Sa-Ra - The Hollywood Recordings

Scris pe 15.10.2007 de DJ Strike

Cum va suna hip-hop-ul atunci cand in loc de cocaina se va priza praf cosmic? Raspunsul se ascunde pe albumul The Hollywood Recordings apartinand trio-ului californian Sa-Ra. Inca nu pot afirma cu siguranta daca Shafiq, Taz si Om'mas - membrii componenti ai amintitului grup si-au gresit secolul, insa cert e ca modul lor de a produce muzica e unul atat esoteric, abstract si de bogat in influente incat ii pot cataloga cu usurinta avangardisti.

Sa-Ra a luat fiinta in 2000 initial sub titulatura Sa-Ra Creative Partners, insa cei trei aveau deja un background muzical solid si isi cunosteau productiile unul celuilalt. In mod ironic bazele grupului nu s-au pus in vreun studio ci intr-o moschee din Los Angeles frecventata de Shafiq si Taz, ulterior, cel dintai introducandu-l in clica si pe Om'mas. Lista artistilor pentru care cei trei au produs individual, inainte de formarea grupului, cuprinde nume ca: Dr. Dre, Ice-T, Body Count, Lord Finesse, D.X.T., Afrika Bambaataa, Onyx, Run DMC, Jurassic 5, Lauryn Hill, 8-Ball & MJG, 50 Cent, Mobb Deep, Foxy Brown, Coolio, Charlie Baltimore & Ice Cube. Astfel, dupa mai multi ani de munca pe la porti straine, Sa-Ra decid ca e timpul sa mearga pe cont propriu. Dau drumul unui CD cu un numar de 20 de piese, care incepe sa circule si sa se raspandeasca intr-un mod neasteptat, ajungand si la urechile mai marilor caselor de discuri. Apar si ofertele: Pharell ii ademeneste la al sau Star Trak, Jay-Z si L.A. Reid pulseaza pentru Def Jam, Craig Kallman ii invita sa faca parte din echipa Atlantic Records, insa castigator de aceasta data e Kanye West si tandemul G.O.O.D. Music/SONY Urban Music. Ce sa mai, baietii au si semnat un contract pentru un album - intitulat Black Fuzz - care ar fi trebuit sa apara in 2007.

Insa dupa ce marea familie muzicala a lui Kanye - G.O.O.D. Music - s-a vazut ramasa fara un distribuitor major - Sony Urban Music se desfiinteaza in noiembrie 2006, cei trei s-au reorientat catre alte label-uri indepenente, cea mai buna oferta venind din partea Babygrande Records. 24 aprilie consfintea astfel data lansarii primului "full-length" semnat Sa-Ra.

Asa cum sugereaza si titlul - The Hollywood Recordings - avem de-a face cu o colectie de piese (mare parte colaborari) produse in perioada 2002-2007 in studioul lui Taz, aflat la poalele extravagantului cartier din Los Angeles. Locatia nu putea fi mai potrivita - membrii grupului Sa-Ra infruptandu-se din tot ceea ce oferea California, acest paradis al placerilor si exceselor: sex, droguri si funk. Chemarea catre acest univers patimas o face croncanitul "sintetizat" al pescarusilor - Seagulls (Intro), aclimatizarea fiind mai apoi asigurata si intretinuta de ritmurile ademenitoare ori de propunerile extravagante - impodobite cu perle si diamente - livrate in varianta urban neo-soul, ce invaluie preludiul: Hey Love. Aceeasi atmosfera moale, generata de o linie de bass a la George Clinton, ce invaluie precum un fum molesitor dormitorul tapetat in culori purpurii de catre synth-urile psihedelice se regaseste si pe Glorious, Ladies Sing, Sweet Sour You sau So Special - cea din urma piesa fiind dominata in totalitate de vocea senzuala a invitatei Rozzi Daime. Termometrele indica temperaturi din ce in ce mai ridicate o data intrati in budoarul cu pereti mov al actritelor exotice de pe platourile hollywoodiene - Bitch, And If si Do Me Gurl - dand astfel frau liber fanteziilor. In compania acestor sanzaiene ce ii alimenteaza cu "praf cosmic", acesti "copii ai universului" - dupa cum le place sa se auto-intituleze - incep sa aiba dialoguri cu diverse entitati extra-terestre de sex feminin, finalul picant al aventurii consumandu-se pe Rosebuds. Pentru a incheia cliclul, cetatii filmului si mirajelor sale ii este dedicata o intreaga piesa - Hollywood (Redux) - prezenta pe album intr-o noua varianta, redusa ca intindere fata de cea originala aparuta cu un an in urma.

Catalogati cum nu se poate mai bine de excentricul termen "swagger" (trad. infatuat), trupa cu origini egiptene si-a ales invitati pe masura: Talib Kweli, Erykah Badu, Georgia Anne Muldrow, Capone-N-Noreaga, Pharoahe Monch, Kurupt si J Dilla. Cu exceptia lui Not on Our Level - de departe cea mai neinspirata asociere de stiluri, cu C-N-N in rolurile principale - toate celelate colaborari au scos in evidenta deschiderea si viziunea "out-of-the-box", pe care grupul o are, asupra modului de a compune. De la cel dintai single al acestui album - Feel the Bass - cu un Talib Kweli bine dispus si cu chef de petrecere, la Erykah Badu si Georgia Anne Muldrow care ne indeamna sa plutim in acorduri funkadelice pe Fly Away si pana la Pharaoe Monch se simte in apele sale in timp ce face propaganda sexului oral pe Fish Fillet, maniera de productie balanseaza intre funk-ul celor de la Parliament si boom bap-ul futuristic al regretatului J Dilla - prezent si el pe Thrilla.

Pe langa abilitatile de care dau dovada ca producatori, Shafiq, Taz si Om'mas manifesta tonalitati surprinzatoare si in fata microfonului, garnisindu-si compozitiile cu armonii vocale de invidiat, insa cu versuri prea putin inspirate. Un alt minus al albumului, recunoscut si de Taz intr-un interviu, e incoerenta: "A fost ceva de genul: «hai sa punem aici toate piese tari care merita sa apara.»" In fine, The Hollywood Recordings e ceea ce trebuie sa fie - o colectie a celor mai bune piese Sa-Ra din perioada 2002-2007 care probabil nu ar fi fost publicate in acest format daca divizia Sony Urban Music s-ar fi tinut pe picioare.

Fish Fillet (feat. Pharoahe Monch)
Fly Away (feat. Erykah Badu & Georgia Anne Muldrow)
Ladies Sing