LL Cool J - Todd Smith

Scris pe 12.07.2006 de BOSE-One

Probabil nu recenzam acest material daca n-ar fi fost minim doua motive intemeiate la mijloc. Unul dintre ele este piesa din seria "dueturilor de succes" (fapt ajuns deja cliseu): un cantaret de exceptie si o "diva" (latino-americana) - in cazul de fata LL Cool J si Jennifer Lopez, alaturi de care Jermaine Dupri apare in postura de producator si compozitor. Iata ca nu intamplator fondatorul So So Def Recordings, a produs Control Myself. Probabil s-a urmarit existenta unui suflu al scolii vechi de rap, dar in acelasi timp al unuia electro si, de ce nu, club/dance sugerat de folosirea unor loop-uri din Looking for the Perfect Beat a legendarului Afrika Bambaataa. "Depesistii" si parintii multora probabil ca ar recunoaste melodia, iar daca ei nu o fac cu siguranta si-o amintesc cei care au vizionat filmul Beat Street. Al doilea motiv ar fi chiar protagonistul in sine. Cand spui LL Cool J, in minte nu-ti vine decat imaginea tipului fortos, manierat si seducator (atunci cand vine vorba de femei). Se poate spune ca Def Jam (unul dintre cele mai vechi labeluri rap) a cladit nu doar fundatia, ci si cateva nivele din edificiul propriu pe scheletul acestor calitati ale sale, dar si ale altor artisti de talia sa (Beastie Boys, Public Enemy etc.). Cei 21 ani (deja!) de cariera discografica sunt o dovada concreta in acest sens.

Distantarea lui LL de vechiul alterego (acela de b-boy inzestrat cu intelepciunea strazii, vezi I Can't Live Without My Radio) s-a facut simtita tot mai tare odata cu trecerea timpului si cu incercarea de a se reinventa ca muzician. In 1995 Mr. Smith isi gaseste locul in rafturile magazinelor de muzica, dand pentru prima data insemnatate numelui sau real, iar acum in 2006, observam ca Todd Smith pateste acelasi lucru, de data aceasta sugerandu-ne faptul ca LL se afla mult mai aproape de latura sa umana decat de cea artistica. Putini isi mai amintesc de faptul ca in aceasta atmosfera plina de single-uri cu multe fete si cuvinte legate de setimentul dragostei, Cool J a fost primul raper care a dezvoltat un stil romantic alternat cu unul viguros odata cu patrunderea baladei I Need Love (prima din istoria genului) in vizorul mainstream. Tocmai din aceasta cauza, Def Jam i-a acordat credit de la inceput si nu e de mirare ca e singurul artist care a debutat si a ramas activ aici, chiar si dupa atatia ani.

Si daca tot vorbeam de credit, ar mai fi de mentionat si faptul ca LL a beneficiat din partea label-ului si de o sustinere materiala consistenta. Asa se explica folosirea, cu drept de autor, a mai multor sample-uri si loop-uri din piese R&B, soul sau funk precum You've Got a Friend - Donny Hathaway pe We're Gonna Make It sau de la James Brown pe Preserve the Sexy. Exemplele ar putea continua. Inclusiv "zumzaitul" "zun-zun-zun-zun-zun" (din hitul lui Afrika Bambataa - Planet Rock al anilor '80) al mai-sus-amintitei Control Myself, pe care-l fredoneaza mai nou fetele sub 18 ani, e readus in lumina. Nu poate fi decat un lucru imbucurator faptul ca artisti si compozitori de renume folosesc elemente "old-school" creand astfel o revitalizare a muzicii Hip-Hop si, de ce nu, o potentiala "inviere" a culturii ei.

Daca albumul de fatza se adreseaza in speta genului feminin (fapt sugerat de multitudinea acturilor semnate de artiste/artisti/trupe R&B precum Jennifer Lopez, Mary J. Blige, Teairra Mari, Mary Mary, Lyfe Jennings, Ginuwine sau 112), o piesa ar putea fi totusi in contrast cu intregul material marcand mai mult decat oricand latura umana a lui James Todd Smith si nu cea de brand cu care ne-am obisnuit de ceva timp incoace. E vorba de remixul piesei So Sick alaturi de Ne-Yo. Chiar daca cel din urma e compozitor si artist R&B semnat la acelasi label Def Jam, instrumentalul accentueaza foarte bine umanismul despre care vorbeam, reprezentand o fuziune perfecta intre Human Nature-ul calm si spiritual al lui Michael Jackson si tehnica lui You Know My Steez a faimosului producator DJ Premier de la Gang Starr. Cool James lasa aici impresia ca ar dori sa se debaraseze (cel putin partial si/sau temporar) de acel statut de star/macho sugerat pana acum de pseudonimul LL Cool J. Putem chiar presupune ca urmatorul sau album ce va purta numarul 13 in catalogul personal va insemna o intoarcere la inceputuri. Cel putin asa reiese din versuri precum: "And I'm so sick of love songs/ So tired of tears/ So done with wishing you were still here/ Said I'm so sick of love songs so sad and slow/ So why can't I turn off the radio?" chiar daca in aparenta textul piesei e un dialog cu o potentiala partenera. Ramane de vazut... si ascultat.

Pana atunci insa, albumul numarul 12 nu pare sa desemneze un continut atat de greu precum imaginea muschilor de pe coperta, asta daca stam sa luam in calcul multitudinea de sample-uri utilizate de producatori ca Trackmasters, The Neptunes, Scott Storch sau Jermaine Dupri, numarul mare de invitati din spectrul R&B (prezenta pe 12/13 track-uri) si apropierea tot mai tare de acest stil. Nici macar It's LL and Santana impreuna cu Juelz Santana sau What You Want? alaturi de Freeway, care ar trebui sa tina locul unor "imnuri stradale", nu se apropie foarte tare de genul de la care LL a pornit acum mai bine de 20 ani.

Singura incercare oarecum reusita (datorata doar izului old-school, nu si prezentarii noii colectii de imbracaminte) ramane single-ul Control Myself. Asadar Todd Smith marcheaza un nou punct de minim in cariera unei legende vii care si-a pierdut incet dar sigur relevanta de MC. Putin probabil sa-l puteti procura de prin magazinele .RO, dar daca totusi il vedeti cumva intr-unul din ele, l-ati putea alege in detrimentul unei compilatii de manele cu coperta scoasa la imprimanta inkjet.

Control Myself (feat. Jennifer Lopez)

The Game - Doctor's Advocate

10.02.2007