Kazi Ploae si Specii - Imperiul Lianelor

Scris pe 01.03.2010 de Alexandru Tzele

S-au autoproclamat "avangarda suprarealista" a hiphop-ului romanesc si au  creat un intreg fenomen in jurul lor, cu ascultatori fanatici si opozanti radicali. Au popularizat ketamina si au imbogatit subcultura drogurilor cu expresii si sensuri noi. Sunt cei care au reusit sa "adune" peste o suta de mii de vizualizari pentru un simplu clip de promovare facut la repezeala pe acoperisul unui bloc bucurestean. Kazi Ploae si Specii, caci despre ei este vorba, au "dinamitat" scena underground a hiphopului romanesc in 2009 prin Amenintarea Maimutei, o prima parte dintr-o saga ce aduce aminte (cel putin din punct de vedere al titlului) de Star Wars. In ianuarie 2010, Kazi Ploae si Specii  au recidivat cu sequelul anacronic Imperiul lianelor, caruia ii corespunde, potrivit lui Kazi Ploae, episodul 4 din Star Wars - A New Hope, episod in care Imperiul cunoaste o maxima expansiune si construieste Steaua Mortii.

Albumul incepe in forta cu "Adebisi" (trimitere la Simon Adebisi, personaj din serialul de televiziune Oz), o piesa in care Dragonu si Kazi Ploae vorbesc despre experiente narcotice duse la extrem. Evadarea din realitate este scopul suprem al junkistului, iar semne ale acestei departari  sunt transformarile corporale aparute in urma administrarii unei "zacusti" de droguri ("Imi place hashul ca-ti fute ph-ul cand e cald/ Si bag/ Trag si praf/ Alb si-s praf/ Alb la fata"). Dar "golanul inteligent" stie pana unde sa mearga cu tripul, e constient de stadiul in care a ajuns si isi foloseste vointa pentru a putea executa o evadare inversa:inapoi in realitate. ("Prea sus ca Isus am nevoie de-un buzz/ Sa crape capatana ca un obuz"). Cu un flow ce aminteste de cadenta lui Melle Mel pe The message, Kazi Ploae largeste orizontul cunoasterii capatate in urma abuzului de droguri si atribuie amintirilor de natura personala semnificatii care transcend  realitatea vizibila. ("E Horia/ Celalalt frate/ Tacerea lui spune multe/ Ar urla dar nu poate/ Stol de fluturi/ Comunicam prin sfori cu noduri/ Auzi ecouri"). Pe Capcana, o piesa care parca stenografiaza un monolog ce se deruleaza la nivelul constiintei umane, Dragonu’, cunoscut si ca 47, pare sa constientizeze gravitatea "jocului" prin acceptarea elementului adictiv in ecuatie dar nu dramatizeaza ci incearca sa controleze variabilele implicate, sa fie stapan pe situatie. ("Viata asta-i totul/Moartea mea e jocul/ In fiecare zi tre sa-mi produca mie scopul/ Ca altfel tot norocul se duce pe pula/ Pana ma trezesc cu ace-n mana/Lat pe canapea de-o luna" "Si n-are rost sa fiu dramatic/ Mai ales ca strada-i stramba si e plina de pramatii"). Interludiul se imbina cu spoken word-ul pe De baieti numai de bine, cand prezenta feminina de pe album, Lore,  pune intrebari aparent naive cu privire la  dilemele existentei de zi cu zi care uneori capata valente absurde si sugereaza diferite trairi emotionale care ii par confuze, greu de descifrat ("Indraznesti sa iesi? Indraznesti sa intri? Cat poti sa pierzi? Cat castigi?" "Te poti zapaci asa de tare ca poti s-o iei la fuga pe drumuri incurcate, intr-un ritm dement" "Cand te atinge atunci realizezi ca a fost acolo tot timpul...si pielea noastra se infioara iar inima iti slabeste[...]si te intrebi...oare voi mai face? Vei mai fi din nou iar?").

Chimie intra mai tarziu pe acest album si isi face simtit ego-ul liric pe Demonilor, "scuipand" memorabil despre complexitatea, versatilitatea si paradoxul speciei umane, toate aceste "descoperiri" existentiale in versuri fiind posibile doar prin experiente personale, nemijlocite. ("Sunt un fel de visator pragmatic/ Un budist materialist si practic libertatea dupa gratii""Tre sa scriu istorie deci lasa-ma s-o fac"). Din adancuri este piesa in care Kazi Ploae si Dragonu’ vorbesc despre arta poetica a "maimutelor", crezurile si sursele creatiei lor. Kazi se margineste sa vorbeasca implicit despre mecanismele sale artistice, prin deja tipicele aforisme absurde si comparatii contrastante ("Ce inseamna viata cand ai parte doar de otrava/ Sunt ca lava dintr-un crater/ Sunt ca lama dintr-un cutter"), iar Dragonu’ explica de pe o pozitie detasata caracterul misterios, ocult al creatiei adevarate ("Ca oameni noi vorbim multe lucruri/Dar prea putin stiu si scriu din adancuri/Marea majoritate doarme si in cosmos/Se intampla multe shtouri si efectul e monstruos").

Sensurile existentei sunt abordate dintr-o perspectiva detasata, calma pe piesa care da titlul acestui album. Astfel, Kazi Ploae pune in prim-plan incompatibilitatea dintre "vraja visurilor noastre" si inchisoarea biologica, ereditara, Dragonu’ oscileaza intre tragism si cinism ("Ca toti cei dragi palesc/ Nu esti in stare sa vorbesti/ Sa faci un gest firesc[...]E un miracol imens daca vezi un spectacol pervers"), iar Bean se loveste de paradoxul total  care devine pana la urma parte integranta a individului ("Am dat de paradox/ Kazi ii zice Dumnezeu/ Dar si beatul asta-i paradox/ E comprimat in loop/ Dar iti place il suporti").

