The Aztext - Haven't You Heard?

Scris pe 25.10.2006 de DJ Strike

Care sunt sansele pe care o trupa relativ noua de hip-hop din Essex, Vermont (stat situat in N-E Statelor Unite, pentru a va scuti de o cautare pe Wikipedia) le are pentru a ajunge in atentia ascultatorilor? Practic, foarte putine, oricat de talentati ar fi membrii acesteia. Si totusi, The Aztext au reusit - gratie filierei de promovare la care au apelat - sa ajunga in topurile mai multor radiouri de gen.

Trupa a fost infiintata anul trecut de catre Pro, caruia i s-au alaturat Learic si DJ Big Kat. Primul album, intitulat sugestiv Haven't Ya Heard?, avea sa apara in mai 2006, la propiul label: AZT Records. Debutanti la prima vedere, cei trei au insa in spate cativa ani buni de concerte si proiecte colaterale. Pro - de origine canadian - si-a inceput activitatea ca MC in 2000 la Montreal, intalnindu-l ulterior pe DJ Big Kat in Burlington, Vermont, in timp ce Learic, originar din Washington, s-a mutat in Essex, Vermont, unde in 1998 si-a format trupa Subliminal Messages, urmata apoi de Elementrix ajungand, in cele din urma, in The Aztext.

Pentru promovarea albumului s-a apelat la Breakthru, care a ajuns cea mai ceruta piesa la 92.1 Kiss FM (al lor, nu al nostru) pentru 3 saptamani consecutiv. Hit-ul portretizeaza crezul trupei ("Thinkin'in French, speaking in English, and playin' with kids / Who did the opposite, and know what they was sayin' and shit"), pe beat-urile produse de Special Weapon (un alt anonim talentat) sunt indeajuns de "catchy" pentru a va face sa dati din capete. Acelasi membru al echipei SW Productions manipuleaza cu dibacie un sample de pian pentru a transforma It's True intr-un "joint" jazzy optimist à la anii '20, iar Pro si Learic isi elogiaza idolii trecandu-i in revista pe toti cei care le-au marcat stilul. Dar pentru a scoate cu adevarat capul in lume, nu e suficient doar talentul si promovarea ca la carte, deoarece invitatii sunt cei care garanteaza calitatea materialului. Lista acestora, desi scurta, surprinde in mod placut. Krumbsnatcha (membru al familiei Gang Starr) apare alaturi de Aztext in incercarea acestora de a se defini - Who's With Us? - si de a ne asigura de autenticitatea produsului ("Who're you? I'm Pro, flippin' dangerously / Who you be? / I'm Learic, bringing pain to beats / Who's with us? / Krumbsnatcha, Aztext it's official / This is real Hip-Hop, nothing less we gonn' give you!"). Beneficiind de productia lui Dub Sonata, care sample-aza o suita de trompete reggae suflate de Calcutta Transfer, Who's With Us? se recomanda ca fiind ce de-al doilea single al albumului. Seria colaboratorilor continua cu autorul recentului Street Supreme, Q-Unique (fost membru The Arsonists), joaca dur pe The Game in timp ce Wordsworth denunta falsii MC pe melodia ce da titlul materialului. Pe langa numele sonore, Pro si Learic au facut casa buna si cu mai putin cunoscutii The Loyalists - grup constituit din 2 DJ - E Train & Touchphonics + un MC - Framework. Colaborarea lor s-a materilizat in Reverie, un uptempo antrenant ce relateaza cu saga eforturile depuse de trupa pana la aparitia albumului.

Povestea "de dragoste" dintre The Aztext si cultura Hiphop se dapana alene pe ritmuri si scratch-uri "trademark" E Train (Learn to Talk). Naratiunea continua prin intermediul "sequel"-ului Learn to Talk II, ce surprinde momentele de cumpana din cariera si viata celor 2 MC. Experienta scenica acumulata de acestia, alaturi de nume ca: DMC, Brother Ali, The Arsonists, Rahzel, Swollen Members, Das EFX, The Beatnuts sau Non-Phixion se rasfrange si asupra unor track-uri precum Better Act Like You Know - dedicata intregii comunitati Hip-Hop, sau When I Say... - ocazie cu care numitii McVey si Ewalt indraznesc a-si adapta flow-ul la beat-ul electric "mitraliat" de Touchphonics. Diversitatea reprezinta linia definitorie a albumului, astfel ca dupa momente cat se poate de serioase ca Something to Say si You Is You, atmosfera se destinde cu 9 to 5 - o hilara condamnare a locului de munca.

Haven't You Heard? mi-a atras atentia prin readucerea in prim plan a hip-hop-ului clasic, a beaturilor ce duhnesc de departe a jazz, scratch-uri ori viori si sample-uri vocale, a temelor pe cat de banale pe atat de amuzante si, nu in ultimul rand, a maturitatii cu care sunt tratate multiplele subiecte abordate. De departe cel mai bun exemplu de debut al unei trupe practic anonime.

Who's Wit Us? (feat. Krumb Snatcha)
Learn to Talk

The Aztext - The Sacred Document