The Freestylers - Adventures in Freestyle

Scris pe 04.12.2006 de Cypher

Cand te gandesti la un stil de muzica, inevitabil iti vin in minte unul sau doua nume reprezentative. "Rock'n roll" evoca "thank you very much"-ul lui Elvis, "hip-hop" odata evoca Dr. Dre sau Cypress Hill, iar acum, din pacate, blingul lui 50 Cent, iar Fatboy Slim apare in fata ochilor cand spui "big beat". Pentru descendentul acestuia - nu skool breakbeatul - e greu sa restrangi lista la mai putin de cinci nume, insa unul dintre acestea va fi cu siguranta Freestylers.

Matt Cantor si Aston Harvey scot beat-uri cam de prin '97. Au la activ 3 albume si o multime de single-uri, inclusiv sub pseudonimele SCAM si Raw as F**k, iar piesele lor au evoluat de la batranescul big-beat catre una dintre cele mai "booty-ish" specii de breaks, atingand downtempo, dub, drum'n bass, hip-hop, house si surprinzator, pe ultimul album, nu-metal. Toate acestea sunt ridicate la un alt nivel si totodata amestecate dupa noi retete pe Adventures in Freestyle.

Dupa un intro a la Brixton ("Bass I drop, treble i drop, raw as fuck, massive hands inna di aiiiir!"), dar si cu aroma de South Cali ("This announcement fo' all you rap fake underground people out there : waddaya know about underground?"), umflat cu basi profunzi si fanfare maiestuoase, se intra direct in miezul problemei cu Security. Linii de chitara cu iz de P.O.D. sau Linkin Park lovesc din plin, surprinzand orice fan mai vechi al trupei, inclusiv subsemnatul. Vocea lui Marcel, alias SirReal, puternica si hotarata, nu face decat sa amplifice efectul, dand primul indiciu ca noul album se distanteaza de formula clasica. Apropos de MC - acesta este un mai vechi colaborator, prezent alaturi de formatie atat in studio cat si pe scena, iar mai nou cooptat cu drepturi depline. In acelasi stil, chitarile se regasesc in grad mai mic sau mai mare pe aproape jumatate din album: ritmatul Fast Life, mai "spartul" Electrified, militantul Turn to Dust sau furiosul Painkiller. Coincidental sau nu, melodiile acestea mai au un ceva in comun - abundenta partilor vocale, lucru neobisnuit pentru ceea ce era perceput ca fiind, esential, un "dance act". Ultima piesa nu-i altceva decat o noua colaborare cu omonimii Freestylers din zona drum'n bass, adica Pendulum, desi cam lipsita de "balls" din pacate.

Insa daca cele de mai sus semnalizeaza explorarea unor noi orizonturi muzicale, cealalta jumatate de album este rezervata catorva "cuts" in dulcele stil clasic. In Love With You este melodia obligatorie despre dragoste la prima vedere, numai buna ca fundal pentru conversatiile cu sexul opus din club; Hard To Stay imbraca in haine de party un imn despre libertatea din relatii; Beat it Down sta cu un picior in zona garage si altul in plin teritoriu techno, iar rezultatul e exploziv. In cele din urma, Jump 'n Twist apare ca cea mai vizibila intoarcere la radacini - o piesa facuta strict pentru dancefloor, capabila sa ridice orice party din morti si/sau rastaman de pe canapea. De asemenea, alte doua trackuri, unul mai optimist (Could I Be Dreaming), iar altul mai melancolic (Pocketful of Sadness) fac trecerea intre cele doua stiluri. Cum insa Freestylerii au influente variate, exista si bucati ce nu pot fi incadrate in vreuna din categoriile de mai sus. Infernos, o melodie introspectiva si oarecum depresiva, face trimitere la Portishead prin scratchurile sale. De inspiratie retro, Old Skool Funk aduce aminte de battle-urile din Bronx-ul anilor '80, in timp ce So Fine e un electro facut cu o ureche spre West Street Mob si un sample recreat dupa James Brown - Make it Funky (dar in varianta de Kingston Town, praise to Jah! ). Ar mai trebui spus si ca albumul a fost precedat de doua extrase pe single, precum si un remix EP dupa Painkiller (feat. Noisia, Ed Solo si Skool of Thought), toate trei iesite la acelasi label, Against the Grain.

Si uite asa am ajuns la capatul recenziei (si albumului), cu senzatia distincta ca e bine. E bine ca trupa ce ne-a facut sa dam din cap in ultimii 8 ani s-a intors. E bine ca au iesit pe jumatate din umbra clubului, dar nu si-au uitat nici originile. E bine ca nu fac rabat de la calitate, ca nu se transforma intr-un act pop lipsit de substanta si ca nu se culca pe laurii obtinuti pana acum. Dar e si rau. E rau ca nu sunt mai multi ca ei.

Jump'n Twist
Security
Hard To Stay