Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill

Scris pe 19.03.2007 de DJ Strike

Se intampla in 1996... The Fugees intorceau lumea cu susul in jos cu al lor multi-premiat The Score, single-urile Fu-Gee-La, Ready or Not si Killing Me Softly with His Song (un remake dupa originalul, cu acelasi nume, al Robertei Flack din 1973) inregistrand recorduri in topurile vanzarilor si audientelor. Doi ani mai tarziu insa, prezenta feminina din Fugees - L-Boogie - avea sa redefineasca pozitia femeii in Hiphop totodata scriind un important capitol in istoria acestui gen si marcand intreaga scena muzicala, prin inimitabilul ei debut solo: The Miseducation of Lauryn Hill.

Nascuta in 1975 la New Jersey, micuta Lauryn a fost inconjurata inca de la o varsta frageda de o muzica foarte variata: soul, funk, r&b, reggae - genuri ce aveau sa-i influenteze mai apoi stilul de a compune si orchestra instrumentalele de pe primul album. Cocheteaza cu actoria, iar mai apoi se inscrie la cursurile Universitatii Columbia urmand ca, alaturi de Prakazrel Michel (Pras) si Wyclef Jean, sa formeze The Fugees (la origine toti trei erau refugiati haitieni) cu care lanseaza Blunted on Reality in 1993. Dupa succesul nebun din 1996 pe care il inregistreaza The Score, Hill se retrage din cariera muzicala, concentrandu-se asupra vietii de familie - se casatoreste cu Rohan Marley - unul din fiii legendarului Bob Marley, dand nastere unui baiat - pe nume Zion. In 1998 insa, intreg mainstream-ul si radiourile deveneau dependente de o piesa cu totul aparte: din punct de vedere muzical, era cat se poate de "radio friendly", dar in acelasi timp versurile tratau intr-un mod transant problema relatiei de cuplu barbat-femeie. Era vorba de Doo Woop (That Thing) - primul single extras de pe debutul lui Hill: The Miseducation of.... Avand la baza elemente caracteristice unei combinatii de soul si r&b cunoscuta ca Motown (dupa numele casei de discuri din Detroit care a promovat acest gen muzical), suprapuse pe ritmurile urbane ce caracterizeaza sfarsitul anilor '90, Doo Woop (That Thing) dispunea de tot arsenalul pentru a te face sa-ti misti ritmic si involuntar cel putin o parte a corpului. Pe acest single tanara mama se adreseaza atat fetelor/femeilor: "Showing off your ass 'cause you're thinking it's a trend/ Girlfriend, let me break it down for you again/ You know I only say it 'cause I'm truly genuine/ Don't be a hardrock when you're really a gem", cat si baietilor/barbatilor: "Him and his men come in the club like hooligans/ Don't care who they offend popping yang like you got yen/ Let's not pretend, they wanna pack pistol by they waist men/ Cristal by the case men, still in they mother's basement", intr-o incercare de a le demonstra ca respectul primeaza in fata oricarei dorinte carnale. Dupa cum reiese si din titlu, esenta albumului se concentreaza intr-o altfel de educatie - alternativa, daca e sa raportam la ceea ce se invata in scoli. "Lectiile" artistei nu se prezinta sub forma traditionalelor discursuri academice, ea adresandu-se mai degraba ca un prieten sfatuitor, destainuind ascultatorului parte din crezurile si experienta ei de viata. Caracterul educativ e punctat si de scurtele interludii ce prezinta discutiile unui grup de elevi care invata despre dragoste. Adevarate declaratii de amor regasim pe cover-ul lui Frankie Valli - Can't Take My Eyes Off You, insa se poate ajunge si la urmari mai putin placute, dupa cum Hill se destanuie pe Ex-Factor: "It could all be so simple/ But you'd rather make it hard/ Loving you is like a battle/ And we both end up with scars". Urmarea acestei iubiri neimpartasite isi gaseste deznodamantul pe colaborarea cu Mary J Blige: I Used to Love Him, ocazie cu care ea isi marturiseste slabiciunea: "I chose a road of passion and pain/ Sacrificed too much and waited in vain/ Gave up my power ceased being queen/ Addicted to love like the drug of a fiend".

Cu obiectivul asupra vietii personale, in lumina se profileaza mai multe piese adresate celor apropiati ei: To Zion - ce beneficiaza de acordurile acustice ale chitarii lui Carlos Santana - dedicata fiului ei Zion, sau Forgive Them Father (o reinterpretare a lui Concrete Jungle) inchinata "bunicului" Bob Marley. Data fiind diverstatea background-ului ei muzical, sonoritatile de pe The Miseducation of..., pentru care isi asuma intreaga responsabilitate, se desfasoara intr-un domeniu ce cuprinde o multitudine de genuri: de la jazz-ul anilor '20, continuand cu soul-ul din '60 si ajungand pana la beat-urile hip-hop-ului din '90. Aceasta paleta larga e definita cel mai bine pe Everything Is Everything: "Now hear this mixture/ Where hip-hop meets scripture/ Develop a negative into a positive picture". Totusi in ciuda acestei pluralitati sonore si a varietatii de expunere a versurilor (cantate sau rostite), poezia lui Lauryn Hill isi care radacinile in hip-hop. Mai exact, Every Ghetto, Every City - ce sampleaza I Wish de la Stevie Wonder - vorbeste deschis despre inceputurile culturii vazute prin ochii tinerei cunoscute pe atunci ca L-Boogie, apogeul lirismului fiind atins pe Final Hour, unde spre deosebire de 90% din MC-ii de hip-hop care ajung sa devina prea introspectivi pe propriile materiale, cea care acum se recomanda ca Ms. Hill, reuseste sa faca referiri la propria-i persoana fara a cadea in capcana egoismului: "Let God redeem you/ Keep your deen true/ Watch out what you cling to/ You can get the green too/ Observe how a queen do/ And I remain calm readin' the 73 Psalm/ Cause wit all this on I got the world in palm." Tabloul nu ar fi fost complet fara 2 atacuri, subtile, la adresa fostului coleg de trupa - Wylcef Jean - venite pe Lost Ones si Superstar, cea din urma piesa punand la zid turnura comerciala a hip-hop-ului: "Music is supposed to inspire/ How come we ain't getting no higher?/ Now tell me your philosophy/ On exactly what an artist should be/ Should they be someone with prosperity/ And no concept of reality?".

Lauryn Hill reprezinta catalizarea perfecta a tuturor predecesoarelor ei reusind sa afiseze, pe un singur opus, o multitudine de caracteristici: educational, preventiv, vertical in ceea ce priveste problemele relatiilor interumane barbat-femeie, sentimental, relaxant, introspectiv, evocativ, dansant, dur.

Doo Woop (That Thing)
Superstar
Final Hour