One Self - Children of Possibility

Scris pe 01.09.2006 de Sun|Rah

Destul de rar mi se intampla sa mananc inainte de ora doisprezece, probabil din cauza faptului ca, traindu-mi copilaria la bunici, acestia ma trezeau in fiecare zi cu masa pregatita. Acum, stand singura, gustarea a fost inlocuita de muzica. Un mic-dejun corespunzator unei dimineti insorite pare a fi cel de fata: Children of Possibility.

Dupa ce ne-au deschis apetitul cu cele doua single-uri Be Your Own si Bluebird, trioul One Self, adica englezul de origine rusa DJ Vadim, americanul Blu Rum13 si multinationala Yarah Bravo, alaturi de talentatul DJ Woody si John Ellis (Cinematic Orchestra) ne servesc un meniu "exotique", consternant, care cu siguranta ne vor satisface poftele si gusturile. Compozitia a fost alcatuita de Vadim - unul dintre cei mai apreciati artisti Ninja Tune in "gatitul bucatelor", prin opoziĊ£ia ritmurilor, ingredientelor si a culorilor. Pe numele sau adevarat Vadim Peare, semneaza un contract in anul 1992 cu Ninja Tune, iar trei ani mai tarziu isi intemeiaza propria casa de productie - Jazz Fudge. Pe langa cariera de DJ, a mai activat si ca A&R (artist&representative), graffer (ocazional) sau promotor; a colaborat, pe parcursul ultimului deceniu, cu nume precum The Roots, Pharcyde, Public Enemy, Beat Junkies, Dilated Peoples, Kraftwerk, DJ Krush, Company Flow etc. Actualmente, chiar daca specializarea lui e hip-hop-ul, e convins in aducerea altor culturi drept propuneri: cultura indiana, africana si ce suna a limba armonioasa est-europeana printre ele. Aceste elemente incompatibile se reflecta in muzica, ca o doza funky de "groove", care iti intra pe sub piele in cel mai fericit mod in care o poate face doar o muzica ce nu va "exploda" niciodata.

Cu ceva vreme in urma, am luat parte la un concert Anca Parghel. Stand in fotoliul de orchestra, am fost pur si simplu uluita de naturaletea desprinderii muzicantilor de instrument, substituindu-l cu vocea sau c-un alt aparat. Ilustram acest aspect, tocmai gratie celor doi vocalisti - Blu Rum13 si Yarah - pentru ca, in ceea ce-i priveste, dau dovada de o lipsa totala de pozitie, iar aici ma refer atat la atitudine, cat si la portul acestora. Isi modifica comportamentul cu aceeasi usurinta cu care se misca printre versuri si melodie, scotand in evidenta simplitatea aranjamentelor complexe. Fear the Labor, piesa de inceput, e probabil cea mai reusita de pe material, datorita tehnicii si liricii lui Blu combinate cu influente flamenco. Calitatea primitiva a muzicii apare ilustrata cel mai bine pe Be Your Own. Single-ul incepe cu o extraordinara parte vocala asemanatoare cu vocea unui pigmeu, acompaniata de un instrument similar unei chitari, in acorduri intinse intr-un mod exotic, conducand spre cel mai vestic dintre refrene. De cealalta parte se afla Paranoid, pe care sunt expuse corzi taioase, nervoase, insotite de rap-ul americanului, ce adauga tremoloul plin de primejdie drept semn de punctuatie. Vadim a combinat inventiv beat-urile, astfel incat sa-si poata permite sa exploateze jazul, blues-ul, dub-ul, dandu-i suficient spatiu lui Blu pentru a se desfasura alaturi de vocea fina si funky a Yarahei pe melodii ca Temptation sau Sunshine. Ascultarile repetate scot la iveala unele "nestemate" lirice, de pilda impuscaturile de avertizare din Temptation sau refrenul lui Be Your Own - in care ambii solisti murmura: "I don't want you to be mine, I just want you to be your own". Ocazional muzica se imparte oarecum: SD2, in mod special, pare indecisa privind directia pana la jumatate, transformandu-se in mod neasteptat intr-o portiune de cantec. Tehnica ingenioasa a DJ-ului originar din Rusia se remarca foarte bine pe soloul Over Exposed, unde apeleaza la flautul Shakugachi - o tehnica ce ar dezamagi daca ar fi utilizata de-un nepriceput; dar asta nu se aplica aici.

Aveam nevoie de diversitate, de un proiect ca Children of Possibility si, drept epilog, voi raspunde afirmativ intrebarii Yarahei de pe refrenul ultimei piese. Ascultand albumul chiar am avut sansa de a calatori in Unfamiliar places.

DJ Vadim - The Soundcatcher

09.12.2007

Pasiunea de a colectiona exista in fiecare dintre noi. De la specii de fluturi la timbre, de la cutii de chibrituri la tablouri de arta, de la cele mai banale obiecte de uz casnic si pana la [citeste]

19.10.2006

One Self - Children of Possibility

Label: Ninja Tune