M&G - Asalt Raggafonic

Scris pe 02.03.2005 de DJ Strike

Prima mea întâlnire cu fratii Co. G si Mary avea loc în 1997, prin intermediul albumului Asculta si Da Mai Departe. Era vremea când goleam magazinele de tot ce "nastea" hip-hop-ul românesc. Asa am dat si de celelalte materiale M&G: Rapsodique, "produs" integral de DJ Sleek; Asa Ne Place-� maxi-single realizat împreuna cu B.U.G. Mafia si Cheloo, precum si Biografia Celor de Jos, lansat în 2000. Din pacate, baietii n-au spart niciodata topurile si nici nu s-au remarcat prin ceva aparte. Noul mileniu aduce însa o schimbare în relatia lor cu muzica - schimbare anuntata înca de la aparitia pe CASA, compilatie ce îsi dorea promovarea "noilor talente" din rap-ul autohton.

Daca pâna acum piesele pantelimonezilor dovedeau o oarecare sinceritate si realism în idei, iata ca pe Asalt Raggafonic se schimba placa. Ce nu poti realiza în aproape o decada cu 4 materiale, fara îndoiala reusesti în câteva luni cu unul singur, al carui singur scop e sa incite juniorii generatiei rep la topaiala... Si de ce nu, la urma urmei? În orice club ai calca, hituri ca Get Busy, Like Glue, King of the Dancehall, Make it Clap ard caloriile din cei prezenti în fiecare seara. Iar cum în tara nu exista proiecte serioase de ragga sau dancehall, albumul ar trebui sa satisfaca setea amatorilor de ritmuri jamaicane. Problemele care se pun acum sunt însa urmatoarele:

1. Vor putea piesele marca M&G sa tina locul în cluburi celor semnate Sean Paul, Beenie Man sau Bounty Killer?

2. Este Asalt Raggafonic un produs revolutionar, inovator si necesar în colectia de albume românesti?

Vom fi vazut cu totii videoclipul single-ului Asalt Raggafonic si nu greu ne-a fost sa constatam mari deficiente în lirica si timbru vocal. Am gresi sa spunem ca e o exceptie nefericita, fiindca, oricât de bine intentionate, tentative de "club joint" ca Sa dansam si Disco nu fac decât sa ne cufunde si mai tare-n deznadejde, la un BPM ceva mai moderat. Despre felul cum petrec oamenii nostri putem afla îndeosebi din refrene ca "Da-le, da-le, da-le/ Si fa-le, fa-le, fa-le", femeile fiind nelipsite de la orice party M&G: mereu gata sa anime spiritele, prezente pe post de Companie de lux. Dar pentru ca femei sunt de tot felul, avem fericita ocazie de a întâlni si o Punkista - personaj împrumutat pesemne din Dutty Rock-ul lui Sean Paul ("Punkie"), caci altfel nu vad de ce o pustoaica anarhista, rasa în cap, cu fata pierce-uita, ar lasa balta un skinhead tatuat cu zvastici ca sa fumeze iarba, în pace si unitate, cu jamaicanii din Bucuresti. În aceeasi sfera a relatiilor interumane barbat-femeie se mai înscriu Zi-mi de unde esti (track-ul de pe CASA, remixat si revitalizat conform noului stil) si, desigur, Ele si noi - înca o abordare a divergentelor aparute în viata de cuplu, usor confundabila cu cele întâlnite pe compilatiile de manele "categoria soft", daca luam în considerare ritmul profund balcanic, îmbogatit din plin cu influente "asian". O atmosfera mai relaxata întâlnim pe S-o facem si, odata cu aceasta, un alt ingredient esential al bunei petreceri - eterna dragoste a oricarui rastaman, pe care Co. G si Mary ne-ndeamna sa o facem "amestecata, aromata, adevarata" sau o paseaza în Pipa pacii...

Mediul de trai al celor doi si-a pus amprenta asupra existentei lor, astfel încât, nici dupa o decada de glorificare a cartierului, nu reusesc sa-si depaseasca conditia. În ghetou vine sa ne reaminteasca, a câta oara, despre viata grea de la periferie, cu un set de scratch-uri scurt si fragmentat din partea lui Swamp pe final. DJ-ul îsi va face din plin simtita prezenta pe Weekend - o piesa interesanta sub aspect al alternantei beat-urilor, cu sample-uri jazzy si alte scratch-uri bine plasate, ce-i împiedica prabusirea în aceeasi categorie sub-mediocra a predecesoarelor. Tot o colaborare e si Strain printre ai mei, alt membru al proiectului CASA - Villy - furnizând atât intrumentalul, cât si refrenul, desprins parca dintr-un spot comercial la spirtoase.

Vechiul stil M&G (în caz ca exista, cu adevarat, un asemenea stil) poate fi regasit doar pe Nascut a doua oara, o balada "la sentiment", dedicata de Mary fiului sau. Negativul nu e ragga, ci suna mai degraba a hip-hop.

Dupa cum se vede, un album de calitate cel putin îndoielnica, din seria experimentelor ratate în muzica româneasca. Probabil ca era nevoie de asa ceva, ca sa slujeasca drept reper pentru cum NU se face transpunerea unei culturi straine în cea autohtona. Clipuri cu dansatoare, voce a la Sean Paul si ritmuri a la Kingston Town or fi ajuns acum la marea moda, dar ca sa apartina artei si nu doar nevoii de îmbogatire subita, solicita o anumita virtuozitate si, mai ales, întelegere din partea autorilor. La M&G, cu regret, totul e sa pari si sa nu fii, sa încerci si sa nu realizezi, sa profiti de ocazii fara sa convingi. Si cum ai putea convinge, când libertatea de creatie ti-e atât de restrânsa, când nu faci decât a prelua subiecte "de-a gata", bucati lipsite de fond, uluitoare doar prin capacitatea de a transmite cele mai mari platitudini. Versurile merita, cu siguranta, toate ironiile, de vreme ce sunt, în general, nascociri superficiale, vrednice numai de un public nepregatit si destul de blazat, ce cauta curiozitati, amuzamente, distractii ieftine... Apropo, de unde a aparut ideea cum ca o melodie dansabila nu trebuie sa aiba lirica sau ca ar presupune o lirica întâmplatoare? Personal, am întâlnit mai multi cântareti de ragga/dancehall ca Sizzla, Capleton, Gentleman, Jamalski si - stupoare! - desi te fac sa topai, livreaza rime foarte în regula. Chiar si Pacha Man al nostru s-a dovedit mai competent la acest capitol.

As vrea sa pot lauda macar negativele, dar, cu toata îngaduinta, nu le pot califica altfel decât modeste, cu câteva exceptii, când suna lamentabil. În afara de single-ul ce da titlul LP-ului, nu am gasit ceva cu beat mai antrenant, iar folosirea excesiva a clapei se simte.

Nascut a doua oara

Grasu XXL - Curaj

01.11.2006

Pentru CAT Music, anii '96-'99 au reprezentat perioada de glorie in muzica rap romaneasca. Fenomenul "de cartier" avea priza mare la public, iar sustinatorii lui principali - B.U.G. Mafia si [citeste]

M&G - Asalt Raggafonic

Rating: 2.1/5

Label: Casa