Lupe Fiasco - The Cool

Scris pe 19.12.2008 de InKha D

Ceremonia de decernare a premiilor VH1 HipHop Honours din 2007 nu va fi uitata cu una cu doua. Motivul il reprezinta micul „fiasco“ al lui Lupe Fiasco in momentul in care (alaturi de Busta Rhymes si Pharrell Williams) isi manifesta respectul fata de cariera trupei A Tribe Called Quest printr-o „clasica“ uitare de versuri. Nu va gadil memoria? Atunci sunt sigura ca ati reusit sa prindeti din zbor hit-ul Superstar, dat in heavy-rotation la radio. Totusi, sa dam Cezarului ce i se cuvine – Lupe ramane un exponent al noii scoli de rap, titlu stabilit prin The Cool si predecesorul sau din 2006, Food&Liquor.

Trecand printre elementele biografice, LF apare ca un „observator, un ganditor suficient de indraznet/ brav incat sa scoata la iveala gandurile pe care cei dinaintea sa le-au ignorat“. Perioada copilariei nu inregistreaza evenimente deosebite: adolescent tipic, rebel si dornic de afirmare intr-o lume vitrega. Prins initial in mrejele gangsta rap-ului (orientare dictata de N.W.A.), Wasalu Muhammad Jaco se "imbolnaveste“ de hip-hop la 14 ani, abia dupa ce audieaza It Was Written, al lui Nas. Evolutia artistica il poarta de la Epic Records la Arista, pentru a fi mai apoi semnat in mod oficial la Atlantic (unde lanseaza primul material oficial). Primii „ajunsi“ care intra in contact cu tanarul si neinitiatul Lupe erau, la vremea aceea, Mike Shinoda, Jay-Z si Kanye West care, totodata, ii imbunatatesc statutul profesional si il sprijina in cariera.

Directia abordata pe primul solo ramane aceeasi pe The Cool: povestiri la limita realului, personaje exemplificatoare pentru anuminte situatii si comicul moralizator. Conceptul extinde triada epica prezenta pe Food&Liquor: The Cool este un tanar crescut, in lipsa unui parinte fiabil, de catre doua figuri antagonice: The Streets si The Game (a nu se confunda cu artistii). The Streets reprezinta personificarea hip-hop-ului adevarat, pe cand The Game goana dupa bani, cu orice pret.

Interludiul ce tine loc de intro tinteste catre situatiile de criza din SUA: uraganul Katrina, incidentul Jenna 6, preluarea cladirilor de catre corporatii, fenomenul drogurilor. Go Go Gadget Flow introduce laitmotivul cool, pe un suport al chitarilor si al fluxului tumultos aidoma multifunctionalitatii inspectorului Gadget. In urma feed-back-ului pozitiv atins prin colaborarea cu Pink Floyd, ma asteptam la o continuare, dar locul colaborarilor a fost ocupat de Mattew Santos, Sarah Green, Nikki Jean, corul Soul Children din Chicago. Sa nu uitam aparitia total lipsita de inspiratie a lui Snoop Dogg pe Hi-Definition. The Cool se-aseamana unei curse de caiace care-l poarta pe Lupe Fiasco prin ape line si tulburi, sfasiindu-i constiinta. Sound-ul specific MC-ilor din Chigago nu lipseste (probabil influenta dateaza din proiectul Chicago Runs Shit, unde i se alatura Pharrell Williams si Kanye West). Beat-urile au fost puse la dispozitie de Soundtrakk, Charles „Chilly“ Patton, UNKLE, Patrick Stump, Chris Goss. Despre ruptura intunecata inspre a doua jumatate a albumului, Lupe declara: „Mi-am pierdut tatal, partenerul meu de afaceri a fost incarcerat, mi-am pierdut prietenii. A fost o perioada grea si inca persista, din unele puncte de vedere. Inca incerc sa-mi revin.

Prima jumatate a produsului sta sub semnul spiritului pozitiv transmis de The Streets. Paris, Tokio picteaza lumea calatorului mereu pe drumuri, pe-un fundal jaz. Alaturi de Superstar, Hip-Hop Saved My Life concureaza la titlul de oda a albumului. Se poate sesiza cu usurinta importanta refrenelor, fiecare fiind elaborat pentru a raspunde cerintelor individuale ale subiectelor. Din punct de vedere al abordarii lirice, personificarea hip-hop-ului nu e tehnica revolutionara a lui Lupe Fiasco: „tovarasul“ Common a raportat in trecut hip-hop-ul la evolutia unei figuri feminine, de la puritate la compromis, pe clasica I Used to Love H.E.R.

