The Aztext - The Sacred Document

Scris pe 25.11.2007 de DJ Strike

Pana anul trecut nu mi-ar fi trecut prin minte ca in Vermont (stat din N-E-ul S.U.A. cunoscut in special pentru productia de branzeturi D.O.C.) ar putea sa existe o trupa de hip-hop in stare sa produca un album la nivelul la care o fac cele din orasele cu o scena urbana hiper-activa. Haven't You Heard? produs de The Aztext mi-a atras atentia la momentul respectiv prin sound-ul clasic de boom-bap si prin maturitatea cu care tratau o multitudine de subiecte. O trupa talentata cu un debut foarte bun dar care va disparea in lipsa unei sustineri locale, mi-am zis. Nu a fost sa fie asa, cei trei lansand in noiembrie 2007 al doilea material: The Sacred Document.

La fel ca si precendetul LP si cel lansat in acest an (2007) vede lumina la propria casa de productie a trupei - AZT Records, fiind alimentat cu beat-uri de aceiasi producatori ca in trecut: Dub Sonata, Special Weapon, E Train, Toychphonics, carora li s-a alaturat Nastee. Lista invitatilor nu mai e la fel de impunatoare ca pe Haven't You Heard?, singurele nume ceva mai notorii: Mac Lethal si One Be LO fiind secundati de oameni de-ai casei precum: Memms, Double AB sau Rich Mo. Startul il da primul si deocamdata singurul track produs in intregime de catre trio-ul format din Pro, Learic si DJ Big Kat - Evolution - un joint instrumental garnisit cu scratch-uri si inserturi vocale. We Back face parte din seria pieselor-cliseu de genul "ne-am intors!", ocazie cu care The Aztext isi fac cunoscute intentiile ("We're back with another overdose of boom-bap/ Tracks that will blow your stereo in two, jack!"), desemnandu-si publicul-tinta ("I do this for the rich midle class and the broke kids/ But hate those who claim poets dead on a motive"), dar lasand loc pe final si unor adevarate demonstratii de virtuozitate lirica, Pro exceland in a crea versuri din cuvinte ce incep cu litera "p" ("Practice puttin' paragraphs together properly/ Possibly paintin' PR's on people's precious property/ Poundin' Paps 12-packs back, with no appologies/ Packed pottery is not for P is my philosophy/ Passengers, please put applause on pause/ PRO needs payments, to support my pitbull's paws / I'll pick apart a rapper's passages, pass it thru PRO's analysis/ Trash it, cause it's plastic, giving passer's-by paralysis"), Learic servindu-i replica in aceeasi maniera, folosindu-se de cuvinte ce incep cu litera "l" ("Long as I'm livin' there'll be lessons to learn/ Loaded with logical landmines so you understand lines/ Lovin' the life of a lyricist, deliver words/ Laser-guided language locating listeners/ Losers who label us get laughed at/ But do we want a label to have us run in circles like a lab rat?/ Lost like John Locke, you get your legs back/ A seat on luxury's lap's the only thing we lack"). Dub Sonata, autorul majoritatii negativelor de pe Sacred Document, propune pe Our Kingdom un instrumental scos parca din cufarul prafuit al lui Stoupe (Jedi Mind Tricks) in timp ce MC-ii casei alaturi de Mac Lethal isi reclama locul pe tronul unui regat metaforic. Astfel in conceptia lui Pro regatul se refera starea actula a culturii Hiphop: "I sit atop a mountain of old classics (hip-hop albums), it's so tragic/ Most had turned ghosts through political caskets. [...] I watch MTV as camouflage, and make my way to the surface, with Nike's and bandanas on. (Becoming) Another tag-along with a catchy dance (finger snap/ walk it out) and battle song, hoping my influence soon catches on". Mai multe explicatii referitoare la metaforele dezvoltate in versuri vin chiar din partea autorului: "Politicile implicate in hip-hop-ul de azi (banii, marketingul etc.) au redus la tacere multi MC-i talentati care-si expuneau punctele de vedere proprii si care compuneau piese conceptuale. Daca ar fi sa atrag atentia lumii, as concepe un hit modern si as lasa la o parte stilul propriu. Faptul fiind consumat, pot sa zic exact ceea ce gandesc: «I watch cartoons, your gun shit ain't a part of me/ Which inspired other individual artistry/ And I was crowned king, for killing mediocrity» - mai exact, mediocritatea hip-hop-ului ce domina undele sonore - si sa readuc hip-hop-ul la o era pe care-o iubeam." Pe de alta parte, Learic incearca o abordare mai romantata: "Am incercat sa pun cap la cap ideea unor concepte medievale si sa reusesc sa-mi imaginez cum ar fi fost sa detin pozitia unui rege intr-o lume unde hip-hop-ul era punctul principal de interes («Towering over a crowd in a courtyard this poor bard performs for bored guards who work hard to absorb art»). Gandind per ansamblu, denumirea de Our Kingdom e o modalitate de-a descrie modul in care noi ne exprimam muzical." In continuare trupa isi exprima status quo-ul vizavi de cultura hip-hop pe Couldn't Stand the Pain, Keepin' It Live sau Move into Position, promitandu-si lor insisi sa faca hip-hop pana in ultima clipa, rememorand totodata drumul parcurs si eforturile depuse pana acum.

Insa, oricat de mult iubesc aceasta cultura, The Aztext nu pot ignora mediul vitreg in care in care traiesc. O privire aruncata pe fereastra - Lookin' Out My Window - dezvaluie dedesubturile unei societati nestatornice, in care singurele valori neclintite raman increderea prietenilor si dragostea familiei.

BPM-ul beaturilor creste simtitor o data cu Roll Call si Back 2 Basics, doua productii boom-bap-istice, ce poarta semnatura lui Touchphonics, ocazii cu care Learic si Pro isi vad puse la incercare tehnica respiratorie si jocurile de cuvinte. Procesul creatiei e prezentat pe Adventures of... ca o alegorie ce se deruleaza calm pe sonoritati inspirate de Isaac Hayes - Walk On By si prelucrate de E Train. Acelasi producator livreaza si armoniile "organice" pe Life of an MC - o reverie despre existenta lipsita de griji si de slujbe rutinare, in care singura ocupatie o reprezinta MC-ing-ul.

Desi am acumulat un numar semnificativ de auditii, nu mi-am dat seama de ce trio-ul a ales ca cel de-al doilea album al lor sa se numeasca The Sacred Document. Nici vorba de controverse religioase ori de propagande sectante. LP-ul confirma calitatea artistica de care The Aztext au dat dovada inca de la aparitia debutului, demonstrand totodata consecventa si abnegatia lor.

Life of an MC
Back 2 Basics

Dub Sonata - On The Arm