Mistabishi - Drop

Scris pe 23.04.2009 de Cypher

James Pullen, aka Mistabishi, a lucrat mult timp intr-un birou. Prea mult timp. Suficient cat sa capeti o ura/scarba de proportii. Am inceput sa banuiesc asta la a patra sau a cincea ascultare a albumului, confirmarea venind dupa o vizita pe blogul si myspace-ul sau. Uneori o asemenea aversiune fata de mediul de lucru si colegi se traduce in material in plus pentru stirile de la ora 5, insa cel mai des se reduce la a suporta cu dintii stransi, apoi indiferenta, apoi complacere vecina cu imbecilitatea, creativitatea si idealurile fiind in timp sacrificate pe altarul stabilitatii financiare, si aceea iluzorie. Din fericire pentru noi si pentru el, James a ales cel mai terapeutic mod de a-si exorciza demonii - a produs Drop.

Daca ne luam dupa numarul de catalog, Drop semnifica cel de-al 148-lea release iesit la Hospital Records. Data a fost 23 februarie 2009, aproape un an si jumatate dupa ce primul single (si primul release Mistabishi), No Matter What, iesise pe vinil. In acel moment, piesa a lovit puternic, contrastul dintre pianul si vocalul rave si basul salbatic ramanand instantaneu in mintea ascultatorului. S-a dovedit a fi doar prima salva, sirul de release-uri (foarte bine primite) continuand in principal tot la Hospital, insa si la Virus sau Harmless, plus pe mix cd-ul din editia iunie 2008 a Resident Magazine. Toate acestea sunt date impresionante pentru un nou-venit in drum'n bass, insa in nici un caz spectaculoase. Ce e spectaculos, e albumul in sine.

Nu stiu cui ii apartine vocalul feminin de pe prima piesa, Heaven's Sake, insa l-as da ca exemplu pentru orice producator de dance music. Fara a fi incarcat de zeci de inflorituri, sau a fi bombastic si umflat precum atatea voci de dive r'n b, se incadreaza perfect in melodie si devine centrul acesteia fara a inneca restul armoniilor intr-o ploaie de "ooh" si "aah"-uri. No Matter What continua in acelasi stil, daca nu tinem cont de drop-ul zbuciumat din mijloc. Alte piese ce ar putea fi incadrate oarecum in categoria happy-liquid sunt Lean si The Light's Really Bad, cu doua mentiuni speciale. Prima, View From Nowhere, este cel mai fin exemplu de atmospheric dnb pe care l-am intalnit de mult, aducandu-mi aminte de piese vechi LTJ Bukem (insa cu sound de 2009). Iar From Memory, ce incheie albumul, este o oda inaltata copilariei si inocentei, tema rar intalnita intr-o piesa drum'n bass. Insa probabil cea mai actuala productie e Greed. Sample-ul de inceput apartine lui Michael Douglas, in rolul lui Gordon Gekko in Wall Street, capturand foarte bine individualismul si materialismul ce a caracterizat anii '80, culminand in actuala criza financiara. Elogiul lacomiei in varianta Gekko, juxtapus cu atmosfera singuratica si goala a piesei, ilustreaza cum nu se poate mai bine inutilitatea goanei nebune dupa bani. Exista si o dimensiune suplimentara pentru artist insusi, acesta lucrand pana nu demult in domeniul financiar.

La fel ca multi artisti dnb din ultima vreme, Mistabishi se aventureaza si in teritoriul dubstep, cu White Collar Grime si Wipe Your Tears. Problema-i ca atu-urile sale ca producator sunt armonia si melodicitatea, adica exact elementele pe care nu se pune de obicei accent in dubstep. Rezulta doua compozitii interesante, insa doar atat. La fel de interesanta este Printer Jam, compusa din tobe si bas deasupra carora se dezlantuie o imprimanta ce ai putea jura ca-i posedata demonic. Desi o bijuterie din punct de vedere tehnic, din pacate Printer Jam se dovedeste doar mediocra din punct de vedere muzical. Doar pentru ca poti face un lucru nu inseamna ca ar trebui sa-l si faci.

Raman cu impresia ca am ascultat o raritate in peisajul drum'n bass, anume un album personal. Nu exista nici un featuring, cu exceptia vocalului de pe primele doua track-uri, necreditat. Ca atare, n-am incercat sa explic intentia din spatele fiecarei piese, James o face chiar el aici. Drop reprezinta un dialog cu sine, insa este si un raspuns dat celor ce acuza drum'n bass-ul de lipsa de originalitate, un material cu sound contemporan ce reuseste si sa transmita un mesaj, foarte actual de altfel. Nu-l ratati.

Greed
No Matter What
View From Nowhere