Nelly - Brass Knukles

Scris pe 13.01.2009 de InKha D

Cultura populara ne-a daruit mereu elemente care vorbesc de la sine: sanii Pamelei Anderson, suvita lui Basescu si, desigur, plasturele lui Nelly. Purtat in perioada 2000-2002, pansamentul medical destinat strict imbunatatirii "look"-ului propriu defineste o perioada a hip-hop-ului invaluita intr-o aroma experimentala (de la Quasimoto, Reflection Eternal, Jurrasic 5, Del Tha Funkee Homosapien la Jedi Mind Tricks, Aesop Rock, Afu Ra sau Brother Ali).

Cornell Haynes Junior s-a nascut in sudul infam al S.U.A. si a devenit cunoscut odata cu lansarea albumului Country Grammar (Universal Records, 2000), desi era implicat in grupul St. Lunatics inca din 1996. Fortuna il imbratiseaza in 2002 cand LP-ul Nellyville ajunge fruntas in topul Billboard. Steagul succesului flutura in ritmul mega-difuzatelor melodii Dilemma (cu Kelly Rowland), Work It sau Air Force Ones. Dupa ce se inscauneaza #1 pe piesa cu acelasi nume, reuseste sa capteze atentia neobositului "profesor" KRS-One care, ofensat de tupeul pop-rap-erului, inregistreaza protestatar un diss irelevant. Detinator a trei premii Grammy, musculosul Cornell isi strange mai tare doo-rag-ul pe capatana si nu se lasa mai prejos antreprenorilor P. Diddy sau Jay-Z: investeste in actiuni la trupa de basketball Charlotte Bobcats, lanseaza o linie vestimentara (Vokal) si se apuca, fara rezultat, de actorie. 2004 aduce cu sine o dubla lansare (Sweat/ Suit) si o alta incaierare, de data acesta cu un tovaras din sud, Chingy.

Ultimul sau material discografic - Brass Knukles - apare mai degraba sub forma unei compilatii deoarece din 14 track-uri, avem 18 invitati si doar doua solo-uri. Raperii saraci canta despre durerea vietii de zi cu zi cu o oarecare urma de intelepciune iar raperii bogati canta despre femei usoare si bauturi scumpe - Nelly e un raper bogat... Brass Knukles nu urmareste un story-line precis si nici nu avea cum. Versurile foarte simple sunt accentuate prin interjectii. Jermaine Dupri si The Neptunes au semnat instrumentale melodioase precum un ceas cu cuc. Acordurile infantile ale pianului si tobele infundate nu aveau cum sa lipseasca. De la colaborarea cu starul country Tim McGraw (2004) incoace, Nelly s-a lepadat totusi de inaltele specifice sudului pentru un sound pop.

Pe coperta, artistul pozeaza intr-o varianta mai tanara a cuceritorului LL Cool J. Surpriza! - Todd Smith apare mediocru pe Hold Up alaturi de T.I.. Laitmotivul L.A. il aduce pe sudist pe meleagurile mereu insorite ale vestului, ajutat de doi caini batrani, Snoop si Nate. Nelly ar fi trebuit sa se proclame un rege neincoronat al ringtone-urilor din simplul motiv ca aproape fiecare track suna a apel telefonic nepreluat. Competenta sexuala masculina cunoaste noi limite pe Long Night alaturi de Usher ("By the time I'm done with you, there will be nothing left to do"). Colaborarea cu Fergie (Black Eyed Peas) ramane singura dovada de "incordare" lirica: "Patiently waitin' and takin' my time/ Watchin' these haters don’t come with they rhymes/ Watchin' these suckers are mimickin', gimmickin'/ Then they start fallin' off one at a time/ You can go search but you never could find/ I promise you derrty I’m one of a kind/ Mold is broken, the formulas mine/ I killed the idea and destroyed the design".

Ca adepta "Fight the Power" am avut un mic soc cand am zarit numele lui Chuck D pe playlist. Cu o voce mai ruginita dar cu acelasi avant rebel, jumatatea in varsta de 49 de ani a trupei Public Enemy nu dezamageste: mesajul anti-rasist de iluminare a mintii si razvratire prinde cu fiecare ocazie. Brusc, tocmai cand credeam ca lucrurile iau o intorsatura pozitiva, senegalezul Akon vocalizeaza (impreuna cu actuala iubita a lui Nelly, Ashanti), despre flirturi pe Body On Me. Pentru aceasta, dragastoasa bucata One and Only suna a dedicatie.

Brass Knukles duhneste a testosteron dar pe asta dau pustii americani banii - "God Bless America!"

Self-Esteem featuring Chuck D

Nelly - Brass Knukles