Madlib - Shades of Blue

Scris pe 13.09.2004 de Doru649

Celor care ar fi înclinati sa creada ca fuziunea dintre jazz si hip-hop nu poate da nastere unor lucruri frumoase, le recomand Shades of Blue. Asa cum indica subtitlul albumului, Madlib "invadeaza" Blue Note, unul dintre cele mai prestigioase labeluri din lume. Iar atunci când un producator/DJ de talentul lui Madlib deschide portile unui astfel de label, atacându-i mai ales impresionantul catalog de jazz si funk, e cu neputinta sa nu se nasca ceva. Ceva bun.

Singura compozitie originala, deci care nu provine din trezoreria Blue Note, este, paradoxal, Funky Blue Note. În cazul celorlalte, fie ca sunt doar remixuri (Slim's Return, Distant Land), fie noi interpretari ale artistului. Au fost curatate de praf si readuse la lumina creatiile unor muzicieni ca Donald Byrd, Ronnie Foster sau Bobby Hutcherson, pâna atunci neatinse de microbul hip-hop-ului.

Dupa o introducere oarecum amuzanta, ca înaintea unui mare concert, suntem întâmpinati de Slim's Return, piesa cu un groove foarte simpatic, care anunta un album solid. Scratchuri si sample-uri bine plasate pe ritmul de jazz, un ritm desavârsit, fara cusur, pur si simplu admirabil. Totusi, e o piesa ce poate induce putin în eroare, pentru ca restul albumului (poate cu exceptia aceluiasi Funky Blue Note – la fel de energica) pare mult mai calm. Da, calm, dar departe de a fi dezagreabil, apatic sau repetitiv. Fie ca e o trompeta, ca pe Distant Land, un flaut (vezi Stormy) ori cele câteva versuri ale lui Medaphoar pe Please Set Me at Ease, urechea raspunde pozitiv la fiecare (daca simtim barem un gram de dragoste pentru jazz, fireste). Asa ca viseaza, leagana-te, sau citeste o carte... Ca si cu mai toata muzica de calitate, o poti lasa foarte bine în surdina, ocupându-te de altceva, ca sa ramâna la fel de placuta când vei vrea s-o studiezi mai îndeaproape. E greu sa rezisti unui bassline ca cel de pe Steppin into Tomorrow sau variatiilor de pe Montara.

Amatori de jazz, amatori de hip-hop sau, mai simplu, amatori de muzica buna (cu toata relativitatea continuta de acest termen), Shades of Blue nu poate sa nu va placa. O productie ireprosabila, melodii agreabile si interesante, si probabil unul dintre cele mai bune proiecte ale lui Madlib din multele pe care le are la activ (Lootpack, Quasimoto, Yesterday's New Quintet, Jaylib, Madvillain). Un producator de urmarit si pe viitor – ar putea deveni unul dintre cei mai prolifici.

Slim's Return

Erykah Badu - New Amerykah: Part One (4th World War)

18.12.2008