Brusc, dupa Intruder Alert albumul o „ia la vale“ inspre latura intunecata de care vorbeam inainte. Povestea anonimului care ajunge sa guste din cupa gloriei atinge punctul culminant pe Streets on Fire. Pasim intr-o lume marcata de vanataile lasate de crizele sociale. The Streets moare in favoarea lui The Game. A doua parte atinge filozofia artistului care „se vinde“ pentru „a vinde". Incapabil sa reziste in lumea show-biz-ului, artistul inadaptat se vede in fata unei provocari: compromis sau anonimat. Tematica, limbajul si instrumentalele se imbiba intr-o atmosfera frustranta. Little Weapon, Dumb It Down, Gotta Eat suna radical diferit fata de prima fatada. La nevoia de supravietuire, intr-un mediu dominat de nelinisti, contribuie Hello-Goodbye – o bucata interpretata alaturi de proiectul britanic UNKLE.

The Cool reprezinta inca o oglindire muzicala a societatii de azi. Liric, capacitatea lui Lupe Fiasco de a se modela se-aseamana plastilinei: experimentarea diferitelor stiluri ii permite intruziunea in lumea variatelor genurilor muzicale. Presimt ca vom mai auzi multe „bunatati“ din partea acestui copil-teribil.

Alegerea recenzentei:
Hip-hop Saved My life cu Nikki Jean

Common - Universal Mind Control

26.01.2009

Obisnuia sa iubeasca hip-hop-ul la inceput anilor '90 dar i-au trebuit opt albume si cinci filme pentru a trece de la  "I Used To Love H.E.R." la "When it comes to hip-hop/ It's just me [citeste]

Common - Finding Forever

04.01.2008

O data atinsa o varsta si o maturitate artistica, in mintea celor mai multi artisti apare intrebarea caracteristica momentelor de criza: "Din tot ce [citeste]

Talib Kweli - Eardrum

21.12.2007

Comunitatea de dupa 2000 l-a incoronat (vorbind, desigur, la modul figurat) pe Talib Kweli cu titlul de "Hip-Hop Adevarat". Inaltul rang a fost obtinut prin talent, perseverenta, inovatie, [citeste]

The Game - Doctor's Advocate

10.02.2007

Fiecare individ se exprima la nivelul posibilitatilor sale. Considerati-o lege nescrisa sau truism, afirmatia reflecta purul adevar. Hi-Tek a ales sa-si sugereze progresul artistic printr-o [citeste]

Nas - Hip Hop Is Dead

27.01.2007

In ciuda funeraliilor proclamate de Nas, Hip-Hop-ul traieste. Ce-i drept, nu se afla in cea mai buna forma a sa: l-a cam orbit sclipirea lanturilor de platina, a ramas de cateva ori fara [citeste]

Jay-Z - Kingdom Come

01.01.2007

M-am intrebat de mai multe ori in ultima perioada de ce a revenit Jay-Z? De ce a dorit sa mai lanseze un album? Mai era nevoie sa demonstreze ceva, cuiva? Raspunsul la aceste intrebari e [citeste]

Hi-Tek - Hi-Teknology 2: The Chip

18.11.2006

Cu riscul de a apela la un cliseu, voi incepe aceasta recenzie prin vesnica referie la coperta. Nu din lipsa de inspiratie, ci din simplul motiv ca una bine gandita da, de obicei, indicii [citeste]

The Game - The Documentary

05.04.2005

Sa recunoastem meritul artistic al celor de la G-Unit – daca nu în cadru muzical, macar la copertat albume. Ce-avem aici? "Tânar MC la început de drum, caut urgent [citeste]

Method Man – Tical 0: The Prequel

08.07.2004

Desi apar o multime de albume anual, statutul muzicii rap nu mai e acelasi ca în urma cu câtiva ani. Daca e sa analizam putin problema, realizam ca majoritatea albumelor lansate [citeste]

Lupe Fiasco - The Cool

Rating: 4.2/5

Data lansarii: 2007

Label: Atlantic Records/1st & 15th

Tracklist:

01 Iesha Poem
02 Free Chilly
03 Go Go Gadget Flow
04 The Coolest
05 Superstar
06 Paris Tokyo
07 High Definition
08 Little Weapons
09 Hip-Hop Saved My Life
10 Gold Watch
11 Street on Fire
12 Hello Goodbye
13 Gotta Eat
14 Dumb It Down
15 The Die
16 Put You on Game
17 Fighters
18 Go Baby Go

Dumb it Down

Superstar

Hip-hop Saved My Life

Paris, Tokio