Nas - Hip Hop Is Dead

Scris pe 27.01.2007 de DJ Strike

In ciuda funeraliilor proclamate de Nas, Hip-Hop-ul traieste. Ce-i drept, nu se afla in cea mai buna forma a sa: l-a cam orbit sclipirea lanturilor de platina, a ramas de cateva ori fara glas atunci cand trebuia sa reprezinte vocea celor asupriti si nu mai are aceeasi ureche muzicala ca pe vremuri. Si totusi, in ciuda acestor dizabilitati, Hip-Hop-ul reuseste sa-si duca traiul, in primul rand datorita unui numar destul de mare de artisti care au ramas cu picioarele pe pamant, dar si multumita ascultatorilor cu ceva mai multe perechi de ochi si urechi, constienti ca nu trebuie sa inghita orice produs ieftin aflat la indemana. Totusi, decesul la care se refera cel mai cunoscut MC din Queensbridge cand afirma faptul ca Hip Hop Is Dead, nu-i unul ce tine de semnele vitale ale culturii.

Conceptul e mai degraba legat de capacitatea artistilor si trupelor hip-hop de a realiza materiale clasice. Adevarul trist insista sa-i dea dreptate. In 2006 nu am avut placerea de a fi partasi la aparitia niciunui album care sa merite 5 stele si care sa aiba puterea de a revolutiona sound-ul actual. Autorul clasicului Illmatic nu este nici pe departe primul artist care si-a pus intrebari cu privire la inexistenta inovatiilor din Hip-Hop de-a lungul timpului. In urma cu 10 ani, DJ Shadow - autorul unui alt clasic: Endtroducing... - isi intitula unul din track-uri: Why Hip Hop Sucks in '96. Motivul: "it's the money!". Asadar n-ar fi prima data cand Hip-Hop-ul se da cu capul de pereti pentru ca nu mai poate scoate nimic original, in ciuda afacerilor pe care le invarte. Insa cea mai noua isprava a lui Escobar nu a fost intitulata doar asa la intamplare.

Era sigur ca anuntarea "oficiala" a mortii va starni reactii dintre cele mai diverse. Aprobatoare sau nu, ele au aparut, MC-ul din New York atingandu-si astfel primul scop: sa-si dovedeasca intai siesi ca mai exista persoane carora le pasa. Al doilea scop insa, va putea fi atins abia in anul ce urmeaza, cand determinati de anuntul funeral, artistii si trupele se vor vedea pusi in situatia de a demonstra contrariul. Pe de alta parte Nas a mizat pe un marketing foarte puternic. Intrucat sexul si moartea sunt cele mai vandute subiecte ale mileniului, era practic imposibil ca un titlu ce vesteste decesul unei culturi sa treaca neobservat. Punct ochit, punct lovit! Marturie stau cele aproximativ 355.880 unitati vandute in prima saptama de la aparitie.

Piesele direct relationate cu conceptul amintit reprezinta cam o treime din tracklist, varianta de LP nefiind cea mai inspirata alegere. Decorul prezent apare zugravit pe Money Over Bullshit produs de L.E.S. ("Seen niggaz live, laugh, party, and die in that very same corner / Pretty girls glance at us, status unconceivable") fiind reluat mai apoi pe Hip Hop Is Dead ("Everybody sound the same, commercialize the game/ Reminiscin' when it wasn't all business / It forgot where it started / So we all gather here for the dearly departed / Hip-hopper since a toddler / One homeboy became a man, then a mobster"). Acest prim single, "aranjat" surpinzator de bine de will.i.am, catalizeaza indignarea lui Nas, ce se transforma ulterior in chemarea de a conduce Hip-Hop-ul pe ultimul drum: "What influenced my raps? Stick-ups and killings / Kidnappings, project buildings, drug dealings / Criticize that, why is that? / 'Cuz Nas rap is compared to legitimized crap", "I'm lookin' over my shoulder / It's about eighty people from my hood that showed up / And they came to show love / Sold out concert and the doors are closed shut". Marsul funerar e insotit de rememorarea catorva figuri marcante ale anilor '80-'90, acum disparute - Where Are They Now?, ce-l sample-aza pe regretatul James Brown cu al sau Get Up, Get Into It, Get Involved - precum si de un ultim omagiu adus traditiei si celor care au transmis urmasilor adevaratul mesaj al culturii - Carry on Tradition. Cea care ar fi putut deveni cea mai buna melodie a albumului - Who Killed It? - datorita valorii epice si asemanarii modului de realizare a versurilor de cel al scenariilor filmelor "noir", se dovedeste a fi doar un experiment nereusit, vina purtand-o instrumentalul membrului BEP. Personal, cred ca versurile cantecelor amintite anterior, dar in contextul altor negative, grupate sub forma unui EP, ar fi insemnat probabil al doilea clasic din cariera lui Nasir Jones.

