The Herbaliser - Take London

Scris pe 09.09.2005 de Nevrotik

In muzica hip-hop, originalitatea si inovatia sunt semnalmentele artistilor talentati. Capacitatea de a face ceva nou si diferit fara a pierde din consistenta pare sa scape multor artisti. La polul opus, altii se straduiesc atat de mult sa fie "fresh" incat uita in timpul procesului de calitatile ce le-au asigurat in primul rand succesul. Acesta este motivul pentru care cei ce reusesc sa-si cristalizeze un stil si sa-l impinga cat mai mult catre perfectiune meprita toate laudele. Pe de alta parte, The Herbaliser si-au optimizat de-a lungul timpului formula atat bine incat inlocuirea ei cu alta noua - doar de dragul schimbarii - ar insemna din start un regres.

Fara urme de indoiala productia reprezinta centrul atractiei oricarui album Herbaliser. La urma urmei Jake Wherry si Ollie Teeba sunt producatori. Take London - ultimul dintr-o serie de 7 albume - nu face exceptie de la regula. Amestecul (deja celebru) de funk, acid jazz, beat-uri down-tempo indraznete (dar in acelasi timp elevate) si nenumarate sample-uri vocale cu un puternic accent britanic - intampina ascultatorul inca de la primele acorduri. Marele sau atuu nu consta insa in inteligenta beat-urilor sau in accentul britanic, ci in complexitatea orchestrala a muzicii. Nu avem de a face cu un simplu beat de baza suprapus cu o linie melodica, ne aflam intro adevarata lume a layer-elor, instrumentelor si sunetelor. Aceasta bogatie muzicala coroborata cu folosirea instrumentelor live (in premiera) permite schimbarea permanenta a loop-urilor, eliminand posibila monotonie. Daca in cazul unor Remedies sau Blow Your Headphones, existau portiuni care se puteau repeta in nestire timp indelungat, aici lucrurile se schimba radical. Drept martuire stau selectii cinematice precum Gadget Funk - o infuzie de groove-uri electro-funk (basi grasi, percutii + nenumarate synth-uri analoage); Song for Mary cu ale sale stringuri domoale de trompeta si xilofon; sau Serge - un omagiu adus pianistului francez Serge Gainsbourg - in care senzatia de agonie data de monologul Katerinei (in limba franceza) este dusa la extrem de sonoritatile lugubre din fundal. Pana si interminabila Sonofanuthamotha (8:17 min) surprinde placut prin alternanta continua a saxafonului, fluierului, tobelor caraibiene, scratch-urilor si a unei voci sinistre.

Desi productia si atentia asupra detaliului constituie principalele preocupari, Herbaliser gasesc intotdeauna spatiu si timp pentru colaboratorii casei. Jean Grae (cunoscuta fanilor Herbaliser sub numele de What What) tine capul de afis pe nu mai putin de 4 piese, etaland atat livrari furibunde (Generals) cat si jocuri inteligente de cuvinte (Close Your Eyes, Twice around) in timp ce Roots Manuva - cea mai timbrata voce a scenei britanice - ne spune o poveste plina de tentatii si regrete pe un ton ragga (Lord Lord). Ultimul dintre invitati, necunoscutul Cappo isi expune manifestul personal pe Failure's No Option, dar nu impresioneaza in mod deosebit.

Respectand formula de baza, The Herbaliser au adaugat totusi elementul orchestratiei live in balanta. Insuficient pentru a le revolutiona stilul, dar suficient pentru a crea ceva deosebit si totodata valoros. Este nevoie de o minte agera pentru a surprinde coerenta vastului spectru muzical expus aici, insa odata surprinsa aceasta coerenta nu va trece neobservata si cu siguranta va genera reactii. Natura acestora depinde de fiecare...

Song for Mary
Gadget Funk

21.12.2007

Mr Scruff - Mrs Cruff

07.10.2006

Principala atractie a oricarui copil o reprezinta (slava Domnului, inca!) desenele animate. Tin minte ca imediat dupa momentul '89, copil fiind, am avut bucuria de a vedea pe postul national [citeste]

The Herbaliser - Take London

Label: Ninja Tune

01. Take London (Intro)