R.A.C.L.A. - DEXteritate

Scris pe 09.08.2005 de DJ Strike

2005 se dovedeste a fi anul cu cea mai semnificativa ascensiune a scenei de Hip-Hop din Romania. Se observa importante miscari de forte pe piata labelurilor autohtone: Parazitii lanseaza la apa 20CM Records, Hades devine label independent cu acte in regula, Roton deschide subdiviziunea urbana R.U.L. - Roton Urban Label. Noi ne vom opri atentia asupra ultimului dintre ele, devreme ce noul nascut se dovedeste nazdravan inca de la primele "release"-uri. Deshizator de drumuri in acest sens, a fost ales DEXteritate, cea mai recenta isprava semnata R.A.C.L.A.

In cei 4 ani scursi de la aparitia Patratului Rosu, R.A.C.L.A. a trecut printr-o serie de schimbari, atat de forma cat si de fond. Cea mai importanta dintre ele este legata de componenta: plecarile lui DJ Dox & K-gula si suplinirea lor cu Connect-R si DJ Swamp (actualmente membru B.U.G. Mafia). In aceasta formula s-au realizat mai multe piese ce aveau sa fie incluse pe noul album Electroshock. Ceea ce se stie mai putin despre perioada 2001-2005 sunt anumite intamplari ce s-au repercutat intr-un fel sau altul asupra imaginii formatiei. Astfel, aparitia lui Rimaru (sub numele de Voda) pe mai multe compilatii de manele alaturi de Nicolae Guta a produs un val de nemultumiri in randul fanilor. Colaboratorii de odinioara (C.T.C., Da Hood Justice sau Brugner) au fost inlocuiti de nume mai putin cunoscute din underground: Ad Literam, Cenzurah, KST-276, Verita Saga. Electroshock a circulat multa vreme in format mp3, ulterior i s-a schimbat numele in DEXteritate, majoritatea track-urilor vechi aparand in variante modificate. La nivelul imaginii, blugii largi si hanoracele de alta data s-au transformat in pantalonii din piele, bluze stramte si accesorii precum lanturi sau ochelari de soare. S-a incercat astfel o largire a targetului, prin atragerea unui nou public. Transformarea se face simtita si in muzica, insa ea poate fi benefica doar in cazul in care vanzarile au depasit asteptarile casei de discuri.

Sa revenim insa, la ceea ce intereseaza... 2 in 1 - piesa aleasa pentru promovarea LP-ului - este un cover dupa mult mai cunoscuta Don't Hate Me a celor de la 112 & Twista. Se poate spune ca s-a mers astfel dupa o reteta, primita cu acordul si parafa medicului, pentru care s-au platit drepturile necesare. Single-ul beneficiaza si de aportul vocal al lui Dee - aflata la prima ei experienta de acest gen. Colaborarea cu R.A.C.L.A. se explica prin faptul ca este colega cu Rimaru la aceeasi agentie de publicitate, MC-ul remarcand-o cu ocazia unei probe de karaoke defasurata in cadrul firmei. Respectand traditia (sau doar o alta reteta ?) 2 in 1 e o balada de dragoste, concentrata asupra unei crize de cuplu. Cei doi MCi dau glas, pe rand, gandurilor ce-i invaluie pe indragostiti, astfel ca finalul strofelor ii gaseste in ipostaze asemenatoare: "Impaca-te cu el/ea, cat inca nu e prea tarziu !". La capitolul colaborari feminine, mai remarc prezenta AndreEi pe piesa Tu N-ai, Roton pregatindu-i astfel, fostei vedete Playboy relansarea, ce avea sa urmeze in luna iunie.

Sound-ul ragga-muffin-dancehall, omniprezent in compozitiile hip-hop din acest an se face simtit si in cazul de fata. 1, 2, 3 (cu Matteo si Krueger) e un remake al unei piese mai vechi - Put them on run - aparuta pe coloana sonora a filmului Underground: Phase One. Asa cum era de asteptat, Connect-R se simte ca pestele-n apa pe aceste ritmuri exotice si inarmat cu un accent jamaican lanseaza cateva interjectii specifice culturii Rastafari. DEXteritate aduce in prim-plan un element mai putin exploatat in Romania: beatbox-ul, practicat de instrUMAN. Sharpe si Phlo scuipa beaturi si scratchuri pe cele 5 interludii ale albumului. Demna de mentionat 4LMNT - una dintre cele mai originale prezentari ale celor 4 elemente ce stau la baza culturii hip-hop.

