Ol' Dirty Bastard - Osirus: The Official Mixtape

Scris pe 04.03.2005 de Nevrotik

Atât ca MC, cât si în afara scenei, Ol' Dirty Bastard s-a remarcat printr-un comportament excentric. Fire imprevizibila, a dus o existenta tumultoasa, plina de satisfactii, dar si de repetate caderi bruste. De vina pentru cele din urma – numeroasele conflicte cu legea si marea problema a drogurilor, încheiata prin a-i provoca, la sfârsitul anului trecut, un atac de cord. Moartea subita nu a coincis însa cu sfârsitul carierei muzicale. Aici, o însemnata contributie o are si natura scenei hip-hop, unde se face un titlu de glorie din a lansa o cifra consistenta de albume post mortem si a da astfel multor artisti o mai mare notorietate decât cea dobândita în timpul vietii. Traditia se pastreaza si în cazul lui Ol' Dirty – nici nu s-a asezat bine în mormânt, ca a si vazut lumina zilei Osirus: The Official Mixtape. Responsabili: Jarred Weisfeld (managerul), care împreuna cu Cherry Jones (mama raposatului), a pus bazele JC Records, dorind a-i pastra vie imaginea în amintirea noastra. Intentii cât se poate de onorabile si usor de realizat, caci materialele înregistrate în ultimele sase luni de viata au fost terminate cu o saptamâna înainte de trecerea în nefiinta. Totusi, o impresie de graba si neglijenta ramâne dupa parcurgerea celor aproape 60 minute, cât însumeaza 15 track-uri + 3 bonusuri.

ODB n-a fost vreodata un maestru liric. Stilul sau, bazat pe asociatii libere de cuvinte, uneori de-a dreptul bizare, scuipate într-un amestec pe jumatate rostit, pe jumatate cântat, rareori a reusit sa tina pasul cu beat-ul. Desi veleitatile vocale îi lipseau cu desavârsire, a susinut mereu contrariul, încapatânându-se sa cânte în nenumarate rânduri. Ciudat sau nu, "reteta a prins", cel putin în cazul albumului de debut, Return to the 36 Chambers (probabil si datorita beat-urilor lui RZA). Al doilea LP, Nigga Please, nu s-a ridicat la acelasi nivel, dar a stat destul de ferm în picioare, ba i-a mai si sporit popularitatea, în special prin single-ul Got Your Money (productie The Neptunes). Numarul trei, Trials and Tribulations of Russell Jones, scos pe piata în timp ce se afla în închisoare, nu a avut, conform propriilor declaratii, prea mult a face cu persoana sa. A rezultat amalgam de sorginte dubioasa, cu multe materiale neterminate si umpluturi din partea unei duzini de invitati. Desi mai îngrijit, Osirus se mentine cam în aceleasi coordonate.

Deschide spectacolul Pop Shots (Wu-Tang), cu DJ Premier si legendarul omagiu "REST IN PEACE", adresat si lui Big L în formula GangStarr. ODB pare surprinzator de matur, în contrast cu cel pe care lumea ajunsese sa-l accepte si sa-l placa. Versurile, în mare parte autobiografice, îi evoca adolescenta, când cocaina a fost introdusa pe strazile Brooklyn-ului, devenind un fenomen ce, din nefericire, nu i-a ramas necunoscut: "86 was the year that it started/ Crack hit the states, and my hood got to poppin'/ Back then, you had to catch it with narcotics/ Without a doubt, Brooklyn had the hardest projects". Subiectul se schimba brusc, bastardul reamintindu-si un episod mai recent, când a atins culmea ridicolului, bulversând discursul lui Puff Daddy de la premiile Grammy: "Look here, more money, more problems, my ass/ You're a naive cat, if you still believe that, for real/ That's a trick to try to keep you where you at/ All content, while niggas ridin' Bentleys and Maybach". Ultimele linii îl gasesc autoflatându-se si sustinându-si apartenenta la elita MC-ilor ("The truth I strive with the best/ If I spit ten rhymes, nigga, nine gon' connect!"), iar ca adaos, ascultatorul are parte si de o mica reminiscenta a vechiului ODB, acesta urlând din toti rarunchii refrenul: ("It's my paa-aaa-aaaap! Shaaaaats!"), acompaniat de scratchurile lui Preemo.

Demne de mentionat sunt si Dirty Dirty sau Go Go Go, mai ales pentru bune prestatii ale lui Rhymefest si Blah Bloomberg (aka Blahzay Blahzay) si negativele interesante. De aici încolo, se pare ca fiecare track este mai slab decât precedentul, iesind la iveala punctul nevralgic: productia. Din ce în ce mai monotone, beaturile copiaza trend-ul radio actual, uneori pâna în cele mai mici detalii. Don't Stop Ma, produsa de Lil John si Down South, prezinta un sound tipic dirty south, identic cu cel patentat de Master P ceva vreme în urma, stricat si mai tare de câteva rime retardate. Unii dintre invitati nu au nici macar flow-ul lui ODB, iar liric pur si simplu "abunda" în originalitate: "Y'all don't really wanna fuck with us/ Cuz you know we gon' shoot shit up" (Royal Flush pe If Y'all Want War) sau "Move back, its no touchin' me, I'm from that place called NYC/ H Dub to the death, and I don't give a fuck what party it is/ I'm still in the club wearin' sweats (hah)/ Milk ears with the money colored check" (Jae Millz pe interminabilul Move Back)... si lista poate continua, doi "studio thugs" scosi de la naftalina – Drag-On si Cardan – plus Cappadonna si Ghostface Killah oferind aparitii mediocre pe Stand Up.

Sa tragem linie si sa adunam, mixtape-ul nu-i mai slab decât Trials and Tribulations, dar nici nu reface imaginea sifonata din ultima vreme a artistului. Lumea si-l va aminti probabil pentru diferitele sale ciudatenii si pentru realizarile din anii de glorie ai Wu-Tang Clan. Exceptând acestea, la o radiografie mai atenta, ODB a fost doar un om care a abuzat de viata sa, dar care, spre deosebire de altii, a platit scump, în cele din urma, aceste abuzuri...

Pop Shots (Wu-Tang)

04.01.2008

Gang Starr - Mass Appeal: The Best of Gang Starr

12.01.2007

Gang Starr si-a castigat reputatia unui grup de elita al hip-hop-ului, producand de-a lungul anilor '90 o serie de albume ce frizau perfectiunea. In toata aceasta perioada, membrii sai si-au [citeste]

18.11.2006

19.10.2006

Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East