Presence - R.Y.E. Ready Your Ears

Scris pe 08.11.2006 de DJ Strike

Judecand dupa infatisarea copertei, nu as fi banuit ca Ready Your Ears are vreo legatura cu hip-hop-ul. Cu atat mai mult cu cat aceasta il prezinta pe autor ca pe un om oarecare: intre doua varste, cu inceput de chelie, imbracat intr-un palton negru, cu capul ridicat si ochii inchisi. Isi spune Presence si e un MC cu o visterie bogata in titluri si reprezentatii la show-uri de battle ca Scribble Jam, Jump Off TV sau Kool Mixx.

Originar din Chicago, actualmente stabilit in cel mai mare oras al lumii, Presence are la activ mai multe materiale discografice, dintre care, cele mai recente: Recreation Bait (2004) si R.Y.E. Ready Your Ears (2006) au fost lansate la propriul label: Praxis Records. Primul extras pe single, al albumului din acest an - Fire - se dovedeste a fi un excelent ragga-muffin' joint. Spiritul jamaican al hit-ului - ce ocupa locuri fruntase in clasamentele diverselor statii radio de profil ale coastei estice americane - este dat de Toure "Southpaw" Harris, cunoscut publicului ca producator al unor piese de pe Revolutionary Vol. 2 al lui Immortal Technique. Si pentru ca lucrurile au decurs bine cu Fire, orchestratia intregului R.Y.E. i-a fost delegata "distinsului" Southpaw, secondat pe alocuri de Presence si alti instrumentisti mai mult sau mai putin cunoscuti: Rob Endemann, Chris Cuzme, Dave Cinquegrana, Bernie Shanahan, Rene Hart si Tim Kennedy. Rezultatul exceleaza prin diversitatea influentelor stilurilor muzicale: jazz, rhythm and blues, reggae sau funk. Spre deosebire de alti colegi de breasla - versati in ale punch-line-urilor - Presence nu incearca sa-si duca la apogeu stilul verbal pugilistic, prin a pune la zid teme mult prea uzate, in care sa-si consume frustrarile (coperta e lipsita de avizul parental). Mai degraba isi asuma rolul unui narator ce istoriseste cu haz si ironie intamplari si situatii cotidiene. Daca What's Crackin Pimpin? ii are ca tinta pe taranoii hip-hop-ului american, Buckle Up da frau imaginatiei infantile a nativului din Chi-town: "If I was a super hero, I'll be Vocal Cord Man/ My super power be to spit buzz at your jam". Albumul nu e privat insa nici de momente introspective (Ride Away), ori parigorice (I Know). Numai ca haina de povestitor nu i se potriveste intocmai lui Presence, el nu-si poate trada formarea ca MC de battle, modul de alcatuire al strofelor sale demonstrand vadite radacini in stilul de compunere al freestyle-urilor. In acesta directie se remarca Blown Out, alaturi de Ill Spokin - coechipier in cadrul concursului de battle 2 la 2 Jump Off TV si Let's Go ce il are ca invitat pe Akir - coleg de label cu Immortal Technique la Viper Records.

Contrar avertismentelor din titlu, Ready Your Ears, nu izbeste membranele timpanelor intr-un mod iremediabil, la fel cum nu nereuseste nici catalizarea energiei specifice battle-urilor. Reprezinta mai degraba confirmarea plurivalentei interpretative a lui Presence.

Fire

Presence - R.Y.E. Ready Your Ears

Label: Praxis Records