Sisu & Puya - O Mare Familie

Scris pe 25.08.2006 de BOSE-One

Se spune ca timpul le rezolva pe toate... in bine sau in rau. Daca acum cativa ani buni, La Familia rulau sub sintagma "baieti de cartier", lucrurile au inceput sa ia o turnura interesanta odata cu albumul Punct si de la capat. Probabil ca titlul a fost unul cat se poate de sugestiv pentru schimbarea de atitudine ce avea sa urmeze: nu doar inlocuirea numelui, ci si abandonarea expresiei mai sus amintite (ce dezbatea un concept neinteles de majoritatea celor neinitiati). Ulterior, Foame de bani a tratat mai in amanunt noua directie a trupei, facand trimiteri fatise la adresa celor care au determinat schimbarile in cauza.

Deschiderea site-ului www.la-familia.ro, lansarea compilatiilor Hip-Hop greu de difuzat & Sud Still Party, aparitiile lui Sisu & Puya pe alte materiale in postura de invitati, precum si inaugurarea labelului Scandalos Music sunt dovezi clare de ambitie din partea celor doi. Iar daca odinioara La Familia te ducea cu gandul la Jay-Z si proiectele sale, "O mare familie" pare sa fie acum mai mult decat denumirea unei trupe sau a unui album muzical, cu atat mai mult cu cat DJ Wicked (cunoscut pentru colaborarile cu Anexa 1) completeaza lista membrilor trupei.

Evenimentele legate de evolutia lor au influentat in mare masura aparitia materialelor proprii: capitolul CAT Music a fost lasat in urma, fiind urmat de MediaPro Music si mai apoi Rebel Music. Divizia urbana de la Roton - R.U.L. a adoptat o pozitie ferma iar, in decembrie 2005, au permis revenirea pe plan muzical a baietilor cu un single (Pune-i la pamant!) ce anunta al doilea album sub noua titulatura - Sisu & Puya. Desi anumiti "impatimiti" ai rap-ului romanesc sustin ca Sisu si Puya nu (mai) detin savoarea anilor de glorie, O mare familie reprezinta totusi acea "intoarcere la origini" despre care fanii adevarati spun ca ar fi un album demn de asezat langa Baieti de cartier (1997), Nicaieri nu-i ca acasa (1998) sau Bine ai venit in Paradis... (1999).

In speta, majoritatea noilor piese abordeaza diverse teme: de la problema limbii romane tot mai defavorizate din cauza globalizarii si a impunerii fortate a celei de circulatie internationala (Aici e România), pana la statutul muzicii Hip-Hop din tara - care, in opinia ascultatorilor autohtoni, pare sa fi ramas la acelasi nivel hibrid de acum o decada, in ciuda intensei activitatii underground a multora (Nu ati inteles nimic). Linia optimista a acestui CD se poate observa pe melodiile cu tenta sociala precum Ignorant - haimanalele n-ar mai avea nevoie de scoli de corectie daca ar asculta-o - sau Camin fericit, ce surprinde dorinta tanarului trecut de 25 ani aflat in cautarea unui partener de viata si a unui camin stabil. Dovada alternarii in timp a marilor puteri politice care lasa mereu o amprenta vizibila asupra tineretului este prezenta pe Generatii ("[...] Pe vremea lu' Ceausescu mai stii cum era:/ nu vedeai Mertane, BMW-uri; doar Dacia./ 2006 - totul s-a sucit, suntem altii;/ Poate cea mai nebuna dintre generatii./ Stii, istoria are cam aceleasi fetze/ Doar ca batranii uita cum au fost in tinerete. [...] Noi ne-am format in vremuri care au trecut;/ pentru cei de-acum, totu' a fost demult./ Eu n-am vazut si eu n-am stiut/ toate lucrurile-n lume care astazi sunt:/ PC-uri si mobile, retele internet;/ noi aveam mingi si tevi din-alea cu cornet./ Acum totu' e rapid, sofisticat;/ pustiu' vrea prea repede sa devina barbat. [...]" ). Insa cel mai optimist track poate fi considerat Binecuvantat - un potential viitor hit - prilej cu care Puya ii multumeste Celui de sus deoarece "i-a dat ochii verzi si ceva minte in cap" (fapt pentru care fetele il plac), pentru ca aproape tot ce si-a dorit a obtinut si fiindca a avut "forta de a zambi in cele mai nasoale momente ale vietii". Nu lipsesc nici piese cu caracter personal: Stai calm, V.I.P. (pentru cei care cred ca Sisu & Puya sunt mai mult decat simpli oameni), dar si cu caracter compatimitor: Asta e pentru... (ce ma duce cu gandul la un alt single mai vechi - Probleme de familie). Dar dupa cum spune zicala: "orice padure contine si uscaturi", exista cateva eforturi mai putin savurabile: Misca-te (desi aparent o piesa de club si bataiala, subliniaza foarte bine, intr-un mod subtil, caracterul femeii contemporane cazuta in pacatul preacurviei) sau de umplutura: Cand venim, O familie de bagabonti, Dependent.

La capitolul colaborari, surpriza placuta vine din partea a doua voci masculine: Alex - cunoscut publicului larg din videoclipul Andei Adam - Ce ti-as face, prezent aici pe refrenul a doua piese si Bogdan Dima - fost component al trupei Body & Soul, actual membru al label-ului Scandalos Music. Din peisaj nu lipsesc nici tonalitatile feminine, astfel se face ca avem parte de vocile incantatoare ale celor cu care deja ne-am obisnuit: Moni-K si Nico, dar si de cea a proaspatei Ada. Pe langa Shobby, Cabron (fostii componenti ai Codului Penal) si VerBal, cele cateva noi aparitii in postura de MC suna promitator. E vorba de Aleko si Supered, alaturi de Biga, Rasheed si Phila (C.I.A.) din Craiova, care apar pe noul single Mai vrei. Nu poate fi trecuta cu vederea nici colaborarea cu Brugner - un vechi prieten al duo-ului bucurestean, sau cea a francezului Ross, aflat la studii in Romania.

Per ansamblu, O mare familie poate fi considerat unul dintre cele mai serioase, mai lucide si la obiect albume rap oficiale ale ultimilor ani. Gata cu "ghenstareala" aiurea si limbajul explicit excesiv, aici e Romania!

Aici e Romania! (cu Supered)
Binecuvantat (cu Alex)
Asta e pentru...