Parazitii - Primii 10 Ani

Scris pe 15.04.2005 de DJ Strike

O piesa de colectie: primul "Best Of" si totodata primul "dublu LP" al unei trupe de hip-hop din România. Daca la acestea adaugam dubla varianta de prezentare – cenzurata si necenzurata – precum si aparitia pe vinil (motiv de bucurie pentru posesorii de platane), cred ca am adus deja destule argumente pentru ca Primii 10 ani sa nu lipseasca din colectia oricarui ascultator de Hip-Hop din tara. Iar daca "primii" si "primul" apar de mai multe ori, despre "ultimul" putem vorbi doar în contextul albumelor lansate de Parazitii sub blazonul Rebel Music. Sfârsitul anului 2004 a fost destul de încarcat în evenimente pentru cei trei, printre acestea numarându-se si despartirea de vechiul label si continuarea activitatii pe cont propriu în cadrul 20CM Records. O fi bine, o fi rau – doar timpul le va confirma alegerea facuta.

Conceput ca un periplu muzical desfasurat cronologic în discografia Parazitilor, Primii 10 ani cuprinde 38 de trackuri, dintre care unul "hidden". Startul îl da varianta remixata a piesei În jur de pe primul lor LP – Poezii Pentru Pereti – lansat în 1994. Se continua cu Barbut (de pe Suta), Jigodie toata ziua (datata din 1997) si albumul care le-a adus consacrarea definitiva – Nici o Problema: Bagabonti 99, Din inima strazii, La interventie, Omu' din liftu' tau, Nr. 1. De pe cel mai vulgar album autohton gasit vreodata pe rafturile magazinelor – Iarta-ma – au fost extrase Degeneratia urmatoare, Dex 2000, Sloboz si Emotii. Un an mai târziu, în 2001, apare Categoria Grea: Dac-as fi presedinte, Îmi pare rau, Am comis-o, Avort verbal si, evident, single-ul de promovare cu acelasi titlu. Campaniei "Anti-Playback" promovata de Shoot Yourself i-au urmat single-urile În focuri si Bad Joke, acestea regasindu-se apoi pe Irefutabil, alaturi de Linz-Bucuresti, Necomercial, O stare de spirit (cu Adrian Despot), Beatbox – Din dragoste în toate felurile, Ultimul buletin de stiri de la ora 5 si Dreptul la replica (cu Andrei Gheorghe). Lupta cu CNA-ul avea sa se desfasoare în cadrul campaniei "Jos CeNzurA!", încununata de single-ul omonim, la care se mai adauga Exprimare libera (Edition Francaise), precum si piesele realizate în colaborare pe solo-urile celor doi MC: Reactii adverse si Minte-ma. Hidden track-ul va aduce zâmbetul pe buze, prezentând o alta versiune a piesei Emotii, împreuna cu Andre.

Noutatile sunt în numar de 5: doua soundtrack-uri, o campanie culturala, o "altfel" de campanie electorala si una dintre cele mai dure piese Parazitii, datata din 2002, acum în varianta finala...

SCURT CIRCUIT. Acesta este numele unui ciclu de 5 scurt-metraje românesti realizate în 2004, din care fac parte: "Un cartus de Kent si un pachet de cafea" (regia – Cristi Puiu), "Trafic" (regia – Catalin Mitulescu), "Stejarii verzi" (regia – Ruxandra Zenide), "Apartamentul" (regia – Constantin Popescu) si "Visul lui Liviu" (regia – Corneliu Porumboiu). Premiat pentru cel mai bun scurt-metraj la festivalul TIFF 2004 de la Cluj, "Visul lui Liviu" expune într-o maniera fidela radiografia unei societati românesti atât de bolnave. Cât de lung poate fi un scurt-metraj? Ei bine, dupa vizionarea celor 39 de minute, ramâi cu impresia unei subite încheieri, chiar când credeai ca intri în atmosfera. Cea mai potrivita descriere o da Andrei Gorzo în revista Dilema din iulie 2004: "...despre viata de cartier, despre arta de a te descurca sau macar de a parea descurcaret (e ca un fel de teatru) si despre ce poate face arta asta dintr-un baiat sensibil." Deloc straini realitatilor cotidiene, Parazitii semneaza coloana sonora, oferind si o piesa pe masura, ce poarta numele filmului. Versuri precum "Muncesti ca sa platesti facturi", "Te feresti sa mai spui ceva, sa nu te auda cineva", "Ani de zile am stat, acum muncesc la stat pe anii grei/ Sa-ti dea Dumnezeu, Nastase, sa traiesti cu bani mei!" ilustreaza perfect tema.

Ramânând în aceeasi sfera cinematografica, dar mutându-ne de la scurt-metraj la unul mai lung, Parazitii îsi pun amprenta si pe coloana sonora a peliculei "Milionari de weekend". Piesa omonima contine multe inserturi vocale din film, iar refrenul construit din scratchurile lui Freaka si respectivele inserturi îi confera linia definitorie: "Vreau sa am bani! Bani multi!". Instrumental destul de simplu: sample-ul de vioara si beatul caracteristic se înscriu în tiparele productiilor semnate de Cheloo.

