Kazi Ploae si Specii - Amenintarea Maimutei

Scris pe 14.02.2010 de DJ Strike

Dupa acel "aprilie jalnic" din 2009 am crezut ca baietii de la Facem Records sau cei din brigada Hades nu au fost destul de perseverenti in a gasi conexiuni cu lumea plina de frustrari a lui Kazi Ploae. Nu stiu daca artistii celor 2 label-uri au fost interesati cu adevarat de acest lucru, insa cert e ca autorul lui Gorgone si-a dorit un anturaj care sa-i reflecte personalitatea. Bean, solistul Blanoz si mai apoi duo-ul Specii, format din Dragonu zis 47 si Chimie, au imbrasitat nebunia din versurile lui Kazi si probabil si afinitatea acestuia pentru consumul de "vise". Asa a aparut Amenintarea Maimutei.

Colaborarea dintre cele doua entitati artistice functioneaza: frustrarile de natura sociala sau evolutionista ale lui Kazi isi gasesc raspunsul in starile produse de diferite substante, descrise de Dragonu si Chimie. Productia muzicala asigurata de Sagace, Phossila, Vitreg, Silent Strike si nu in ultimul rand de Kazi Ploae acompaniaza aceast periplu aflat undeva între trecut şi viitor, între luciditate şi nebunie, între vis şi realitate.

Fostul component al trupei SupaHuman Crew are boala pe o gramada de indivizi: "Check it, smecher in judet ca Tony/ Vezi ca visul romanesc e cosmarul Europei/ [...]/ Rapperi inculti au ajuns mult prea departe, da-i am ca target/ Mari decari, c-am de toate ca un supermarket/ Ma injuri pe net, wow!, cat esti de puternic/ Da-te-n pula mea de pinguin schizofrenic!/ [...]/ Multimea solitara, esti ce faci nu ce pretinzi/ Dai vina pe parinti, da’ ramai tot un pui de comunist/ Fii isi cauta tatii, tatii isi cauta fii/ Ca vrei sa fii parinte, da’ nu vrei sa-ti cresti copii" pe care ii considera cel mai probabil Maimute de strada. Si fiindca nu ii suporta si vrea sa evadeze din lumea pe care vor sa o domine apeleaza la diversi lubrifianti sociali: "Ketamina isi face efectu'/ Vad negru alfabetu'/ Mi se dizolva septu' de'a dreptu'/ Printre lecturi într-un insectar social/ dealer local de fortran si praf stelar" (Valium).

Drogurile incep sa-si faca efectul. Filmele incep sa ruleze. "Am visat hotelul pentru scriitori netrebnici/ Ocupati cu diverse jocuri/ intr-o cladire veche/ Visez mult cand nu-ti citesc gandurile/ Scriu randurile care-ti fac creierii scrum/ Mi se spune de mic: Invata! Invata!/ Da gandirea-i cea care ma impiedica sa fac ceva in viata/ Adica urmeaza-mi instinctul/ E similar cu timpul/ Subliminal ca Sigmund." (Hotelul pentru scriitori netrebnici).

Timpul curge haotic, filmul se rupe, contactul cu realitatea e pierdut iar trezirea din aceasta stare de letargie nu e chiar cel mai fericit moment pentru un narcoleptic: "E 4 ziua, ma uit la ceas/ Si nu stiu exact daca sunt treaz sau tras/ [...]/ Ma trezesc intr-un apartament gol, buzunarul gol/ Si tu vrei sa dormi (dorm, dorm)/ Stau întins în pat si nici nu vreau sa cobor/ Mai ales cã vãd modele noi pe covor (flori)/ [...]/ Se misca tapetu', calmantu', tableta/ Eu sunt farmacistu' care scrie reteta/ Uite carpeta, sa-nvarte caseta/ Jos e salteaua, pistolu', maceta/ Magicianu', stilou', bagheta/ Scriitoru' care face treaba cand e sedat." (4 Ziua).

Armata maimutelor a preluat puterea, transformand pamantul intr-o scena demna de regia lui Terry Gilliam, grupurile de rezistenta se ascund prin Catacombe: "Singur pe malul Senei/ Vad piloni ancorati fix in rachete anti racheta/ Cand totul s-a scris si totul s-a spus/ Cand totul s-a stins si totul s-a scurs/ De acolo sunt.", in timp ce mare parte din oamenii au fost transformati in roboti ce lucreaza in fabrici pe ritmurile industriale ale lui Silent Strike: "Prea ocupat si singur, boala zilelor noastre/ Suprainformat indragostit de fantasme/ [...]/ Sunt facut sa car moloz/ Nu stiu care-i/ Limita durerii, cred ca o durere mai mare/ Si nu mai simt nimic de la anestezice/ Sunt un robot defect: visez oi electrice" (Robo-sapiens).

Intr-un final "maimuta" e demascata pe Valium, piesa care incheie albumul: "Pana cand ne vom lamuri ce suntem.../ Veriga in teoria evolutionista, praf intergalactic, copiii unui Dumnezeu pierdut in spatiu/ Ea vegheaza in noi, e vesela, mimetica, sexuala/ Ia banana, ucide, rade, are fesele roz, iubeste, procreaza si ameninta./ E mereu timpul ei./ Are tupeu, are coama de leu, are suras derbedeu, isi bate joc de noi toti/ Tot neamul ei de hoti, de netoti./ E mimetica, sicretica, profetica, paradoxala/Iese mereu la scena pe ecranul televizorului intr-un Bentley, Jaguar sau Lamborghini/ La catedra prezidentiala/ E blonda si merge pe role/ E bruna suava, e ministresa, e sef PDJ/ E tot ce vreti!/ [...]/ Uneori ma tem ca sunt eu, ca esti tu...".

Lasand la o parte numeroasele referinte pe care Dragonu si Chimie le fac la adresa consumului de droguri si efectele lor, albumul Amenintarea Maimutei are in viziunea lui Kazi Ploae un concept cel putin interesant cu trimiteri la teoria lui Darwin - in varful piramidei umanitatea va aseza "maimuta", ca mai apoi sa transfome "omul" in "robo-sapiens". Paradoxul evolutiei. Insa la ce altceva sa te astepti din partea unuia care o arde cu niste baieti care-si spun Specii?

Hotelul pentru scriitori netrebnici
4 ziua

Kazi Ploae si Specii - Imperiul Lianelor