Spike - Relatii cu publicul

Scris pe 26.02.2007 de DJ Strike

In urma cu un an, Cheloo anunta obiectivele 20CM Records pe 2006: cele trei albumele solo ale membrilor Parazitii. Dintre ele insa, doar Fabricant de gunoi a reusit sa vada rafturile magazinelor, Cel mai prost din curtea scolii al lui Ombladon, precum si primul LP al lui FreakaDaDisk ramanand pe lista de asteptare. Asta, pentru ca dupa ce Anonim si-au vazut visul cu ochii - acela de a avea un album in magazine - a venit si randul lui Spike sa debuteze.

Aparitiile sale precedente pe materialele colegilor de label nu il recomandau ca fiind un MC din cale-afara de talentat, ci mai degraba ca pe un ins hotarat sa frapeze si sa socheze prin tot ceea ce spune. Si acest lucru nu este chiar unul intamplator. Caracteristica perioadei de inceput a caselor de productie independente e ca se axeaza doar pe un singur segment dintr-un anumit gen muzical. Ceea ce nu inseamna ca toti artistii lor vor suna la fel, ci doar ca, ducandu-si veacul in aceleasi studiouri si locuri de pierzanie, ajung sa se influenteze reciproc si sa-si imprumute ideile, dezvoltandu-le apoi in stilul caracteristic. Cazul de fata reprezinta un exemplu in acest sens.

Aparut undeva in decembrie 2006 si purtand in plus pecetea celor de la R.U.L., Relatii cu publicul a fost promovat de videoclipul piesei Bizar. Prin colaborarea cu Cheloo se incearca, printre altele, autentificarea noii pozitii a mai tanarului MC precum si expunerea a ceea ce el are de oferit: "E Hip-Hop murdar, suna bizar / 100% exclusiv pentru cine asculta / E genu teribil si limbajul vulgar / Ce se transmite exclusiv pe lungimea ta de unda." Spike isi recunoaste asadar atitudinea teribilista precum si placearea de a duce la extrem unele situatii, ajungand uneori sa frizeze ridicolul. El nu-i nici primul si nici ultimul MC ce pare sa-si inspire temele din repertoriul unui bolnav psihic, insa e primul care demonstreaza ca are toate sansele de a ajunge inchis intr-un ospiciu. Considerandu-se unul dintre acei multi razvratiti fara cauza, ajunge sa atace unele subiecte considerate tabu pana nu demult in hip-hop-ul romanesc. Simbolurile religioase sunt principala sa preocupare, dupa cum reiese din cea mai blasfemiatoare piesa hip-hop produsa pana azi la noi - Ganduri necurate: "Iti faci cruce? eu imi fac biserica cu tot cu popa / Sa te oftic, sa mori de ciuda, sa te-ngrop, ba!". Nu lipsesc nici episoadele misogine - Din inima sau cele adresate unui posibil prieten aflat la cheremul consoartei - Sub papuc SRL. Dincolo de frustarile de ordin religios mai sus amintite si a catorva traume din copilarie reprimate pe Amintiri, imaginatia lui Spike e condimentata cu episoade hilare, numai ca zamabetele nu sunt provocate de umorul negru cu care ne-au obisnuit Parazitii, ci de unul ce tinde a deveni patologic.: "Gasesc o urma de femeie si-o intreb: te futi, fa? / Rotind femeia-n pula pana s-encinge / Il strig p-ala / Hei, amice, ia uite-ma! Am pula cu elice!" - In capul altora sau "Traiesc intr-o poveste ca dupa atata iarba / Sunt alb ca zapada si ma cara piticii pe targa / N-am sa permit nici unei strambe de printese jegoasa / Sa-ncerce sa-mi ia limba-n gura sa ma trezeasca" - Baiat de treaba. Situatii asemanatoare se deruleaza in timpul unei aventuri "on-road" - Drumurile - desprinsa parca dintr-un scenariu de film cu buget redus ce se proiecteaza in cinematografele de categoria B: "Unul dintre noi bora pe geamul din spate / Intr-un fel aparte! / Bai, frate, fa si tu o fapta buna / Spune-i lu' aia care-ti suge pula / Sa taca din gura!".

Printre putinele lucruri laudabile intalnite aici, se numara acela de a face o piesa cu versuri "in oglinda", astfel, procedeul de compunere al strofei secunde se rezuma la a citi in ordine inversa versurile primei strofe, rezultand in final o compozitie ciclica - Viceversa. Si totusi, in acest vartej de ganduri bolnave isi gasesc loc si cateva subiecte serioase - Ultimul om - realizeaza profilul romanului rapus de grijile vietii ce isi accepta conditia de a fi predestinat: "Daca rolul asta mi-a fost dat in acest joc, o sa-l joc/ Totul e scris, nu depinde de noroc". Productia, in mare parte semnata de Cheloo, se dovedeste a fi desprinsa din alt catalog de beat-uri decat cel cu care ne-a obisnuit pana acum studioul 16Hz. Diversele compozitii nu reusesc sa-l puna intotdeauna in lumina pe Spike, dar nici nu sunt pe atat de stridente pe cat sunt versurile sale.

Relatii cu publicul se inscrie in seria acelor albume pe care personal nu le voi mai audia integral odata incheiata redactarea recenziei. Permitandu-mi o comparatie, Spike ar putea avea sansele de a fi pentru scena hip-hop romaneasca ceea ce a reprezentat Eminem pentru platforma americana. Deocamdata glumele bucuresteanului nu includ vedete locale, momente penibile ale presedintelui, referiri directe la viata privata ori jocuri de cuvinte atat de inteligente... Si deocamdata Cheloo nu e Dr. Dre.

Ultimul om

Ombladon - Cel mai prost din curtea scolii

28.10.2008