Scris pe 21.12.2007 de InKha D

Comunitatea de dupa 2000 l-a incoronat (vorbind, desigur, la modul figurat) pe Talib Kweli cu titlul de "Hip-Hop Adevarat". Inaltul rang a fost obtinut prin talent, perseverenta, inovatie, maturitate muzicala, perfectionare si chiar riscul atasarii etichetei de hip-hop alternativ. Newyorkezul (azi in varsta de 32 de ani), a devenit cunoscut publicului subteran ca membru in Black Star / Reflection Eternal dar si ca un respectat artist solo. Eardrum este al treilea sau solo.

In 1998 Mos Def si Talib Kweli fac cunoscuta lumii trupa Black Star. Mos Def and Talib Kweli are Black Star (iesit in 1998 la Rawkus Records) a ridicat numele celor doi la statut de clasic. Nu are rost sa invoc criticile favorabile sau piesa Definition, care presupun ca nu lipseste din nicio lista de preferinte. Gruparea Native Tongue Posse (formata prin afilierea A Tribe Called Quest, De La Soul, The Jungle Brothers, Common) i-a primit pe cei doi de partea celor care cauta sa curete rap-ul de violenta si frustrare. Impreuna cu DJ Hi-Tek, Talib a pus cap la cap proiectul Reflection Eternal, o alaturare de exceptie in istoria colaborarilor MC-DJ. Train of Thought (2000, acelasi Rawkus Records) a fost doar un teaser pentru ceea ce se pare ca anunta o regenerare muzicala in toamna anului 2008. Pe primul solo - Quality, 2000, Rawkus - s-a renuntat la juice-urile pe care i le oferea Tek pentru a aborda o directie ceva mai light cu productii semnate Just Blaze si Kanye West. Lipsa profunzimei productionale continua cu secundarul The Beautifull Struggle din 2004. Cu toate acestea, Billboard-ul a inregistrat vanzari considerabile iar fanii i-au acordat credibilitatea stradala mult ravnita. In 2006, vocea i-a fost imprumutata lui Trane, personajul principal din jocul Marc Ecko's Getting Up: Contents Under Pressure. Spiritele s-au incins la inceputul acestui an, odata cu Liberation, unde cunoscutul fauritor de beat-uri, Madlib, l-a convocat pe maestrul liric pentru o conlucrare. Deosebita fiind prin coperta iritanta in ochii americanilor (Statuia Libertatii era ilustrata avand chipul lui Talib si tinand in mana dreapta o torta a dolarului) si cu o lansare initiala strict prin intermediul retelei Internet, munca celor doi anunta o noua reverie din partea fostului membru Black Star.

Eardrum isi vede lumina zilei la Blacksmith Records, label ce il pune pe cantaret in postura de director executiv, distributia facandu-se sub aripa gigantului Warner Bros. Listen!!! a fost prima particica scosa la inaintare pentru a promova cel mai bine vandut produs al MC-ului de pana acum. Videoclipul are parte de animatii ce transforma realitatea in desen iar intrumentalul imprumuta din Tell Her al celor de la Jewels Band, plus o prestatie live la flaut din partea lui Steve Pageot. Desi tachina intr-o vreme mainstream-ul (Jay-Z s-a declarat chiar fan), el condamna felul in care artistii tradeaza hip-hop-ul pentru bacsis. Mozaicul instrumentalelor devine explicabil - daca la restul materialelor discografice s-a optat pentru o un extremism productional, aici ne confruntam cu o ambianta variata dar foarte bine conturata. Trecerea de la congas si trompete la ritmuri carabiene si reggae are loc intr-un ritm moderat. DJ Jazzy Jeff si Cut Chemist presteaza timid pe My Weather Report desi pe restul pieselor au loc inflexiuni ale beat-ului, pauze, schimbari de tobe, tot tacamul. Se simte calitatea si minutiozitatea cu care s-au ales pana si instrumentistii, fara a vorbi despre feat-urile variate. Se remarca alegerea inspirata a corului Brooklyn Youth Academy pentru refrenul de pe Hostile Gospel. Jean Grae, o senzatie in materie de MC-ing, isi face ostil aparitia si nici nu e de mirare, avand in vedere ca in afara lui Kweli si a gruparii Strong Arm Steady (prezenti pe Go With Us) - unde activeaza si Planet Asia - alti artisti nu gasim semnati la Blacksmith Records. TK isi pastreaza stilul impecabil in a rima, dovedind o stapanire a lexicului si a fluxului verbal unic si remarcabil. E o incantare sa audiez un artist care intr-adevar vorbeste despre iubirea sa pentru hip-hop. Subiectele generale ale Eardrum-ului se impart intre straduinta de a lupta in viata de zi cu zi, ambitie, iubire, speranta, "o noua zi va fi maine". Pe "rugaciunea" Eat to Live, se povesteste cu constiinta despre oamenii lipsiti de o situatie materiala favorabila ce nu poate duce la indeplinirea primei trepte din piramida lui Abraham Maslow - hrana: "Little man in the face of harm if he don't eat/ He need energy so when he go to school he can compete/ And keep up, all he got is bodegas/ But hey he only got enough a for quarter water and a now or later/ Anyway, grandma say Jesus'll be here any day/ Good - cause with nuttin to eat it's gettin hard to pray... pray...".

