Sadat X - Generation X

Scris pe 19.01.2009 de InKha D

Sadat X este recunoscut ca voce reprezentativa rap-ului american. Pitigaitul grav al vocii, alaturat timbrului maleabil i-au adus recunostinta alaturi de trupa Brand Nubian in anii '90. Adepti declarati ai islamismului, Grand Puba, Sadat X si Lord Jamar au adus o ofranda de albume impatimitilor - One for All (1990), In God We Trust (1993), Everything is Everything (1994), Foudation (1998), Fire in the Hole (2004), Time's Running Out (2007). Cariera lor comuna cunoaste urcusuri si coborasuri insa acest lucru nu a impiedicat afirmarea pe cont propriu a fiecaruia.

Derek Murphy prinde drag de hip-hop in 1989, an in care isi schimba numele in Derek X si, ulterior, in Sadat X. Porecla-i provine din alaturarea numelui fostului presedinte al Egipului (Anwar Sadat) X-ului pe care adeptii islamismului il folosesc in loc de prenume. La trei ani de la lansarea celui de-al treilea efort muzical semnat Brand Nubian, X cel controversat datorita continutului homofob al versurilor considera ca ar fi timpul sa se afirme pe cont propriu. In 1996 scoate la rampa primul solo - Wild Cowboys - cu ajutorul beat-marker-ilor Pete Rock si D.I.T.C. Alegerea producatorilor fiind una reusita, artistul se inhameaza cu ei pentru urmatoarele trei materiale: EP-ul The State of New York vs. Derek Murphy (2000), Experience & Education (2005) si Black October (2006). Produsele au fost bine primite numai pe scena muzicala subterana. Dintre zecile de aparitii alaturi de nume precum A Tribe Called Quest, KRS-1, Kool Keith, Prince Paul, Jigmastas, Notorius B.I.G. etc Sadat ramane "in istorie" pentru One-nine-nine-nine, alaturi cu Common Sense.

Pentru Generation X, se renunta la iritantele tentative de-a convinge publicul (in plina generatie "y"), sa cumpere in original - urmatorul nivel: lansare digitala prin intermediul Internetului.

Buna-dispozitie ne cuprinde instant, Now fiind o piesa slabuta dar buna de zguduit cluburi underground. Suntem introdusi in viata de noapte din lumea unui observator prea batran pentru a dansa dar suficient de agil cu microfonul. "Cheful" este urmat de starea filozofica specifica mahmurelii. Pe-undeva surprins de trecerea anilor, melancolicul Derek nareaza evolutia carierei muzicale ca membru Brand Nubian pe This Is Your Life. Grand Puba si Lord Jamar nu apar la capitolul "featuring" desi acesta din urma a fost prezent printr-o cantare la lansarea oficiala din New York, in luna noiembrie a anului trecut.

Producatorii Will Tell/ Oscar Sanchez nu plictisesc ci ofera un colaj de beat-uri energice de rap, reggae si old-school. Subiectele si textele se incadreaza in suita de sample-uri de voce si instrumentale alese. It's a Demo ia direct refrenul si instrumentalul single-ului cu acelasi nume interpretat de Kool G Rap si DJ Polo pe Road to Riches (1989) iar Never imprumuta din This is something for the Radio, produsa de Marley Marl pentru Bizz Markie (Going Off, 1988).

Skit-ul He Walks With Me recreaza o slujba in care X joaca rolul predicatorului, slavit de o voce si mai ciudata decat a sa. Pe X is the Word, Sadat isi marcheaza statutul de legenda vie iar pe Hey Baby pe cel de Cassa Nova, intr-o romanta a sexelor. In urma arestului pentru posesie ilegala de arma, artistul a fost plasat in notoria inchisoare Rikers Island. Azi, liber si cu pofta de viata, are ocazia de-a-si regla conturile (Walk Upright), asistat de o razvratita voce reggae pe refren. Ca o lectie de libertate a gandirii, Think Different umple inima de melodie si creaza o stare de bine: bataie de tobe perfect alese, un pian nu foarte strident, o voce placuta pe refren si o lirica expresiva ( "Hey, this is a wonderfull world/ Sattle down/ Make a family/ Find a wonderfull girl"). Daca am avut tente reggae, acum e momentul sa schimbam placa deoarece battle-MC-ul puertorican Thirstin Howl III rimeaza despre "corazon" pe Heart to Heart.

In 1996, Derek incerca sa "Escape from New York" pe un instrumental Pete Rock. Lucrurile s-au schimbat iar pe Generation X, metropola New York pare mai primitoare ca oricand. Okeedoke beneficiaza de un instrumental clasic in stilul Brooklyn Academy. Lirica off-beat transpune intamplarile petrecute in jungla din spatele gratiilor dar si societate. Ca incheiere, Sweat reuneste efortul depus impreuna cu si Will Tell, de la concept la realizare si inspiratia venita din partea fanilor pe care ii rasplateste cum poate mai bine. Crescut la jam-urile stradale ale lui Kool Herc, calitatea de MC al lui Dot Father ramane proaspata si dupa aproape 30 de ani.

Fostul basketball-ist, pompier, actual profesor de basketball si tata unge instrumentalele variate cu stilul tipic de-a rima, ghidus si placut de urmarit. Intelepciunea atinsa odata cu varsta isi spune cuvantul prin vocea "batranului" raper. Povestile sale personale prind contur in momentul destainuirilor, asemeni unui jurnal. Am fost chemati  "la auditoriu" pentru a asculta doua-trei cuvinte despre o existenta presarata cu framantari antagonice. Sadat X revine mai actual ca niciodata cu un sound clasic al anilor cand hip-hop-ul insemna mai mult decat...

Think Different
Okeedoke

Sadat X - Generation X