Lali Puna - I Thought I Was Over That - Rare, Remixed and B-Sides

Scris pe 07.07.2005 de Doru649

Lali Puna sunt un pic cam buni ca sa fie si foarte cunoscuti prin partile noastre… Am ramas socat sa aflu ca la primul lor concert în Moscova n-au adunat decât vreo 50 de insi; cu atât mai mult, cu cât mereu i-am privit ca pe niste "pop stars" ai scenei germane. Un sound perfect accesibil, armonios, dar destul de complex, între cel organic de full-band si cel "inteligent", generat pe pi-si. Place oricui, pâna si simplilor adoratori de "cilauturi", care s-ar protapi comod în fotolii, mângaiati de vocalul discret si freamatul usor al instrumentelor de percutie, clicks & cuts… Asta e "indietronica", asta e reteta. Sau, cel putin, asta era, pâna la ultimul album, când au cotit spre un rock mai zgomotos, în defavoarea elementului electronic. I Thought I Was Over That – probabil o aluzie la faptul ca, revenind la el, încearca acum un soi de compromis. Gurile rele invoca tactici de marketing; noi ne oprim asupra muzicii. Caci ar fi multe de spus.

Pe lânga membrii originali ai trupei, s-au strâns aici, direct sau indirect, multime de muzicieni. Nimic surprinzator în aparenta, din moment ce aproape toate aceste "Rare, Remixed and B-sides" au fost deja lansate fie sub forma de single, fie în cadrul unor compilatii. Pentru început, doua coveruri superbe – 40 Days si Together in Electric Dreams – dupa Slowdive, respectiv Human League (nume de renume ale anilor '80-'90), trei remixuri reusite pentru Boom Bip, Two Lone Swordsmen si Dntel (keyboards, riffs, cutting, etc.), precum si o colaborare cu Bomb the Bass, veteranul cunoscut prin contributia adusa, între altii, unora ca Depeche Mode, U2, David Bowie sau Sinead O'Connor. Remarcam si doua piese noi, în exclusivitate: The Failure of the Leading Sign Industry + Past Machine, ultima dedicata regretatului John Peel si iarasi orientata spre rock. Doar ca, de aceasta data, într-o nota mai comtemplativa, acolo unde alteori pareau sa oboseasca urechea: "Aging out of time/ You say you know…/ Is it one too many times?/ You say you know"… Frumos.

Cel de-al doilea disc (fiindca exista si un al doilea) propune înca o tura remixuri – 9 la numar – într-un fel de "întors favoruri". Aceiasi Boom Bip, Two Lone Swordsmen si Dntel revin din directie opusa, urmati la rândul lor de Sixtoo, Alias, Flowchart, Thomas Leboeg, To Rococo Rot… Curat lucru, Lali Puna nu duc lipsa de simpatizanti, iar rezultatele sunt pe masura asteptarilor. Din nou, doua aparitii inedite: versiunea lui Dntel la Faking the Books – o melodie simpla, dar agreabila, cu breakuri calme decorate acustic, plus câteva versuri strecurate în final – si cea a lui To Rococo Rot la Grin and Bear, unde productia minimalista se îmbina armonios cu alte acorduri de chitara. Canadianului Sixtoo îi revine Small Things (la fel de atragatoare, într-un contrast de bassline cald si sunete metalice, reci), în timp ce Flowchart scoate un adevarat "headnodder" din Fast Forward, printr cut-up-ul vocal perfect manipulat.

19 piese curg lejer si fara graba... Le primesc voios, ca pe ceva firesc, obisnuit, ce mi se cuvine. Scopul lor e de a stârni emotii, de a atinge coarda sensibila, într-un fel sau altul. Întuneca niste contururi, te cufunda în bezna, ca apoi tot ele sa te scoata… Fara pretentii – pur si simplu. Abordarea muzicala îsi pastreaza dinamismul aparte, lipsit de excese. Fiecare sunet, fiecare nota sau efect par intuitiv plasate, iar solista Valerie Trebeljahr se limiteaza doar la strictul necesar de cuvinte. Nu întâmplator, în Small Things cheama la atentie pentru detalii ("less is more", cum ar zice pigmeii), ca mai târiziu, în Micronomic, sa faca uz foarte discret de un slogan al companiei Microsoft ("Where do you want to go?"), alipindu-i tenta fatidica: "Are you the last to know they changed your future?". Vocea îi zboara lin din tact în tact, se pierde în chitari si synth, revine, se înalta, piere din nou… Unii o compara cu cea a solistei Stereolab, cam pe nedrept. Laetitia e provocatoare, jucausa, îndrazneata, dar cumva distanta, pe când Valerie, asa istovita, îmi apare mult mai intima, afectuoasa.

Acum, datorita labelului Morr (cunoscut în unele cercuri), a concertelor si bunei mediatizari, Valerie si compania încep a fi în voga. Poate ca plictisiti de haus sau derutati de atâtea genuri si subgenuri muzicale, tot mai multi aud de Lali Puna si de "indietronica", ca de ultimii cercei la moda. O problema ce nu tine atât de trupa, cât de actualele tendinte, deci nimic de reprosat. Asta-i soarta multor artisti – ca, la intervale regulate de timp, sa sustina probe de foc (în cazul de fata, efectul expunerii la unde radio, lumina directa a camerelor si, în general, fenomenul de masa). Când succesul nu îi ameteste si nu se reflecta în calitate, avem parte de adevarate acrobatii. Iar în sensul acesta, ITIWOT prezinta un exercitiu de echilibristica, cu efect benefic nu numai la nivel financiar, ci chiar, as îndrazni sa spun, artistic. Pentru ca, pe de o parte, are rol antologic si, în acelasi timp, e cât se poate de binevenit, neasteptat de omogen, îndestulator de sine statator, dar lasând loc clar pentru continuare.

Past Machine
Clear Cut (with Bomb the Bass)

P.S. Îmi amintesc de Middle Curse, melodia de pe al doilea lor album:

"Quit your jobs,
Don't cross you fingers,
Don't work for people
You can't trust.

Quit their money
Leave their places
Slam the door and
Don't look back.

You've been here so long
Don't take the middle curse,
Don't hesitate, it's overdue.
Suit or revolt, it's up to you".

… si sunt trimis din nou cu gândul la omul de rând. Cel care dimineata merge la lucru, la prânz prânzeste, apoi iar mai munceste, apoi se întoarce acasa. Acolo îl asteapta o familie, bani are putini, timp liber si mai putin… Ar vrea sa se linisteasca, sa se destinda… sa intre într-o "alta dimensiune". De obicei, în starea asta, devine foarte vulnerabil. Si atunci, bineînteles, îsi intra în drepturi Industria… Numai ca industria asta îl ia de prost. De fapt, si-a coborât demult standardele, asa încât sa-i poata fi mereu devotat. Si pompeaza în el: scandaluri, reclame, muzica, filme. Pompeaza bine, tot mai bine pe an ce trece. Iar omul le înghite pe toate. Cedeaza, se resemneaza. Pâna cand, undeva ascuns, în subconstient, devine iritat, nemultumit. Pâna când întelege brusc ce fel de viata duce: ce lucruri inutile (daca nu nocive) face, cumpara, priveste, asculta…

Iata de ce sunt Lali Puna asa frumosi si valorosi. Cultiva bunul gust.

A, nu… Nu bun – doar "normal".

Rating: 4.5/5