Suie Paparude - Scandalos

Scris pe 30.01.2005 de Cypher

De obicei, cu cât un album este mai asteptat sau mai controversat, cu atât este mai greu de analizat. Iar atunci când trebuie sa comentezi si asupra unei schimbari de stil, deja problema se complica. Cu toate acestea, datoria patriotica ma-ndeamna sa dau cu vorba despre ultima isprava a celor de la Suie Paparude, formatie ce a reprezentat ani întregi scena româneasca de muzica electronica între hotarele tarii, dar si în afara lor. Asadar, sa vedem cât de "scandalos" (sau nu) este noul album, în ce consta schimbarea de care vorbeam si daca este ea benefica au ba...

Mai întâi de toate, se observa o inovatie majora în sound. Aceasta are loc pe mai multe planuri, având ca scop final atragerea de noi fani, din zone diferite fata de publicul traditional Suie. Astfel, câteva piese si-ar gasi usor locul într-un club de house (Break Society/Dupa ore/Morning After), altele au ca tinta publicul consumator de hip-hop, ragga sau dub (Scandal/White Style/Trafic greu), existând si una sortita a se bucura de mare succes în multe dintre discotecile patriei – Pentru inimi.

Daca e sa ne referim la partea instrumentala, fanii ce se asteptau la un sound similar celui de pe Urban sau Atac la Persoane vor fi destul de dezamagiti. Nu ca asta ar fi neaparat un lucru rau. Pare un sound mai liniar si mai închegat ca niciodata. Punct în plus – îl face mai digerabil pentru cei aflati la un prim contact cu trupa. Majoritatea melodiilor gâdila în mod placut urechea dar, mai devreme sau mai târziu, apare senzatia ca sunt folosite cam aceleasi tobe, la aproape acelasi BPM, iar monotonia se strecoara încet-încet – punct în minus. Totusi, laudabil felul în care instrumentatia se "pupa" cu vocile, lucru de care te convinge Minute, o reusita colaborare cu Ina Ilie.

Scandalos este si primul LP unde Junkyard apare ca membru Suie cu drepturi depline. Desi a mai colaborat cu cei doi Mihai pe Atac la Persoane, prezenta sa nu se facea simtita în asemenea masura. Rezultatul – o schimbare de greutate dinspre instrumental spre vocal, multe versuri si un mesaj mult mai usor de transmis. Piese precum Vrei mesaj sau White Style îl impun pe Junkyard ca un MC în toata puterea cuvântului, demonstrându-i abilitatile vocale atât în engleza, cât si româna. Nu trebuie ignorate nici influentele ragga, ce îmbogatesc sound-ul formatiei, dar nici aportul lui Cezar în tot ceea ce înseamna reprezentatie live. Conchid astfel ca decizia de a îmbogati formula clasica Suie a fost cât se poate de fericita.

Nu pot continua fara câteva impresii asupra celor ce m-au impresionat în mod deosebit:

Plan B – numai buna de intro si pe disc, si pe scena;
Pentru inimi – party tune excelent, numai bun de convins poporul sa danseze;
White Style – nu-break foarte reusit, vocal ragga de exceptie;
Cronica – mesajul puternic adauga o noua dimensiune Paparudelor;
Dupa ore – atmosferica rau – a se asculta imediat dupa party, dupa ce te-ai trântit în fotoliu si afara se crapa de zori;
Vrei mesaj – cea mai buna piesa si totodata cea mai încarcata emotional – aici se simte cel mai bine armonia sonora dintre cei trei;
Viitorul e-n trecut – talentul de producator a lui Michi straluceste pe cel mai bun instrumental: great sounds, great idea;
Morning After – pe asta as folosi-o ca sa conving fani trance sa asculte si ceva breakbeat.

Asadar, un album mai comercial decât celelalte, în spatele caruia sta dorinta de a iesi la suprafata si a face cunoscut numele Suie unui public cât mai larg, cu riscul îndepartarii unora din "vechea garda". Per total, schimbarea de 90 de grade s-a dovedit inspirata, dar, în ce ma priveste, astept cu mai mare interes urmatorul album, unde ea va fi probabil explorata mult mai profund, iar sound-ul va fi mai cizelat.

Pâna atunci, Scandalos merita banii.

Vrei mesaj
White Style