"Trebuie sa ne provocam auditoriul, dar trebuie sa ne provocam si pe noi insine cand stim ca orice experienta de viata creaza inspiratie care poate fi transpusa publicului", declara el, facand referinta cu la titlul ales: "Ideea titlului mi-a venit de la imaginea urechii asociata cu o toba [...]; sunt doua cuvinte costitutive simple, dar puternice. Am vrut sa fac ceva care sa "miste sufletul." Tot pentru suflet, Musiq Soulchild intra pe background-ul imnului dedicat fiicei autorului, Dhiani Esthe. Legaturile east-coast - dirty south au loc pe County Cousins. Predomina buna-dispozitie si aducerile-aminte cu privire la muzica, trai si vremuri mai bune. Bun B si regretatul Pimp C (UGK) rimeaza in numele partii agriculturale a SUA, cu cinci luni inainte ca acesta din urma sa-si dea obstescul sfarsit. Cantaretul Raheem DeVaughn (artist r'n'b semnat la Jive Records) intretine atmosfera cu o voce calda. Desi e inca privat de Premiul Grammy, Kanye West e In The Mood deci nu se putea sa nu avem parte de o percutie dublata si un sample (Lonesome Mood a celor de la The Friend of Distrinction). Talentata cantareata de jaz, Norah Jones incanta pe Soon The New Day (ce contine o mostra de chitara din Sheba's Song semnata Paul Charles si John Mason) unde subiectul principal il contituie relatiile temporare - "Puttin on some Airs/ King For a Day/ Hard to face your fears we war the mask like Cory McKay/ You have a ball today/ It's all a masquerade/ Shorty paint her face like a clown but can�t take away the frown/ Found under the make up/ I asked her "What's your passion�" answered "What's the paper" but she sleep and they don't want her to wake up/ Maybe they should realize their own beauty/ Baby you a star and not just a star on some dudes home movies". Afrika Baambaataa ar trebui sa inceteze cautarea deoarece The Perfect Beat (cu DJ Rhettmatic plasand la fix sample-ul din Do It Twice, semnata Bob Marley) a fost gasit de Talib Kweli si mereu surprinzatorul "Ghandi al hip-hop-ului", KRS-One, ce intra cu acelasi "sound of the police". Will I Am (Hot Thing), Pete Rock (Stay Around), Hi-Tek (More or Less), Sa-Ra (interludiul Space Fruit) , Madlib (Everything Man), Just Blaze (Hostile Gospel Pt.1) si-au facut impecabil munca de productie, ridicandu-se la nivelul liric superior al MC-ului din Brooklyn. Noul si imbunatatitul Justin Timberlake (fost membru al boy-band-ului 'NSYNC) presteaza si la productia sovaielnica a unuia dintre cele trei bonus track-uri, Nature.

Talib Kweli nu si-a definit concret stilul, dar acesta poate fi unul dintre motivele pentru care LP-ul Eardrum are un balans bine echilibrat intre piese dominate de instinct carnal, constiinta sociala, buna-dispozitie si introspectie. E unul dintre cele mai bune produse ale anului 2007 in materie de hip-hop si fiecare om cu "toba a urechii" bine dezvoltata ar trebui sa-si dea seama de acest lucru din simpla auditie.

Soon the New Day feat. Norah Jones
Hot Thing

Lupe Fiasco - The Cool