Dupa cum am afirmam la inceput, pe album se regasesc cateva piese mai vechi, ce dateaza din perioada in care DJ Swamp era membru R.A.C.L.A. - Forme si schimbari, Casa de copii, Starea Natiunii, Sub sol e fa, Stai jos si DEXteritate. Voi reda, succint, povestea lor in cele ce urmeaza. In varianta initiala negativele acestora purtau amprenta (sub forma de productie sau scratchuri) lui Swamp. Dupa semnarea contractului cu Roton, s-a renuntat la contribuia DJ-ului, textele respective fiind reinregistrate pe alte negative (cu exceptia uneia - Forme si schimbari). Noile productii difera destul de mult compozitial fata de precendentele, soundul tinde mai mult catre R&B decat oldschool. Versurile si tematica s-au pastrat in mare masura, prezervandu-si totdata valabilitatea. Astfel, Stai jos si Sub sol e fa vin ca raspuns acelei categorii de public, dar si de artisti, care dintr-un exces de zel si dintr-o conceptie gresita, se incapataneaza sa admita ca underground-ul isi are propria industrie: "Colos la freestyle faci din hip-hop o cearta / Când statutul tau e de artist fara de plata / S-a dat de veste prin tara ca R.A.C.L.A. e schimbata / Vom pune o piatra funerara pe întreaga voastra armata" - Stai jos; "Sunt versus conflicte unda onda ia vezi sonda / Cum din subteran în van extrage ce-i prost ca blonda / Exact asa MCs care-au fost ocoliti de sansa / Afirma acum c-au vrut de fapt sa vada lova doar în transa " - Sub sol e fa. In ciuda schimbarilor si transformarilor, cei doi MC incearca sa demonstreze ca R.A.C.L.A. nu si-a pierdut identitatea muzicala: "Activ la blah blah căci ne merge gura întruna ca Esca / Raşi în cap ca NSK ca Nescafé suntem aromaţi pe strofe / Nu acceptăm MCs trecuţi prin secţiunea FF / Nu ne ferim de cei ce cântă în stil SF / Acceptăm provocări jucând pe lefe / R.A.C.L.A. înseamnă tot şi tot înseamnă R.A.C.L.A. / Atenţie că începe are you ready sunteţi gata" - DEXteritate. La prima ascultare, Casa de copii, se vrea un atac - neintemeiat - la adresa celor mai cunoscuti MC ai scenei hip-hop autohtone. Privita mai atent insa - si urmand indicatia de pe coperta - tinta o reprezinta cei ce ii copiaza pe Cheloo, Raku, Vexx, Puya sau Uzzi. Piesa poate fi analizata din ambele perspective, targetul schimbandu-se radical de la o situatie la alta, efectul fiind si el pe masura. Apogeul acestui asalt este atins catre final, cand Rimaru realizeaza o adevarata demonstratie de velocitate, ce aminteste de vremurile cand facea echipa cu fratele sau, Clonatu'.

Abordarea problemelor de natura interumana, sociala sau politica - candva elementul definitor al trupei - se afla acum in plan secundar, singurele exemple in directia respectiva numindu-se Forme si schimbari (cu Verita Saga) si O lacrima pentru pamant. Trecand in cealalta extrema DEXteritate contine nu mai putin 7 track-uri cu o durata sub 2 minute. Din pacate nu e vorba de freestyle-uri ci de "snippet"-uri - versuri preluate din colaborarile cu Ad Literam, Cenzurah si KST-276 sau piese neterminate din pricina presiunilor la care a fost suspusa trupa pentru a finaliza proiectul.

Desi a aparut la 10 ani de la Rap-sodia efectului defectului, DEXteritate nu e un album aniversar, iar faptul ca depaseste nivelul decentei nu-l transforma intr-un produs revolutionar. Productia lasa destul de mult de dorit, versurile si tehnica lirica a celor 2 MCi nereusind sa suplineasca acest neajuns. Intrarea in mainstream se pare ca mai are de asteptat, chiar daca ex-gigantul Connect-R a demonstrat ca poseda capacitatea remarcabila de a trece foarte usor din registrul hip-hop in cel de R&B sau ragga-muffin. In ciuda varstei Rimaru nu da semne de oboseala, dar e clar ca ceea ce il anima acum cativa ani a inceput usor sa se stinga. Asteptarile si exigentele la care trebuie sa se ridice mult asteptatul Best Of aniversar au mai crescut cu o treapta...

Forme si schimbari (cu Verita Saga)
O lacrima pentru pamant

Cumicu - Un Nenorocit