Pete Miser - Camouflage Is Relative

Scris pe 17.05.2005 de DJ Strike

Fie ca ati avut sau nu ocazia de a vizita New York-ul, veti recunoaste fara îndoiala ca, dintre toate orasele lumii, acesta pare cel mai îndreptatit sa detina titulatura de "capitala a Hip-Hop-ului". Istoriceste si culturaliceste, "The Big Apple" reuneste artisti de toate genurile pentru toate gusturile, dar când vine vorba despre MC, DJ, B-boys si grafferi, ideea de suprematie mondiala s-a înradacinat în mintea tuturor. Scena underground locala abunda de talent si nu fara un anumit entuziasm asistam la aparitia unor noi revelatii. De aceasta data, surpriza placuta ne e pe jumate cunoscuta: în prim-plan se afla vocea care împingea limitele alaturi de pH10 si care, dupa cum se vede, are mai multe de spus. Ladies and gents, I give you Pete Miser!

Surprinzator sau nu, Pete vine de pe coasta opusa, din Portland, Oregon, unde s-a remarcat întâia oara în 1984, prin câstigarea unui premiu ("38 Special") într-un B-boy contest. Debutul sau în sfera muzicala dateaza din 1992, când împreuna cu Five Fingers of Funk (o trupa live cu 9 membri) lanseaza Slap Me 5 la propriul label, Ho-Made Media. Numeroasele turnee si concerte sustinute în compania unor Run-DMC, The Roots sau Maceo Parker, urmate de un al doilea LP colectiv – About Time – aveau sa-i pregateasca cariera solo, începuta în 1996 cu What It Be... si continuata pe coasta de Est, în New York, unde îl gasim si astazi. Radio Free Brooklyn, albumul consacrarii solo definitive, avea sa fie precedat de turnee în toate colturile lumii, în postura de DJ pentru formatii ca Faithless, The Cure (!), dar si celebra solista Dido.

Asadar, o figura atipica – pe cât de atipica îi este si biografia. Ca si Edan sau Necro, un artist complet: atât producator, emcee, DJ, cât si B-boy sau graffer în timpul liber. Aflam în el un demn reprezentant al spiritului "DIY" (Do-It-Yourself) atât de propriu creatiilor independente, caci cu exceptia design-ului copertei si a câtorva colaborari, tot ce tine de Camouflage Is Relative îi poarta semnatura.

Greu de crezut ca acest album se va bucura de succes, în conditiile unui public fascinat de gangsteri de ocazie si refrenele diareice ale damelor siliconate... Prima constatare e ca lumea lui Miser ramâne aceeasi, neschimbata, undeva departe de conventiile timpului, liantul sau pasional cu muzica si cultura Hip-Hop venind mai ales din respectul pentru traditia anilor trecuti, când De La Soul si A Tribe Called Quest lansau piese proaspete, amuzante, inventive, inteligente, sensibile…

Aici, o prima "lectie de simtire" ne-o ofera single-ul So Sensitive, cu un refren pe masura: "It ain't easy being me/ With all these insecurities/ I'm such a sensitive MC/ But mama never told me I'd have days like these/ I need a hug!". Acorduri de blues si jazz luate ca prima sursa de inspiratie îi pun si mai bine în valoare latura umana, atunci când ne descrie o relatie intima din care pare fi iesit cam sifonat: "What the hell? Pete done fell under the spell of some ghetto Jezebel/ And it's true, not very thuggish or rapper-like of me to get caught up with a girl who didn't really love me" (Final). Actualele prietene se regasesc pe Let Me Know, iar fetele de bani gata pe I See You, ceva mai agresiva ca sound, cu tobe si chitari pe refren.

Dar daca toate acestea, oricât de îndraznete, se înscriu într-o tematica usor uzata, originalitatea textelor se afirma cel mai puternic pe About Time – o abordare în termeni poetici a Timpului ca eterna problema filosofica, alaturi de X-Kid la microfon si Blowout la platane: "Current physicists tell us time doesn't really exist, they must live in Manhattan/ But it's a theory I'd like to believe 'cause it means my career's already cracking/ They make the point that time's a construct of man to help us navigate events that happen"; "It's about the seconds that we pass through/ Now do you have time or does time have you?". The Fall of Williamsburgh prezinta realitatea cotidiana într-o nota la fel de meditativa, idea de baza fiind aceea ca Lumea nu e decât o piesa de teatru, peste tot repetându-se aceleasi scene, doar în cadre diferite si cu actori diferiti; peste tot exista tipare în care oamenii se încadreaza mai mult sau mai putin. Cât priveste teatrul razboiului, acesta pare a lua tot mai mult forma unei adevarate campanii "Anti-Bush", presedintele american fiind vizat pe aproape fiecare album de Hip-Hop al ultimilor ani, atât în Europa, dar mai ales peste ocean. Fireste ca si în cazul de fata se pledeaza pentru retragerea trupelor din Irak si încetarea conflictului, responsabili de asaltul liric fiind alti doi invitati – Dionysos si Stimulus – în frunte cu acelasi Pete Miser: "George Bush is a criminal, just like his father was/ Abu Ghraib ain't nothing new – what, you thought it was?" (Old News).

O mentiune speciala mai primesc Scent of a Robot – probabil cea mai hilara piesa, între realitate si fictiune, precum si All I Do – un ultim omagiu adus culturii Hip-Hop, realizat în colaborare cu talentata interpreta soul de culoare Maya Azucena, de urmarit pe viitor. Revenind la sentimente mai bune, Pete ne vorbeste despre cele 4 elemente, subliniindu-le rolul educational si impactul ce l-au avut în viata lui.

Usor de neglijat în ciuda aprecierilor pozitive, Camouflage Is Relative se vrea cu siguranta la antipodul tendintelor actuale – dorinta exprimata indirect, fara sabloane, fara a cersi aplauze si fara a forta nota de dragul impresiei. Variat, temperat, ramâne un material accesibil si, asa cum se întâmpla cu mai toate cele într-adevar "lucrate", pare a se îmbunatati treptat, pe masura ce-l asculti. Sa-l numim un classic ar fi prea mult (însusi Pete declara la un moment dat "I don't say you haven't heard this before"), însa gustat la justa valoare, fara prejudecati, îsi va gasi prompt locul în rândul celor mai bune ale anului trecut.

I See You
Scent of a Robot

pH10 - Helmutvision