Michi - Dub Free Romania

Scris pe 16.08.2004 de Hazee

Cand spui "Michi", îti vine automat în cap continuarea "…de la Kpital", dar Miki nu mai e la CA-pital si nici nu are vreo legatura cu 1/3 din Suie Paparude, adica Mihai Câmpineanu alias Michi. Omul s-a gândit la un moment dat ca ar putea face ceva pe cont propriu pentru a-si refula/fructifica potentialul creativ muzical care nu se alinia conceptului Suie. Având ca inspiratie pe Saafi Brothers si, probabil, Thievery Corporation sau Kruder & Dorfmeister, Michi reuseste sa produca un album inedit pentru peisajul muzical autohton sfâsiat de sunete stridente si galagioase din samplepack-uri mega-folosite.

Dub Free Romania a aparut pe digipak si are 12 piese care se învârt în sfera downtempo, lo-fi, dub si ambient. S-au facut si doua videoclipuri: la Stele (foarte reusit!) si Dis Is Dub, destul de difuzate la vremea lor pe posturile de profil.

Intro: la rasarit începe trip-ul muzical de aproape 70 de minute. Peisajul sonor e cât se poate de lichid si lejer, un bas cald, string-uri si percutii care te fac sa uiti de blocuri, de ciment si de aerul urban apasator. Stele coboara bpm-ul si mai mult, sugerând prin atmosfera sa un rasarit iminent pe malul marii. Am în fata instrumente cu corzi, o toba care suna spart si moale, plus niste triluri cinematice… Vraja e rupta de Dis Is Dub, singura piesa mai dancefloor, ce îmbina sonoritati de club cu dub digital postmodern. Intram apoi într-un templu budist, aflat pe Acoperisul lumii, introdus de un "Ommmmm" prelung. Aerul rarefiat îti provoaca halucinatii datorita ritmului cvasi-tribal, combinat cu o linie de bass tipica pentru dub. Starea de transa continua pe Himalaya, piesa Suie aparuta initial pe maxi-ul Musca. Ambient lichid care genereaza o atmosfera apasatoare si întunecata. "Oh, my god, it’s full of stars!", spune cineva în deschiderea piesei Sus, optimista si jazzy, aroma data de un saxofon jucaus si niste pad-uri rotunjind imaginea. Punjabi Folk Song are un intro destul de lung, un sitar, niste percutii si o voce feminina, toate strecurate în cadru continuând, ca inspiratie, câteva productii Thievery Corporation. Ramânem în aria lounge cu Tranquille, un titlu foarte bine ales. Din nou ritmuri moi, percutii si pad-uri numai bune pentru o zi de atârnat în hamac. Potala ne poarta din nou în spatii exotice, imaginare, generate de un ritm si niste stringuri hipnotice. Marea si pescarusii se insinueaza obsedant în Underwater Love Song, piesa ce suna mai analog, fiind destul de simpla în constructie, dar care loveste la fix. Pe Om Nama Shiva avem de-a face cu afirmatia, cine stie de unde samplata, ca si zeii (recte Shiva) fumau în mod traditional hash. O piesa chill, foarte atent produsa, cu accent pe detalii. Încheierea e asigurata, firesc si simplu, de Outro: la asfintit, piesa ce ma duce cu gândul, ca vibe, la piese Global Communication, adica ambient din anii '90 de la Planet Dog Records.

Sound-ul e bun (desi poate ar mai trebui slefuit un pic), iar piesele – brici. Singurul regret ar fi ca, poate, albumul nu a avut recunoasterea pe care o merita. Cum ziceau cei de la Facem Records: "Mai bine te asculta 1000 care stiu despre ce e vorba!"...

Dis Is Dub

20.07.2005

Suie Paparude - Scandalos