MC Lyte - Lyte as a Rock

Scris pe 06.03.2007 de DJ Strike

MC Lyte se numara printre cele mai reprezentative figuri ale perioadei de aur a culturii hip-hop (1986-1991), fiind creditata ca prima femeie MC in stare sa "rupa" microfonul si sa-i lase fara cuvinte pe mult mai experimentatii colegi de breasla, barbati. Aparut in 1988 la First Priority Records, Lyte as a Rock, reprezinta debutul ei, fiind totodata piatra de temelie pentru un stil nou, mult mai dur, ce a servit ulterior ca model de inspiratie pentru nume precum Rah Digga, Lil Kim, Remy Ma sau Missy Elliott.

Pe numele sau adevarat - Lana Moorer, a inceput sa se joace cu rimele in jurul varstei de 12 ani cand ajutata si incurajata de un coleg de scoala, pe nume Eric, a pus pe foaie primele ei versuri. Acesta ii face cunostinta cu o fata alaturi de care Lana, cunoscuta la vremea aceea sub numele de Sparkle avea sa formeze grupul Pure Elegance. Micul lor proiect nu dureaza foarte mult intrucat cel care se credea managerul trupei incepe sa le ceara bani pentru timpul petrecut de acestea in studio. Idolii ei din acea perioada se numeau Salt'N'Pepa, Public Enemy si Boogie Down Productions, ajungand in scrut timp sa cunoasca pe de rost textele tuturor melodiilor acestora. Intalnirea cu George Lucien - tatal lui Bowlegged Lou din Full Force - ce indeplinea functia de manager pentru Full Force si Lisa Lisa & Cult Jam, a fost determinanta pentru ceea ce avea sa urmeze. In 1986, indrumata de Lou, ea a intrat in studio alaturi de Clark Kent pentru a inregistra primul ei single: I Cram to Understand You (Sam). Inspirata de efectul vizibil pe care dogurile le aveau asupra bolnavilor din spitalul North General, unde mama ei lucra ca asistenta, piesa spune povestea unui baiat de care tanara este indragostita, dar despre care afla ca este dependend de heroina. Show-urile incep si ele sa-si faca aparitia, primul - un block-party in Harlem, urmand apoi sa imparta scena alaturi de cei de la EPMD si Audio Two. Perioada se dovedeste una deosebit de inspirata pentru viitoarea MC Lyte, astfel ca inainte de a intra in studio alaturi de producatorii Kay Rock, Prince Paul, Audio Two si King of the Chill, ea avea deja in rucsac resursele "lirice" pentru aproape 2 albume.

Rezultatul, ce avea sa fie editat pe vinyl in 1988, devine un material de referinta al acelor timpuri si totodata cel mai bun album al artistei. Lyte as a Rock respira un aer proaspat si pur, ce avea sa se piarda probabil undeva prin 1995 cand foarte multe femei MC si-au dorit sa arate asemeni fetelor ce dansau in videoclipurile barbatilor. Dovada a naturalitatii cu care se opera in acea perioada este chiar metafora din titlul albumului. Piesa eponima se deschide cu versurile ce o reprezinta poate cel mai bine pe MC Lyte: "Must I say it again, I said it before / Move out the way when I'm coming through the door / Me, heavy? As lyte as a rock / Guys watch and even some of the girls clock / Step back, it ain't that type of party / No reply if you ain't somebody." Personalitatea puternica a celei ce se auto-intitula "the best" inca de la primul album e conturata prin referirile introspective de pe Lyte thee MC sau prin provocarile lansate pe I Am Woman ("I am woman, hear me roar / Comin' out fresher and flyer than I did before / That's right, I'm well respected / Don't get stupid, I'm well protected / If ya wanna battle I'm well prepared"). Spre deosebire de contemporanele ei Salt'N'Pepa sau Oaktown's 357, Lyte adopta o atitudine mult mai dura si mai dinamica in fata microfonului, referirile ei cu tenta sociala putand fi relationate direct de catre mare parte din ascultatori. Modalitatea prin care doreste sa se impuna si sa fie recunoscuta drept cea mai buna e una singura: disputa directa - fapt sugerat de titlul primului track Lyte vs Vanna Whyte. Caracterul de luptatoare iese la suprafata pe 10 Percent Dis - ocazie cu care isi regleaza conturile cu rivala Antoinette: "You are what I label as a, nerver plucker / You're pluckin my nerves, you MC sucka / I thought I oughta tell you, better yet warn / That I am like a stop, and my word is Bond / like James, killin everybody in sight / The code's three-six, the name is Lyte", "Beat biter! Dope style taker! / Tell you to your face you ain't nuttin but a faker!". Si nu doar fetele sunt puse cu botul pe labe, tanara, pe atunci, Lana adresandu-se si laturii masculine: "I take precaution when choosing my mate / I do not touch until the third or fourth date / Then maybe we’ll kiss on the fifth or sixth / Time that that we meet, ‘mmaah,’ like that / ‘Cause a date without a kiss is so incomplete / And then maybe I’ll let you play with my feet / You could suck the big toe and play with the middle" - Paper Thin. In ciuda ambitiei si a convingerilor domnisoarei Moorer, Lyte as a Rock nu reuseste sa treaca drept un clasic de 5 stele. Vina o poarta producatorii muzicali, care nu au reusit sa o acompanieze constant cu o instrumentatie pe masura. Astfel daca pe MC Lyte Likes Swingin' avem de a face cu o compozitie omogena si fluida, Kickin' 4 Brooklyn se prezinta mult prea simplist, Audio Two multumindu-se sa arunce un beat sec peste care Lyte pune Brooklyn-ul pe harta.

Lyte as a Rock a marcat in cariera lui Lyte punctul de reper pentru tot ceea ce a facut ulterior. Chiar daca in timp ea a devenit mai temperata, trasaturile de baza ale caracterului ei sunt clar evidentiate pe acest debut, ulterioarele Eyes on This (1989), Act Like You Know (1991) si Ain't no Other (1993) pastrand tousi ceva din amprenta lui.

MC Lyte Likes Swingin'
10% Dis
I Cram To Understand You! (Sam)