Celelalte doua treimi din piese sunt in mare parte colaborari, mai mult sau mai putin reusite. Black Republican - mult asteptata reuniune a celor doi fosti rivali (Nasty Nas & Jay-Z) - nu iese cu nimic din comun, insa marcheaza un prim pas in recunoasterea vinovatiei celor doi de a se numara printre cei ce au determinat colapsul culturii. Diferiti ca stil, ei au insa destule similitudini in viata particulara: amandoi sunt logoditi cu interprete R&B (Kelis respectiv Beyonce), pe care le sustin prin diferite "featuring"-uri muzicale. Dupa Blindfold Me aparut pe albumul ei: Kelis was here, a venit randul lui s-o aiba ca invitata: Never Gone Back - ce ilustreaza apogeul comercial al rapper-ului incojurat de lux ce isi reneaga insa obarsiile. Fiul jazmanului Olu Dara, a frapat intotdeauna prin afisarea unei atitudini controversate de baiat rau, in ciuda rimelor cu talc pe care le livra. Nu ma mira deloc deci implicarea lui The Game si Dr. Dre (Hustlers) sau penibila reprezentatie a lui Snoop Dogg (Play on Playa). Singurele realizari comune ce ies din mediocritate sunt cele cu Kanye West: Still Dreaming si Let There Be Light. In ciuda nenumaratelor zvonuri, DJ Premier nu figureaza ca producator al vreunui track. Cu toate acestea, will.i.am - devenit revelatia anului in randul compilatorilor de beat-uri - reuseste prin sample-area lui Nat King Cole, sa scoata foarte bine in evidenta versurile nostalgice ale lui Nas. Can't Forget About You reitereaza indirect laitmotivul funebru, prin elogierea catorva personalitati marcante din anii de inceput.

La fel ca toate materialele ce au urmat debutului din 1994, nici acesta nu reuseste sa se impuna ca un clasic. Motivele sunt multiple: incepand de la conceptul controversat ce se doreste revitalizant, dar care cade in marea compromisurilor, pana la absenta unor instrumentale cu adevarat exceptionale. Ca obiectie coletarala analizei lui Hip Hop Is Dead, ma intreb daca Nas este cel mai indreptatit in a arunca piatra. Voi continua totusi sa cred in revenirea lui, asa cum voi continua sa cred ca Hip Hop-ul se va mai putea re-inventa. Macar o data.

Alegerea recenzentului:
Hip Hop Is Dead (feat. will.i.am)
Still Dreamin (feat.
Kanye West)
Can't Forget About You (feat.
Chrisette Michele)

Lil Wayne - Tha Carter III

20.12.2008

Europa a imbratisat dezvoltarea miscarii hip-hop intr-un context diferit de America, in concordanta cu elemetele sociale si muzicale dominante. Fara indoaiala, influenta S.U.A. asupra [citeste]

Lupe Fiasco - The Cool

19.12.2008

Ceremonia de decernare a premiilor VH1 HipHop Honours din 2007 nu va fi uitata cu una cu doua. Motivul il reprezinta micul „fiasco“ al lui Lupe Fiasco in momentul in care [citeste]

Common - Finding Forever

04.01.2008

O data atinsa o varsta si o maturitate artistica, in mintea celor mai multi artisti apare intrebarea caracteristica momentelor de criza: "Din tot ce [citeste]

Talib Kweli - Eardrum

21.12.2007

Comunitatea de dupa 2000 l-a incoronat (vorbind, desigur, la modul figurat) pe Talib Kweli cu titlul de "Hip-Hop Adevarat". Inaltul rang a fost obtinut prin talent, perseverenta, inovatie, [citeste]

Chrisette Michele - I Am

04.10.2007

Imperiul Def Jam Records reprezinta un simbol al succesului, lansand de-a lungul timpului o serie impresionanta de artisti cu priza la public. Mai mult, acest lacas al "greilor" in materie [citeste]

The Game - Doctor's Advocate

10.02.2007

Fiecare individ se exprima la nivelul posibilitatilor sale. Considerati-o lege nescrisa sau truism, afirmatia reflecta purul adevar. Hi-Tek a ales sa-si sugereze progresul artistic printr-o [citeste]

Jay-Z - Kingdom Come

01.01.2007

M-am intrebat de mai multe ori in ultima perioada de ce a revenit Jay-Z? De ce a dorit sa mai lanseze un album? Mai era nevoie sa demonstreze ceva, cuiva? Raspunsul la aceste intrebari e [citeste]

Hi-Tek - Hi-Teknology 2: The Chip

18.11.2006

Cu riscul de a apela la un cliseu, voi incepe aceasta recenzie prin vesnica referie la coperta. Nu din lipsa de inspiratie, ci din simplul motiv ca una bine gandita da, de obicei, indicii [citeste]

The Game - The Documentary

05.04.2005

Sa recunoastem meritul artistic al celor de la G-Unit – daca nu în cadru muzical, macar la copertat albume. Ce-avem aici? "Tânar MC la început de drum, caut urgent [citeste]

Method Man – Tical 0: The Prequel

08.07.2004

Desi apar o multime de albume anual, statutul muzicii rap nu mai e acelasi ca în urma cu câtiva ani. Daca e sa analizam putin problema, realizam ca majoritatea albumelor lansate [citeste]

Nas - Hip Hop Is Dead

Rating: 4/5

Data lansarii: 2006

Label: Def Jam

Tracklist:

01. Money Over Bullshit
02. You Can't Kill Me
03. Carry on Tradition
04. Where Are They Now
05. Hip Hop Is Dead
06. Who Killed It?
07. Black Republican
08. Not Going Back
09. Still Dreaming
10. Hold Down the Block
11. Blunt Ashes
12. Let There Be Light
13. Play on Playa
14. Can't Forget About You
15. Hustlers
16. Hope
17. Shine on 'Em