Lady Sovereign - Public Warning

Scris pe 05.04.2007 de DJ Strike

Piticoata cu ochii verzi si accent londonez, care a inundat posturile muzicale TV cu nu mai putin de 7 clipuri de la aparitia oficiala a primului ei album, e hotarata sa-si ia mult mai in serios cariera muzicala decat scoala. Lady Sovereign, caci despre ea este vorba, si-a facut puternic intrarea pe scena mare a hip-hop-ului debutand la Def Jam in toamna anului 2006 cu Public Warning.

Cei 22 de ani ai Louisei Amanda Harman, pe scurt: nascuta intr-un cartier marginas al Londrei, tanara si-a petrecut copilaria in ritmuri punk, ska, garage rock, jungle, big beat si R&B, parintii ei fiind fani ai genului punk-rock. In 1997 devine partasa la divortul acestora urmand sa locuiasca alaturi de tatal, fratele si sora ei. Nu se prea impaca cu scoala, astfel ca la 15 ani se trezeste exmatriculata din cauza unui numar mare de absente. Decide sa se apuce de scris versuri dupa ce aude la radio o piesa a lui Ms Dynamite. Numele de scena si-l alege dupa ce ii fura unui cunoscut un inel fabricat dintr-o veche moneda britanica - sovereign. Incepe sa se autopromoveze in blogosfera postand pe forumuri diverse inregistrari, realizate in colaborare cu DJ Frampster. Ulterior il intalneste pe Medasyn ce o ajuta sa-si produca si sa-si lanseze primele piese - A Little Bit of Shhh!, 9 to 5 si Ch Ching - adunate apoi pe EP-ul Vertically Challenged aparut la Chocolate Industries. La sfarsitul lui 2005 il intalneste pe Jay-Z care, dupa audierea unui freestyle, ii propune sa semneze cu Def Jam, devenind astfel prima femeie din afara SUA ce are un contract cu label-ul american amintit anterior.

La drept vorbind, Louise nu se astepta la o ascensiune atat de rapida si la o expunere mediatica atat de larga. Insa nu se poate spune ca valul a luat-o chiar pe nepregatite. Public Warning contine o mare parte din piesele lansate pe Vertically Challenged precum si alte single-uri mai vechi - ceea ce nu-i tocmai o lauda cand vine vorba de un label de proportiile lui Def Jam. Insa e de apreciat totusi ca Jay nu a dorit sa schimbe cu nimic caracterul si imaginea pe care si-o construise pana atunci SOV. Noutatile, precum lead-single-ul Love Me or Hate Me - produs de Dr. Luke si remixat ulterior de Missy Elliot, urmat mai apoi de Hoodie - un manifest ironic la adresa celor ce persecuta persoanele care poarta hanorace, pastreaza aceeasi atitudinea baietoasa a celei ce se autointituleaza "the biggest midget in the game". Total atipica divelor sau sex-simbolurilor feminine ce misuna prin cofetaria hip-hop de peste ocean, Lady Sovereign se impune cu un sound catologat de criticii americani drept unul "fresh" - personal, imi permit totusi sa-i spun pe nume: "grime". Aceasta mixtura intre beat-urile unor insulari ca Basement Jaxx, versurile neastamparate si vocabularul unei adevarate "chav-gal" britanice se pare ca prinde - nu fara a starni si acuze - in tara de origine a McDonalds-ului, Louise adresandu-li-se: "People want to classify me as an Eminem/ What hear what im a different kind of specimen/ Just because I be a white Caucasian/ Doesn’t mean me and him are the same because/ One I'm not American/ Two I'm not a man/ Three I come into with a different kind of plan" (Blah-Blah) sau "Move titch get out da... way/ Ah, nuff of dat I'm here to stayyyy.../ Flow lazy... pick da pace up when I flow less hazy/ J-Lo's got a batty/ Well you can't see mine cus I wear my trousers baggy" (Random). Cea mai recenta piesa de pe CD, careia i s-a turnat clip (al 7-lea) - Those Were the Days - o surprinde pe Sovereign intr-o repriza de suspinuri nostalgice dupa vremurile de odinioara, derulate pe ritmurile ceva mai domoale ale mai sus mentionatului Dr. Luke.

Desi provine dintr-un altfel de aluat (britanic) si se manifesta diferit fata de femeile MC ce i-au precedat, Lady Sovereign nu se ridica la nivelul acestora. Are lacune in profunzimea si subtilitatea persiflarilor si a jocurilor de cuvinte, iar alcatuirea lui Public Warning nu-i una coerenta, prezentand semne de segregare. Lasata la dospit inca ceva timp, plamadeala s-ar putea dovedi, dupa coacere, o alegere cu adevarat de succes din partea celui ce poarta rangul de "the CEO of Hiphop".

Those Were the Days
Hoodie
Blah Blah!