Sixtoo – Chewing on Glass & Other Miracle Cures

Scris pe 07.09.2004 de Doru649

Dupa succesul înregistrat anul trecut cu Antagonist Survival Kit, canadianul Sixtoo revine pentru a ne oferi o noua incursiune în adâncurile abstractului si nebulosului, de aceasta data la adorabilul Ninja Tune. Chewing on Glass este un succesor fidel în constructia viziunilor artistului: ambiante sobre, compozitii prelucrate intens, un sound sofisticat si original. Productia, însa, e altfel fata de cea cu care ne-a obisnuit. Nu stim motivul pentru care a decis sa abandoneze, dupa luni întregi de munca, prima versiune a albumului. Ghidat, probabil, de o noua inspiratie, si-a propus, subit, o abordare diferita – ceva care sa sune a "live band" si nu doar "sampling and sequencing". Astfel, fara a se îndeparta prea mult de vechea sa credinta, îl vedem încercând tehnici noi si, în mare parte, reusite.

Instrumentatia live (chitara, tobe, bas, keyboards etc.) vine din partea unor muzicieni mai putin cunoscuti: Eric Caven (The Hanged Up), Norsola & Thierry (Godspeed You Black Emperor) si Matt Kelly, lui Sixtoo neramânându-i decât sa o rearanjeze si modifice dupa bunul sau plac, aruncând în zeama, din când în când, si câteva sample-uri.

E si firesc ca, în rezultat, sa obtina ceva mai aparte. Ca sa-l citez chiar pe dumnealui, ar fi vorba de o combinatie între rock psihedelic si jazz... la fel de psihedelic. Personal, ma pronunt ceva mai rezervat în privinta jazzului, dar experimente cu rock sunt într-adevar pretutineni pe toata durata discului. În acelasi timp, sub aspect al sunetului, calitatea organica a instrumentatiei îi confera o mai mare energie si acuratete.

Ca si pe precedentul album, Sixtoo alterneaza piese scurte (uneori sectionate în parti, cum este Boxcutter Emporium, Part 1, 2 & 3 si Chainsaw – Buffet, Breakfast si Juggler, compusa, la fel, din 3 parti) cu unele mai lungi, pastrate si de aceasta data la sfârsit. Pe la jumatate de drum sunt plasate sonoritati dulci, melancolice, însa rapid mascate de altele mult mai sumbre, dure, aproape abrazive. Piese vocale nu sunt decât trei: Horse Drawn Carriage si Funny Sticks Reprise îl au chiar pe Sixtoo în postura de MC (mai mult spoken word decât rapping, dar functioneaza bine), numai ca cireasa de pe tort e data de aparitia lui Damo Suzuki (Can) pe Storm Clouds & Silver Linings – o piesa remarcabila din toate punctele de vedere (seamana a Tricky în vremurile lui bune).

Fara sa insist prea mult pe descrieri amanuntite, laborioase, conchid ca Chewing on Glass & Other Miracle Cures este un pas înainte pentru canadian. Pe de o parte, si-a îmbogatit si perfectionat stilul "dark hip-hop instrumental". Apoi, cu o productie care, în ansamblu, pare mai uniforma ca niciodata, creeaza, într-un final, un univers muzical pe cât de variat, pe atât de coerent. Alipirea tuturor elementelor si nuantelor disparate duce la nasterea unui album cât se poate de omogen, subtil si savuros în felul sau.

Cunoscatorii nu vor fi dezamagiti, neofitii ar putea deveni curiosi...

Storm Clouds & Silver Linings (feat. Damo Suzuki)

Rating: 4.7/5