a purta ascultatorul prin locuri îndepartate, piesa face excelent trecerea între Nori si Deep Elevation, adaugând acea nota de nesiguranta ce caracterizeaza piesele ambient non-uplifting.

În sfârsit, Gojira, deja un nume remarcat, apare cu o piesa care îmi era familiara de la concertul sustinut la acelasi festival timisorean, iar o noua auditie mi-a sedimentat impresia de atunci. Impregnata cu sonoritati arabe, Mother Mujahedina da cea de-a treia nuanta de culoare etnica, dupa Chop Suey si Lelita Floare. În acelasi timp, multitudinea de tobe prezente dau o nota aparte de încordare în mijlocul relaxarii sau, daca vreti, de relaxare în mijlocul încordarii. Din nou un soundtrack nimerit, de data aceasta pentru romanul SF "Dune", piesa îti aduce imaginea unui cort beduin cu o cafea aromata pe foc. Spice!

O plimbare de 70 de minute prin peisaje sonore foarte diverse, Bucharest Chills & Thrills are câte ceva pentru gustul fiecarui amator de downtempo de la noi. Un produs destinat atât consumului intern, cât si exportului, BC&T reuseste admirabil sa fie ceea ce si-a propus: "A portrait of Bucharest downtempo scene in light and shadow". Daca la începutul acestei recenzii foloseam cuvinte precum "a degusta", acum pot trage o singura concluzie: Delicios!

Silent Strike – Contactor
Ciot – Lelita Floare
Electric Brother – Tristete (Electro Mix)

Kazi Ploae si Specii - Imperiul Lianelor

01.03.2010

S-au autoproclamat "avangarda suprarealista" a hiphop-ului romanesc si au  creat un intreg fenomen in jurul lor, cu ascultatori fanatici si opozanti radicali. Au popularizat ketamina si [citeste]

Kazi Ploae si Specii - Amenintarea Maimutei

14.02.2010

Dupa acel "aprilie jalnic" din 2009 am crezut ca baietii de la Facem Records sau cei din brigada Hades nu au fost destul de perseverenti in a gasi conexiuni cu lumea plina de frustrari a lui [citeste]

V.A. - The ForwarDub EP

28.01.2007

The ForwarDub EP nu este doar o adunatura de piese avand ca punct comun acelasi stil muzical. Se poate afirma ca reprezinta un trip conceptual si virtual intr-o lume intunecata ca feeling, [citeste]