La Familia - Punct si de la Capat

Scris pe 15.04.2003 de DJ Strike

Dupa o absenta de 3 ani de pe scena tot mai saraca a hip-hop-ului românesc, La Familia revine cu un Punct si de la Capat care ar fi trebuit sa însemne o schimbare radicala pentru cei doi baieti de cartier. Nu este însa chiar asa.

La o prima auditie, iese în evidenta punctul forte a albumului: instrumentalele ceva mai bine puse la punct decât ma asteptam. Pentru acestea, La Familia a colaborat printre altii si cu DJ Paul (CTC). Partea proasta, ca la toate albumele duoului, a ramas aceeasi: calitatea versurilor. La asemenea instrumentale s-ar fi cerut niste rime mai lucrate, dar cui nu are, nu ai ce sa-i ceri. Subiectele tratate au ramas neschimbate: problemele cu politia, petrecerile cu târfe, bautura si iarba. Dar sunt si piese (vreo 2-3) care ies din tiparul obisnuit. Sa le luam pe toate la purecat, ca sa vedem despre ce este vorba.

Pentru început, gasim un Intro alaturi de Don Baxter, amintind parca de debutul baietilor din '97. În sfârsit un intro bine lucrat din punct de vedere instrumental. Vocea lui Puya (în caz ca i-ati dus dorul) apare prima iar Sisu da cam pe lânga beat, încercând sa traga un semnal de alarma pentru anumite trupe care au uitat de unde plecat. Baxter îsi face aparitia înca de la început, dând de înteles ca vom mai auzi de la el si în continuare.

Ati uitat ne întâmpina cu un negativ antrenant, beat-uri puternice si un subiect diferit de restul celor abordate: showbiz-ul si industria muzicala din România (cred ca ar avea un succes enorm în concerte). În stilul lor cam rudimentar, insa totusi mai evoluat decat pe precedentele materiale, baietii ne vorbesc despre traseul lor, despre cum au ajuns în top cu Tupeu de borfas si cum au renuntat pe parcurs la prietenii transformati între timp în dusmani.

Dupa aceasta piesa de "bine-am-revenit" urmeaza primul single - Zi de zi - unde DJ Paul deschide cu câteva scratch-uri, introducându-l astfel pe Sisu, care anunta petrecerea. Puya continua pe aceeasi tema, refrenul e punctat de Don Baxter, iar finalul îl vede pe Cabron (noul venit în mainstream-ul "rep-ului" autohton) laudându-se cu al sau flow.

Cei ce au ascultat lansarile "rep" românesti din perioada '97-'98 îsi vor aminti cu siguranta de skit-urile Show TV si Gigi Ultra Plus de pe maretul IV: Deasupra Tuturor semnat B.U.G. Mafia. Protagonistul acelor interventii, Baxter (Sergiu Istrati), revine aici cu o noua parodie la un gen de emisiune-concurs numita Shpring Time. Din pacate, acest skit nu mi-a stârnit nici un zâmbet, el facând doar trecerea catre urmatoarea piesa, Drogul meu, una care dezvaluie perioada "alba" din viata lui Sisu - cea dominata mai mult de heroina decât de muzica. Ca mesaj, piesa prezinta câteva elemente inovatoare (neexploatate însa îndeajuns), schitând povestea tânarului trecut pe la dezintoxicare si totodata o riposta la îndemnul pro-drog din versurile Parazitilor ("decât sa-mi întep venele, mai bine mi le tai").

Piesele alese pentru promovare (la care s-au realizat si videoclipuri) sunt, cum era de asteptat, cântece de petrecere. Încercarea disperata de a ajunge iarasi în topul vânzarilor i-a facut pe cei din La Familia sa ia aceasta decizie... sau poate a decis casa de discuri… Don Baxter îsi face din nou auzita vocea pe refrenul piesei Viata buna, piesa cu videoclip mediocru a carui coloana sonora nu mi-a trezit interesul.

Urmeaza Asa cum e, o alta perla din categoria "povestea noastra". În negativ se simt clar influente din LP-ul lui Dr. Dre2001, iar versurile sunt înca o data mai mult decât mediocre, Puya dând cu bâta-n balta culturii sale muzicale. Urmatorul track - Politia e militie, are o tema (cred eu) evidenta - cei doi îsi varsa naduful asupra organelor Ministerului de Interne.

Un nou skit, Departamentul Droguri Dristor, care sincer mie mi se pare aberant, asa cum în mare parte e întregul album. Si iara petrecem, de aceasta data alaturi de 6-6, Cabron si Baxter pe Când ne facem de cap - un titlu si o tema ce seamana izbitor cu cele ale trupei Morometzii pe Lasati baietii sa-si faca de cap.

Daca nu ati înteles din albumele anterioare, baietii va vor explica din nou care e treaba cu viata de strada pe piesele De pe strada si Când rau e bine (cu Gigis si Baxter), între care se intercaleaza Balada pentru vecinu' – un skit peste care puteti sari lejer. Iar pentru cei care vor sa-si aminteasca de vremurile anilor '97-'99, când în România era la moda sa fii "rep", urmeaza o noua varianta a hitului Petrecere în Sud, cu Il-Egal si... Baxter.

Outro-ul are un negativ identic cu cel al Intro-ului, însa nu contine si partea vocala.

În concluzie, produsul final nu iese în evidenta din rândul materialelor semnate La Familia. Putinele elemente noi cu care apar acum "familistii", nu sunt evidentiate cum trebuie, înghitite fiind de aceleasi teme abordate în trecut, teme care si-au depasit demult termenul de valabilitate. La capitolul colaborari, o nota proasta primeste infuzia de lui Don Baxter, care devine deranjant înca de la al doilea track. Personal, nu va recomand cumpararea discului decât daca frecventati petrecerile cu baietasi.

Outro

08.01.2009

Sisu & Puya - O Mare Familie