Shapeshifter – Soulstice

Scris pe 14.03.2007 de Dan Bazix

Care ar fi primele trei chestii representative care iti vin in minte gandindu-te la Noua Zeelanda? Probabil multpreacunoscutul personaj de desene animate Taz, poate hakaul echipei nationale de rugby care i-a facut celebri, clima exotica pentru noi sau de ceva vreme, in randul tinerilor, muzica electronica. Scena muzicala neozeelandeza este una foarte solida cu artisti talentati care au reusit sa sparga topurile internationale. Printre cei mai cunoscuti noua ar fi State of Mind, Concord Dawn, Upbeats sau Fat Freddy's Drop.

Shapeshifter reprezinta o parte din eroii undergroundului sud-oceanic timpuriu. Trupa s-a format din dorinta unor tineri cu background muzical consistent, de a crea o noua viziune asupra muzicii electronice transformand-o intr-una 100% live. Ei au ajuns sa fie recunoscuti pe plan mondial datorita reprezentatiilor live. Fiecare aparitie scenica este una deosebita si inedita datorita energiei pozitive transmisa si interactiunii extraordinare cu publicul.

Ca o scurta istorie a trupei am putea spune ca: primul titlu in discografia lor dateaza din 2003 sub numele de Realtime. Tot in acel an, cvartetului de atunci i se adauga un al cincilea membru , vocalistul P. Diggs. Aceasta "achizitie" vine ca o completare, astfel trupa se orienteaza mai mult spre un sound cu voci, mai melodic, punand mai putin accent pe instrumentalele complexe si putin greoaie care oricum suna remarcabil. Al doilea album vine destul de repede, in 2004, Riddim Wise LP, primeste aprecieri foarte bune, fiind nominalizat pentru cel mai bun album la premiile muzicale nationale neo-zeelandeze.

Cel mai recent LP, Soulstice, dezvolta un sound orientat spre dancefloor. Poate fi descris ca o fuziune ingenioasa de elemente caracteristice mai multor genuri precum jazz, reggae, soul, hip hop sau rock, avand tema centrala drumandbassul. Soundul Shapeshifter nu cunoaste limite, fiecare piesa de pe album diferentiindu-se prin ceva. Spre deosebire de drumandbassul produs digital care se caracterizeaza in general prin liniaritate, ceea ce este prezentat in acest material este facut in asa fel incat sa iti mentina atentia pe toata durata de ascultare; elemente diferite intra in compozitia melodiei treptat, de la inceput spre sfarsit.

Daca unii artisti/formatii se plafoneaza ca sound dupa lansarea primului album sau a celui care ii consacreaza, acesti neozeelandezi reprezinta categoria opusa, fiecare album aducand ceva nou: o imbunatatire, o inovatie. Soulstice este predominat de vocaluri datorita cooptarii lui P Diggs in trupa si a colaborarilor cu Ladi6, KP (Sunshine Sound System) sau Kye (Budspells).

Vocea solistului vine ca o completare excelenta instrumentalului cu un vibe maret, inaltator in New Day Come si Bring Change. Cea din urma incepe cu un beat la 85BPM acompaniat de versurile care indeamna la schimbare. Ea a fost aleasa ca LP Sampler fiind lansata si pe suport 12”. Pe langa original, pe discul de ceara mai exista un remix produs de Upbeats. In the Rain atrage la randu-i atentia prin imbinarea superbei voci a localnicei Ladi6 cu instrumente ca: flaut si chitara bass. Diggs isi face si aici datoria excelent dand o doza suplimentara de energie prin interventia sa de pe final.

Influentele diferitelor genuri muzicale se pot observa clar in fiecare melodie: de la beaturi hip-hop cu riffuri distorsionate de chitara (Southern Lights) pana la sound electro groovy house (Electric Dream). Partea atmosferica a creatiei lor se poate regasi in The Ride, Equinox si Summer Haze, trei compozitii excelente caracterizate prin finete. Padurile atmosferice, riffurile de chitara, beaturile crescendo de la downtempo la jungle si cornul melancolic suprapuse ingenios peste liniile de bass subtile si sublime creaza o senzatie de relaxare, multumire, te directioneaza oarecum spre un peisaj impresionant sau o lume perfecta.

Daca ar fi sa enumar o serie de cuvinte care sa caracterizeze cele 12 melodii, acestea ar fi: finete, calitate, ingeniozitate, inovatie, complementaritate, versatilitate. Un album foarte bun atat pentru cei incepatori cat si pentru fanii inraiti ai drumandbass care creste cu fiecare auditie in ochii receptorului oriunde si in orice situatie ar fi ascultat.

In the Rain
The Ride

Shapeshifter – Soulstice