Photek - Modu Operandi

Scris pe 04.01.2003 de Doru649

Rupert Parkes aka Photek este unul dintre cei mai prestigiosi producatori de drum'n'bass din lume. Originar din Anglia, si-a început cariera muzicala la începutul anilor '90, cu ajutorul fondatorului Good Looking Records,domnul LTJ Bukem. De atunci si pâna la aparitia acestui album de debut, el a lansat peste 100 de piese (pe single-uri) sub diferite pseudonime (Studio Pressure, Code of Practice, Sentinel, Aquarius) si la mai multe case de discuri. Cu toate acestea, nu e un personaj prea simpatizat de publicul din UK, fiind acuzat de-a lungul anilor ca ar fi tradat miscarea underground prin neparticiparea lui la evenimentele dedicate acesteia. Preferând sa ramâna izolat într-un orasel suburban în locul frecventarii cluburilor londoneze, Photek, împreuna cu Good Looking Records, dezvolta un stil care, treptat, va câstiga de partea sa noi sustinatori – stil cunoscut sub numele de "intelligent drum'n'bass".

Dar sa nu credeti ca Modus Operandi e un album accesibil, în spiritul celor lansate de Grooverider, Goldie sau LTJ Bukem. Sa fie jungle-ul doar muzica cu cele mai rapide ritmuri? Ar trebui sa aiba o diva cântând languros pe notele ei? Ar trebui sa ne faca întotdeauna sa dansam? Dupa ce îl veti asculta pe Photek, ati putea ramâne perplecsi, fiindca ne priveaza, în încapatânarea lui, de toate acestea.

Un adevarat punct de cotitura în domeniul muzical pare a fi, aproape fara exceptie, o opera rece si întunecata. Maniera lui Photek de a crea o atmosfera sinistra, însa, nu se bazeaza (ca si în cazul lui Dieselboy, Technical Itch sau Bad Company – producatori de darkstep/techstep d'n'b) pe o tendinta evidenta de a speria ascultatorul, ridicând tempoul si agresivitatea la un nivel din ce în ce mai ridicat, pâna la cele mai înalte culmi. Compozitiile sale minimaliste tulbura într-un mod mult mai subtil, ele având un iz strain, nefamiliar, paranoic – de parca artistul e prins într-o cursa pe care singur si-a întins-o.

La o prima auditie, ar putea parea plictisitor, daca nu chiar enervant. Nu e genul de muzica de care sa te îndragostesti pe loc. Ai nevoie de rabdare si o stare de spirit corespunzatoare pentru analiza.

Cele 10 piese sunt bine închegate între ele, pe cât de simple si similare în aparenta, pe atât de complexe, diferite si dinamice dupa un studiu mai îndelungat. Ca sa le finiseze, Photek petrece în medie 5 saptamâni cu fiecare. Ce poate fi decât un perfectionist care vrea control absolut asupra sunetului? Asa cum sugereaza si titlul albumului, talentul si emotiile sale sunt asimilate de obsesia preciziei si puse în slujba acesteia. Dar chiar si în aceste conditii, creatia sa pare a fi de multe ori lasata în seama improvizatiei, iar sunetul nu pare unul robotic, ci doar foarte sofisticat.

Punctele forte ale acestui album sunt originalitatea si strania capacitate de a surprinde de fiecare data. O surpriza placuta sunt piesele Aleph 1 si 124, care amintesc de vechiul "Detroit techno", si Modus Operandi, cea din urma putând trece neobservata pe o compilatie lounge. Influente de jazz pot fi întâlnite pe ici si colo, fara a iesi prea mult în evidenta.

KJZ

Photek - Modu Operandi

Data lansarii: 1997