Man'sbestfriend – The New Human is Illegal

Scris pe 17.08.2004 de Doru649

Man'sbestfriend... În spatele acestui misterios pseudonim se afla nimeni altul decât Sole, personaj atipic, co-fondator al casei de discuri independente Anticon, membru titular al trupelor Deep Puddle Dynamics si So Called Artists. The New Human Is Illegal, distribuit sub patronajul labelului german Morr Music, se adreseaza unui public mai larg, spre deosebire de celalalt album Man'sbestfriend, lansat exclusiv pe internet si piratat la greu de câteva luni încoace. Cu aceasta ocazie, Sole a reorganizat acel album, schimbând titlurile originale ale pieselor si adaugând înca 4, cu ajutorul binevenit al cremei producatorilor anticonisti Jel, Odd Nosdam, Telephone Jim Jesus si al MC-ilor Why? si Dose One.

În ansamblu, productia se ridica la înaltimea asteptarilor. Pentru prima data, Sole si-a creat propriile beat-uri si e usor de constatat ca nu s-a îndepartat prea mult de la formula experimentala Anticon: heavy synth, distorsiuni, sample-uri ciudate. De fapt, majoritatea pieselor sunt impregnate de o atmosfera melancolica, apasatoare, ce confera discului o identitate puternica si omogena. Stilul artistului ne cufunda într-un hip-hop rece, cu sonoritati vocale si breakbeat-uri sacadate. Printre momentele forte se remarca efectul de synth de pe Dream I Had on My 25th Birthday, vioara si break-urile furioase de pe Be Happy si chitara acustica de pe Dream About Afghanistan or Oakland, înca o confirmare a calitatii instrumentale a acestui album.

Astfel, Sole pare sa fi creat scheletul ideal care sa-i sustina rima. Ori, tocmai acesta este punctul sau sensibil si mereu un subiect de discutie, nelipsit la astfel de ocazii. În acest caz, trebuie sa marturisim ca debitul ultra-rapid si aritmic preferat de artist pe unele piese poate irita sau obosi cu usurinta chiar si pe cei mai rabdatori si experimentati. Din nefericire, exemple de acest fel nu lipsesc, marturie fiind câteva pasaje muuuult prea rapide pe Victim Idol sau How to Be Rich and Powerful, ca si flow-ul sacadat ales pe The Devil's a Travelling Man.

Totusi, sa limitam rapul lui Sole la aceste detalii formale ar fi o mare greseala, pentru ca textele artistului merita un interes cu totul deosebit. Astfel, în mijlocul acestei avalanse de cuvinte, se ascund veritabile perle lirice, dupa cum demonstreaza cinicul Be Happy (cu al sau ucigator "Every way you go there's a mass suicide in the making") sau ecologicul Ode to Clean Air, care condamna efectele poluarii. De mentionat ca majoritatea textelor au fost scrise în timpul ultimului turneu al lui Sole, ceea ce le confera diversitate si bogatie conceptuala, daca trecem cu vederea câteva freestyle-uri prelungite, introduse parca sa îngreuneze compozitia anumitor piese.

În concluzie, daca Sole merita adesea reprosurile ce îi sunt adresate, nu putem nega ca muzica degaja o forta si o sinceritate iesite din comun. În acest sens, figura marcanta a Anticon-ului reuseste sa-si etaleze în toata splendoarea revolta si indignarea sa, iar cele câteva greseli nu par a fi decât reflectia unei amaraciuni greu de stapânit. Ba chiar expresia unui nonconformism clar revendicat si niciodata gratuit. Dincolo de orice consideratie artistica, domina un amestec de critici acerbe de care mare pacat ar fi sa ne lipsim...

Dream I Had on My 25th Birthday

Label: Morr Music

01. Class Action Suit Against Earth