NYOIL - HoodTREASON

Scris pe 22.09.2007 de InKha D

Nimeni nu poate contesta faptul ca Hiphop-ul s-a nascut pe taramurile americane. La fel de adevarat este si faptul ca fauritorii sai incep, cu mandrie, sa culeaga roadele dupa aproape 30 ani de stradanie. Saracia s-a transformat in pimping, blockparty-urile in dansuri pe mese si rapul in regheton. Recunostinta a fost atinsa, conturile golite, inovatorii uitati si mesajul (indispensabil, pe vremuri) s-a dispersat incet, pe masura ce periferiile s-au umplut de pusti dornici de a lua parte la acest nou cult. E suficient sa fixezi televizorul pe un post muzical mai ordinar ori sa intri intr-un club "din centru" incat sa observi la ce s-a ajuns pornind de la influente old school, golden age, gangsta rap, hardcore sau underground rap atat de reale pe la mijlocul anilor '90. Situatia materiala s-a schimbat odata cu mentalitatea. Stafeta fiind ridicata la loc de cinste de promotori precum Big Daddy Kane sau Afrika Bambaataa (de vreme ce "hip-hop"-ul e doar o alta categorie a premiilor muzicale...), acum nu ne mai ramane nimic de facut decat "sa ne bucuram de viata si de bani!" - ar spune raperul cu basca intoarsa la spate, pentru care numai 2pac a facut hip-hop. Vorbind despre premiile muzicale, omul "luat la puricat" se numeste NYOIL (alias New York International Lover) care prin HoodTREASON a reusit un lucru mai rar intalnit: acela de a fi nominalizat la Premiile Grammy (echivalentul Oscar-urilor in materie de film) inca de la primul album. Ce-o fi facut fostul membru al obscurei trupe UMC (nu este vorba despre Ultramagnetic MC's) de a reusit aceasta performanta, fara a fi semnat la vreo mare casa de discuri(!) precum Universal sau Sony?! Personajul pare a-si crea o aura de mister in jur, nearatandu-si fata decat in rare ocazii, preferand sa lase "muzica sa vorbeasca" - dupa cum declara intr-unul din numeroasele sale interviuri la posturile americane de radio.

Intr-o zi oarecare, am dat ochi cu "videoclipul" pentru Y'All Should All Get Lynched (rom. "Ar trebui sa fiti cu totii linsati"). Piesa a facut furori prin State datorita mesajului mai mult decat explicit la adresa tuturor celor presupusi ca ar fi batjocorit muzica. Aici urmeaza o lista lunga si nesemnificativa pe care n-o voi aminti. Din motive ce tin de "imagine", videoclipul (de fapt un slideshow) a fost sters de pe Youtube sau de pe MySpace. Limbajul sau � "All you fake ass gangsters y'all should all get lynched, because Malcolm X died for you to act like this and Martin Luther King died for you to act like this, and this the best you can come up with?" � considerat prea agresiv la adresa afroamericanilor, costituie o dovada a apelului disperat catre neamul sau, orbit de bani si lipsa de respect. Nu pot considera produsul de fata decat unul adresat strict "fratilor" de origine africana. Ca exemplu concludent, putem aminti controversatul caz Don Imus, prezentatorul radio adresandu-se intr-o modalitate mai mult decat jignitoare la adresa femeilor de culoare. Esenta vorbelor sale a fost condamnata ca venind din partea "mostenirii" pe care rapul o lasa lumii: obscenitatea, violenta si lipsa de respect � asta din punctul de vedere al autoritatilor. Problemele cu care se confrunta societatea sunt insiruite pe rand de raperul din Staten Island, New York. Ura lui evidenta fata de trend-ul care urmareste azi Hiphop-ul si fata de "tradatorii" care-l vand sunt elemente ce dainuie. Miezul primului material NYOIL se rezuma la un mesaj care ar suna cam asa: "Ridica-te afroamericane si ia atitudine, cand tocmai poporul tau isi bate joc de tine!". Urmarind versurile: "Hood Treason - death to all traitors/ Who would sell out their people just to earn a little paper/ Rap traitors - hip-hop treason/ Sold the soul in the hood for no good reason" putem surprinde morala intregului. Sample-urile sunt folosite moderat, cea mai inspirata fiind mostra de pe Unreal - un cut din Lonely Little Girl a lui Frank Zappa de pe albumul We're Only in It for the Money. Interludiile surprind tot aceeasi atitudine alarmanta asupra prezentului. Cu toate ca productia instrumentalelor si lirica (ce apartin in totalitate artistului) nu stralucesc in vreun fel nemaintalnit, mesajul nelinistitor a zguduit unele perceptii punand lumea pe ganduri asupra a ceea ce este sau nu truism. Poate chiar modalitatea directa, fara inflorituri, in care-si expune punctul de vedere a atras atentia lumii. Sirul narativ este practic inexistent, MC-ul impartind albumul "de incalzire" intre zeflemeaua fata de "wack ass emcees" si muierile care nu poarta respectul de sine (Jazzy Lady, You're a Queen), probabil incurajand aici miscarea feminista. Nu se intrevede niciun flux remarcabil, relatari de neuitat sau vreo noutate muzicala de orice fel. Mai degraba se prezinta ca un produs cu accent puternic pe mesaj, insa nu unul universal. Apelul sau se indreapta asupra comunitatii negrilor de pretutindeni, fie ei raperi, doctori sau zidari. Dar pentru o mai buna aprofundare a ceea ce ar putea insemna "masoneria afroamericana" (permiteti sa-mi brevetez expresia) va sugerez o documentare asupra miscarii The Nation of Gods and Earths (cunoscuta si ca The Five Percent Nation) si asupra influentei majore pe care aceasta inca o detine asupra vestigiilor ce tin de Hiphop.

In conceptia lui NYOIL "Hip-hop sucks because of you!", insa nu stim cu exactitate cui se adreseaza acest "you". Dar daca ar fi vorba despre un "jucator" precum Lil Jon, lucrurile ar fi prea simple. Cu o floare nu se face primavara, asa cum un album al invinuirilor publice si al dezvaluirii (pentru a suta oara) a aspectelor negative din muzica si societate nu va rezolva nimic. Ca nota de final, avea perfecta dreptate Lauryn Hill cand zicea ca pentru a te face auzit "[...] este suficient sa pui un "motherfuckers" inainte sau dupa o vorba de duh".

Y'All Should All Get Lynched
Unreal

NYOIL - HoodTREASON