Imperiul Lianelor este "atacat" prin doua bruiaje (Incotro si Mantra), o colectie de strofe apocrife, un colaj de versuri ce aduc parca aminte de stilurile/starile anterioare ale lui Kazi Ploae, Dragonu’ si Chimie. Pe langa Bean mai intervine pe unul dintre cele doua bruiaje si Ursacian, "de la Special K House", cu o strofa care pare iesita din contextul general al albumului. Pe Investigatii, autorul lui Gorgone isi analizeaza relatia complicata cu propriul tata si pune sub lupa  natura contradictorie a sentimentelor generate de trecutul traumatizant, trecut care nu poate fi schimbat si care poate reveni in memorie si in cele mai dramatice momente ("Bautura si reprosuri si cat de nebun e/ Dar in vacarmul ala esti in cel mai calm loc din lume/ E locul in care te duci cand prin absurd/ Esti impuscat in stomac si nu poti sa fugi").

Matematica Metaforei il face pe Dragonu’ sa-si explice pragmatic relatiile umane ca pe un produs al raporturilor de putere sau a dorintei sexuale, forte care palesc in fata fricii de moarte. Chimie e prins parca intr-un "realism magic", calatoreste prin tot felul de peisaje "de poveste", iar Kazi Ploae isi imbraca vesnica armura cinica stand "confortabil intr-o panza de paianjen". Pamantu lui Bean ne aduce pe "taramul lianelor", un spatiu "tesut" cu elemente reale si imaginare, cuprins intre campuri electronice, portaluri temporale si bulevardul Magheru din Bucuresti.

Pe Nocturna digitala, Kazi Ploae, Dragonu’, Chimie si Bean par a fi niste personaje din "matrice" prinse in mijlocul unor enigme de neinteles, care nu pot fi puse cap la cap de catre pribitor. Pistele de intelegere se pierd in succesiunea rapida a ideilor si a imaginilor: "De la tramvaiele din statie/ Raportul dintre destinatie si destinatie/ Si cand stationeaza intre situatii/ Situatia in sine cu complicatii", singurul care tradeaza putin din sensul intamplarilor este Bean care pare ca demasca la sfarsit reveria: "Incerc sa ma trezesc/ Acelasi vis ma obsedeaza/ Ma uit pe balcon vad cine genereaza".

Venita parca dintr-un alt film, piesa Patria aduce in discutie nationalismul (la care Dragonu si Chimie adera neconditionat si dezinteresat) si pune in opozitie politicienii care guverneaza tara de 20 de ani ("o gasca din fiii lui Ceasca") cu figuri marcante ale poporului roman de la Mihai Eminescu pana la Faramita Lambru . Transmisii de pe nava mama este piesa cinematica de pe album, prezinta un film cu influente psihedelico-cyberpunk ai caror actori principali (Kazi si 47) paseaza "semnale" sonore de la unul la celalalt. Cei doi isi asuma rolul de anti-eroi, scopul nefiind salvarea ci  declansarea haosului. ("20 12 se schimba era/ Poa sa fie de aur sau poa sa fie glaciara/Sau al treilea razboi mondial/Sau doar o mangleala/Transmisii de pe nava mama/A venit viitorul hai sa facem panarama"). Albumul se incheie cu Portal, care marcheaza trecerea din universul fantastic in zona legitimitatii artistice date de autenticitatea "rapului de calitate".

Imperiul Lianelor se "joaca" tot in universul narcotic schitat in Amenintarea maimutei, noutatile fiind reprezentate de elementele SF atat de absente pe primul album, vibe-ul ceva mai pozitiv al temelor si instrumentalele excelent lucrate, cu deja consacratele influente de dubstep marca Silent Strike. Evolutia pare a fi mai mult decat o simpla continuare "narativa", Imperiul Lianelor depaseste ca valoare lirica si complexitate primul volum, se prezinta superior din punct de vedere conceptual, chiar daca pe alocuri iese din propriul context si "scartaie" lamentabil cu piese precum Patria sau interventia lui Ursacian.

Imi este foarte greu sa discern in privinta acestui album care a starnit sentimentele ascultatorilor avansati de hip hop...e clasic sau e bun de aruncat la gunoi? Se pare ca e greu de dat un raspuns, valoarea reala a acestor materiale se va vedea in timp si probabil ca acest lucru va fi posibil atunci cand hype-ul si moda drogurilor o sa apuna. In literatura de anticipatie exista o zicala: o opera SF este cu adevarat valoroasa daca atunci cand o lipsesti de toate elementele SF creatia respectiva continua sa fie literatura de calitate sau sa fie valabila in caz ca avem de-a face cu un film. Star Wars pica cu brio "testul" de mai sus, sa speram ca nu se va intampla la fel si cu fenomenul Kazi Ploae si Specii.

Kazi Ploae si Specii - Amenintarea Maimutei

14.02.2010

Dupa acel "aprilie jalnic" din 2009 am crezut ca baietii de la Facem Records sau cei din brigada Hades nu au fost destul de perseverenti in a gasi conexiuni cu lumea plina de frustrari a lui [citeste]

08.01.2009

Silent Strike - Silent Strike

29.08.2006