The Notorious B.I.G. - Greatest Hits

Scris pe 08.03.2007 de Nevrotik

Perceptia scurgerii timpului difera in functie de individ, iar in general viteza cu care el trece pe langa noi este imperceptibila. Aproape intodeauna e nevoie de un eveniment, amintire, intamplare pentru a ne face sa realizam s-a dus o buna bucata de vreme, uneori chiar ani de zile. Greu de crezut dar adevarat, pe 9 martie se implinesc 10 ani de cand Christopher Wallace aka The Notorious B.I.G. a trecut in nefiinta. O decada in lumea reala, insa in regatul hip-hop-ului pare mult mai multa vreme. Lucrurile s-au schimbat enorm de atunci si o buna parte din aceste schimbari i se datoreaza legendarului MC din Brooklyn.

Cum ar fi aratat scena hip-hop dupa o decada cu Biggie inca in viata? Dificil sau imposibil de spus. Cum ar fi aratat Biggie dupa un deceniu in scena hip-hop? La fel de dificil de spus. Insa la vremea respectiva a fost unul dintre cei mai buni. Nu degeaba era supranumit regele New York-ului. S-a aflat in fruntea celor care au revitalizat hip-hop-ul Coastei de Est (Nas, Gang Starr, Jeru the Damaja, Wu-Tang Clan) si care i-au redat totodata stralucirea de odinioara, dupa o lunga dominatie a Vestului. Cu un stil original: pe de o parte raufacator, hot, pe de alta "player" & "ladies' man", fumator inrait de marijuana, s-a dovedit intotdeauna real si nedispus la compromisuri. A dus o viata tumultoasa, iar in spatele microfonului a aratat o techica de invidiat, umor nativ si carisma iesita din comun. Desigur, pe langa acestea, vocea-i ragusita, inconfundabila si faptul ca intodeauna scuipa fiecare rima cu atata determinare de parca ar fi fost ultima din viata lui l-au facut sa fie unic. A spus povestea strazii mai bine ca oricine punandu-se in postura de narator, de unde a ales sa vanda adevarul in locul bravadei personale si al glorificarii violentei stradale. In timpul vietii a scos doar doua albume ale caror nume ii anticipeaza - paradoxal - sfarsitul: Ready to Die devenit clasic si Life After Death ce frizeaza clasicul, ambele trecand de bariera platinei. Discografia sa mai inglobeaza de alte doua lansari post-mortem: Born Again & Duets: The Final Chapter, orchestrate de catre bunul sau prieten si asociat Sean "P Diddy" Combs, insa ele nu fac altceva decat sa intineze memoria lui Wallace.

Cu ocazia comemorarii a zece ani a mortea lui BIG, Bad Boy a lansat pe piata un disc aniversar ce contine hiturile sale. Initiativa pare mai mult decat laudabila la prima vedere, mai ales ca primele doua LP ale celui autointitulat "The Black Frank White" contin suficient material pentru un Greatest Hits. Din nefericire prezentul CD pune semn de egalitate aceste doua albume esentiale si celelalte doua lansate postum, bazate pe coaborari si "remake"-uri neinspirate. Astfel, alaturi de piese nemuritoare precum Juicy, Big Poppa, Warning, Unbelievable, Hypnotized, One more Chance sau Who Shot Ya stau obscuritati ca Nasty Girl (de pe Duets...) sau nelansatele Runnin' Ya Mouth (feat. Snoop Dogg, Nate Dogg, Fabolous & Busta Rhymes) si Want That Old Thing Back (cu Ja Rule + Ralph Tresvant pe refren), ce nu reflecta nici macar partial adevarata imagine a lui Biggie Smalls. Ele ar fi putut fi inlocuite cu usurinta de cateva freestyle-uri (cele incluse pe mixtape-ul lui Mr. Cee: The Best of Biggie) sau remixuri (Craig Mack - Flava in Ya Ear Remix, Junior M.A.F.I.A. - Getting Money Remix) sau de alte piese mult mai reprezentative (Puff Daddy - Victory, Lil' Kim - Drugs, Jay-Z - Brooklyns Finest).

Scopul acestei compliatii - acela de a demonstra suprematia fara echivoc a lui Biggie - este atins doar partial. Si asta pentru ca dezordinea rezultata prin amestecul melodiilor relevante cu cele mai putin relevante va da nastere unor semne de intrebare in randurile neinitiatilor asupra statutului de legenda asociat cu numele lui. Din fericire exista inca Ready to Die si Life After Death care sa-i mentina intacta mostenirea.

Warning

The Notorious B.I.G. - Greatest Hits

Rating: 3.7/5