Parazitii - Violent

Scris pe 31.10.2005 de DJ Strike

Deunazi, cineva ma intreba daca o trupa romaneasca de hip-hop va ajunge sa se impuna in topurile audientelor de peste granita. Primii care mi-au venit in gand au fost Parazitii. Au avut concerte afara, au aparut pe materiale internationale, au vandut zeci de mii de unitati, au experienta, au notorietate... Din pacate insa toate acestea li se datoreaza lor si echipei de oameni cu care au lucrat si mai putin mecanismului industriei muzicale romanesti. Mecanism ce refuza sa reactioneze la impulsurile venite din partea unor trupe ce doresc sa se afirme si dincolo de plaiurile mioritce.

In acest context mi-a atras atentia cel mai recent material marca 20CM Records - maxi-single-ul Violent al trupei mai sus amintite. Nu e primul maxi-single al unei trupe hip-hop din Romania, (premiera avea loc acum 8 ani datorita celor de la B.U.G. Mafia cu Hoteluri), si nu e nici macar primul maxi-single al trupei Parazitii. Ceea ce m-a scandalizat a fost prezentarea doar in format CD / caseta neglijandu-se vinyl-ul. Single-ul prin definitie se adreseaza unui areal destul de restrans (DJi, producatori, posturi de radio, colectionari), si are ca scop promovarea unui viitor album prin intermediul respectivului areal. Mare parte din ascultatori nu cumpara single-uri, din considerentul ca la acelasi pret, in scurt timp vor putea achizitiona un numar mai mare de piese, si nu o piesa in multiple variante. Daca dincolo de granita exista artisti aproape necunoscuti ce isi pregatesc aparitia albumului si isi paveaza drumul cu 2 sau 3 single-uri, data lansarii albumului fiind cunoscuta cu mult timp inainte, Parazitii sunt prinsi intr-un cerc vicios ce ii impiedica sa repete mai vechile ispravi numite In Focuri sau Bad Joke.

Lasand la o parte introducerile, Violent se recomanda ca o piesa hibrid ce pastreaza ceva din caterinca si umorul specific Parazitii dar in acelasi timp incearca sa faca trecerea catre un stil nou, in care conteaza mai mult mesajul si mai putin asocierile si jocurile de cuvinte. Daca pana acum eram oarecum obisnuit ca cei 2 MC sa aiba versuri asemanatoare ca stil pentru proiectele comune, Violent scoate la suprafata diferente destul de mari. Aceasta impresie vine si dupa ascultarea celor 2 proiecte solo ce au catalizat personalitatea lui Cheloo si Ombladon. Existenta a nu mai putin de 6 strofe, corelata cu alternanta repetata a celor doi la microfon duce rapid la obosirea ascultatorului. Cele 4 variante clasice de single (original, radio, instrumental si acapella) sunt urmate de 2 remixuri apartinand lui Bogdan Popoiag si DJ Pagal. Surprinde in mod placut versiunea semnata de catre fostul membru Unu' - Violent U.N.U. in fm remix, ce nu e nici pe departe o productie electronica, ci una rock in toata regula: riff-uri grele de chitara, tobe sparte si un bass salbatic... Popoiag has'em all!

"On the flip-side", Ca fuga pe gheata reprezinta reintoarcerea la pattern-ul stabilit prin Categoria Grea. Ombladon face haz de necaz, portretizand profilul romanului ajuns in situatii penibile: "E la moda sa nu fii roman / De inteles de fapt / Romanii isi insceneaza rapiri in Irak / Cu rabla rupta-n doua, plina de boxe / Playez "Desteapta-te romane!" / Si va dobor cu noxe". Dincolo de refren, Cheloo defineste cartierul si personajele-i caracteristice: "Cartier egal, un numar mare de dughene / Aliniate vertical / Conectate, la reteaua de ghene / E locul in care carnatii intra in casa devreme / Si papagalii nu simt nevoia de pene." Piesa e personalizata, fiecare din cei 3 membrii si-a pus amprenta asupra productiei, rezultand astfel nu mai putin de 3 remixuri. Varianta orginala - o coproductie Cheloo & Ombladon - beneficiaza, conform copertei, de aportul la vioara a lui Romulus Chiciuc - cunoscut publicului larg din spectacolul "Don Quijote" al Adei Milea.

Maxi-single-ul Violent si-a facut datoria - aceea de promotor al noului album Parazitii - Confort III, in ciuda faptului ca a privat mare parte din DJ de hip-hop de aparitia pe vinyl. Nu pot spune ca acest material dezvaluie cum va suna noul "release" 20CM Records si nici ca impresioneaza intr-un mod deosebit. Trezeste totusi curiozitatea ascultatorilor versati si in special pe cea a colectionarilor, din randurile carora se vor recruta - probabil -majoritatea cumparatorilor.

Violent - U.N.U. in fm remix
Ca fuga pe gheata (Original)

Parazitii - Slalom printre cretini

28.01.2009

Slalom printre cretini - cel mai recent album Parazitii - e un pachet complet: 21 de trackuri, colaborari internationale, subiecte tabu, limbaj explicit, tricolorul romanesc pe coperta si un [citeste]

Ombladon - Cel mai prost din curtea scolii

28.10.2008

La ce te poti astepta din partea unui album Ombladon? Nu va deranjati sa gasiti raspunsuri pentru ca [citeste]