Sage Francis - A Healthy Distrust

Scris pe 15.02.2005 de techneek

Unul dintre cei mai renumiti si apreciati MC din scena underground americana, Sage Francis încearca, sub egida casei de discuri Epitaph (profilata mai degraba pe promovarea trupelor punk, decât a celor hip-hop), sa îsi duca mesajele si muzica la un nou nivel. Se zvonea ca si-ar fi pierdut vocea, se credea ca nu va mai putea surprinde cu nimic sau ca, în orice caz, nu va mai fi cel de dinainte... Dintre toate, doar ultima afirmatie ramâne în picioare, însa, asa cum o arata si titlul noii sale creatii, într-un sens strict pozitiv. A venit timpul ca toti scepticii sa se pocaiasca, fiindca rezultatul final întruneste, pe buna dreptate, toate calitatile unei reale (r)evolutii.

Daca se poate vorbi despre o capodopera a artistului aflat la maturitate, atunci pentru Sage, A Healthy Distrust va fi cu siguranta aceasta. Cunoscatorii seriei Sick of... sau ai LP-ului sau de debut, Personal Journals, vor gasi ceva nou si stimulant: un Sage Francis mult mai grav, mai direct si o abordare mult mai dura, ca sa nu zic violenta. În plus, beaturile sunt absolut fabuloase – o alta schimbare în raport cu precedentele albume. Chiar daca Hope (cel lansat sub numele de Non-Prophets, în tandem cu producatorul Joe Beats) se poate lauda cu câteva instrumentale deosebite si chiar daca gasesti asemenea exceptii si pe piesele mai vechi, totusi nimic nu se ridica la valoarea productiei actuale. Cu un line-up format din Dangermouse, Reanimator, Alias, trecând prin Sixtoo, Controller 7, Daddy Kev si mai sus amintitul Joe Beats, nici nu ai cum, la o adica, sa dai gres.

Toate acestea împreuna aproape ca CER a fi ascultate, si nu oricum, ci cu volumul la maxim. Impactul se produce instantaneu, iar multiplele variatii de ritm (pentru ca unele piese prezinta pâna la 3-4 astfel de variatii) nu lasa loc de plictiseala, la fel de imprevizibile precum este si Sage. Pe când înainte avea un stil destul de conventional, cu doua sau mai multe strofe legate de un refren, acum MC-ul te surprinde cu versuri în care refrenul lipseste cu desavârsire sau care îti dau senzatia ca tocmai ai ascultat unul, pentru a descoperi la sfârsit ca nu se repeta niciodata.

În paralel cu inovatiile din tehnica lirica, nu trebuie trecuta cu vederea marea putere de analiza a diferitelor aspecte ale vietii. Plasându-se în mod vadit deasupra "maselor oarbe", batrânul Sage ("numai" 37 de ani) ataca probleme dintre cele mai stringente ale societatii americane – de la religie, pâna la mass-media, fascinatia pentru arme (Gunz Yo), ambitiile imperialiste ale liderilor politici si ignoranta generala. Nu va faceti griji însa, caci, desi îsi merita reputatia de "angry white guy", el stie sa-si exprime protestele într-o maniera realista, foarte întepator, dar sincer si dezinvolt fata de ceilalti, ca un adevarat licentiat în ale jurnalismului. Pe de alta parte, vocea, felul sau de a ne vorbi, poarta pecetea unei adânci sensibilitati – ca un actor pe scena de teatru, straduindu-se sa joace un rol cât mai convingator, sa aplice fiecarui cuvânt greutatea cuvenita.

Piesa de rezistenta este fara îndoiala cea de-a doua, Sea Lion – o colaborare (singura, de altfel) cu rock-starul Will Oldham, atât la interpretare, cât si la text. Personal, nu m-am putut abtine sa apas pe "repeat" si sa o reascult de zeci de ori înainte sa trec mai departe. Printre preferintele mele se mai numara Escape Artist, Dance Monkey, Slow Down Gandhi (distribuita gratuit pe internet de însusi Sage Francis), la acestea adaugându-se si Crumble, care m-a facut un pic nostalgic, amintindu-mi, prin sample-ul melancolic, de Runaways sau alte melodii din trecut.

În final, nu-mi ramâne decât sa precizez ca lansarea oficiala a avut loc pe 8 februarie si ca, de pe acum, avem un candidat serios la "cel mai bun" album hip-hop pentru 2005. De fapt, A Healthy Distrust apare, înainte de toate, ca o noua dovada a faptului ca hip-hop-ul se poate afirma în afara ideilor preconcepute despre ceea ce reprezinta, pastrându-si, în acelasi timp, esenta si consistenta nealterate. Iar daca punem la socoteala talentul, pasiunea si efortul intelectual investite aici, întelegem de ce despre Sage Francis nu se vorbeste acum decât cu respect.

Escape Artist
Dance Monkey
Crumble