Tactile - Super System

Scris pe 29.03.2006 de Hazee

Desi au trecut abia trei luni din 2006, o adevarata avalansa de albume si EPuri au invadat deja magazinele de specialitate. Martisorul a venit din partea unei echipe maghiare de producatori, concomitent cu LP-ul de debut, aparut sub emblema titanicului label britanic Timeless. Patru bucati de plastic imprimate cu opt trackuri ce se joaca cu frecventele joase si acopera mai multe curente in drumandbass: de la tech si liquid pana la half tempo dubwise.

Chris.Su, SKC, Longman & Bratwa si Safair sunt componentii acestui "dream team" de producatori din Budapesta, care s-a format in urma cu doi ani. Avand solide cariere solo in spate si "release"-uri pentru case de discuri importante precum Hospital, Good Looking, Social Studies, Commercial Suicide, Function sau Critical, era o chestiune de timp pana la aparitia acestui long play care demonstreaza maturitatea soundului atinsa de cei cinci.

Super System ne introduce in universul sonor creat de unguri: futurist, rece si matematic, dat de breakurile technoide cu farame acid. Ideea continua pe Kentari, dar tensiunea scade si soundscape-ul trece spre un film cu atmosfera - creata de instrumente de suflat traditionale si fragmente de voci, dublate de percutii atent lucrate si frecvente joase subtile. Odata cu Posers se schimba si registrul, trecand in teritoriul pieselor "rele", numai bune pentru dancefloor. Changing Slowly e probabil cea mai frumoasa piesa de pe album, o imbinare perfecta intre dur si soulful - liquid tech sa zicem - una din calitatile pentru care sunt atat de apreciati acesti baieti. "Colours changin' slowly/Another year is gone/And still don't know where I belong" spune o voce peste un peisaj sonic cu o linie de bass progresiva si stringuri melodice calde ce urca incet pana la breakdown. Insa deodata vraja se rupe si ne intoarcem in zona science fiction, cu influente orientale (Maharajah). Purtand numele unui celebru shooter, Chrome ar fi putut foarte bine sa faca parte din coloana sonora a filmului omonim. Acelasi sound minimal si alert se regaseste si pe Sandtrap, pentru ca la final sa avem parte de un experiment half tempo. Acest subgen devenit celebru in urma piesei lui Digital - Termite pare a fi foarte bine stapanit si de catre de Amit. Poate fi caracterizat drept un drumandbass aflat undeva la granita dintre reggae si dub (ca instrumentatie si mijloace de productie), posedand in acelasi timp multe sunete cu proprietati subliminale.

Dupa ce au inceput sa creeze pe computere Atari si Commodore, locatarii uneia din cele mai frumoase capitale est europene, devenita si una din capitalele drumandbass-ului in ultimii ani, isi expun ideile si talentul pe acest produs omogen si de inalta calitate. "Prospetime" ar fi cuvantul cheie si cu siguranta il putem trece de pe acum pe lista celor mai bune albume aparute anul acesta.

Changing Slowly

Tactile - Super System

Rating: 4.6/5