Într-un interviu acordat site-ului nostru în octombrie anul trecut, Ombladon ne povestea despre proiectul "Instigare la cultura", marturisindu-si surprinderea vizavi de colaborarea cu Ministerul Culturii si Televiziunea Nationala: "Faptul ca noi am fost trupa aleasa pentru a sustine acesta campanie demonstreaza ca nu toti ne considera o trupa de analfabeti, bagabonti, drogati, inculti, care nu face altceva decât sa îndrume tineretul spre consumul de stupefiante si alcool. Cui îi functioneaza în mod decent capul, întelege exact mesajele transmise de muzica noastra". Lipsa de interes manifestata de tineri în privinta cartilor si cititului avea sa determine astfel, sub sloganul "Parazitii îti spun CITESTE O CARTE!", o campanie de culturalizare bine pusa la punct. Instigare la cultura este înca o dovada ca se pot face piese difuzabile, cu videoclip, al caror mesaj sa nu fie unul pur materialist. Devizei "Ai carte, ai parte" i se alatura altele asemanatoare: "Mintea conduce pumnul, nu invers", "Viata da palme celui ce doarme, ignorant si incult", "Crede si nu cerceta e o mare minciuna!", "Nu doar cartile de joc în viata îti aduc noroc", precum si îndemnurile: "Învatati copii si reînvatati parintii sa învete, ca sunt depasiti de timp acum la batrânete", "Trebuie sa stii sa legi doua cuvinte copile, altfel risti sa fie câinele tau mai destept ca tine". Freaka livreaza si el, în maniera proprie, acelasi îndemn, folosindu-se de versurile lui Cheloo – "Cartile educa spiritul" –, scratchuite cu dibacie.

Daca era promovata, Payback ar fi atras dupa sine un scandal de proportii. Raspunsul dat de Parazitii "tuturor cârnatilor care în trecut si-au supt-o cu abnegatie" îi vizeaza pe incompetentii aflati la cârma tarii, parvenitii, lingaii, conducatorii radiourilor ce difuzeaza muzica de proasta calitate, practicantii de prositutie muzicala, CNA-ul în frunte cu Ralu Filip, amatorii de "bani, masini, faima si toale", compozitori mai vechi si mai noi lipsiti de originalitate sau maestri ai compromisului: Horia Moculescu, Adrian Paunescu, Marius Moga... Înarmati cu puterea cuvântului si luându-si în serios rolul de justitiari, Cheloo si Ombladon sunt pregatiti sa îngroape liric orice forma a prostiei manifestata la scara nationala, iar Freaka nu se lasa mai prejos si puncteaza un set corect de scratchuri construite în jurul sample-ului "FUCK YOU UP!". Alaturi de colocvialul "Da-te-n gâtu' matii", transmis celor aflati în target, Parazitii tin sa-si explice actiunile autodefinidu-se: "Sunt facut de-asa natura sa te f*t în gura". Desi propune teme actuale, maniera drastica de abordare face din Payback cea mai dura piesa – atât ca limbaj, cât si ca mesaj – de pe "Best Of".

În plina campanie electorala, de ziua nationala a României – 1 decembrie – trupa socheaza natiunea cu un videoclip al carui titlu e pe cât se poate de intrigant. Venit ca o reactie la campaniile electorale murdare practicate de partidele aflate în cursa pentru putere, Fuck You Romania! însemneaza si un manifest la adresa parlamentarilor, judecatorilor corupti, organelor de politie incompetente si, nu în ultimul rând, guvernului donator de corn si lapte. Cheloo nu face rabat de la scuipat rime dure ("Votati coruptia, publicitatea decide/ Cine de acum în 4 ani ucide minti lucide!"), Ombladon îsi patreaza inconfundabilul umor negru ("Si toti se poarta de parca sunt adormiti, poftiti în scaun electric sa va odihniti!"), în timp ce Freaka se dezlanuite cu câteva scratchuri în jurul aceluiasi "FUCK YOU UP!".

Trecând peste recordurile numerice, materialul prezinta interes si prin prisma continutului. Primii 10 ani nu reuneste doar spuma pieselor Parazitii în speranta realizarii unui clasic, criteriul alegerii fiind mai mult bazat pe sentimentele ce leaga trupa de activitatea proprie. La o adica, "Best Of"-ul poate fi privit si ca o carte de vizita adresata unui label de talie internationala, în vederea încheierii unui contract...

Instigare la cultura
Payback (Da-te-n gâtu' matii)

Parazitii - Slalom printre cretini

28.01.2009

Slalom printre cretini - cel mai recent album Parazitii - e un pachet complet: 21 de trackuri, colaborari internationale, subiecte tabu, limbaj explicit, tricolorul romanesc pe coperta si un [citeste]

Ombladon - Cel mai prost din curtea scolii

28.10.2008

La ce te poti astepta din partea unui album Ombladon? Nu va deranjati sa gasiti raspunsuri pentru ca [citeste]